Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

eGolf bruktpris og salgstid

Startet av rlnd, onsdag 30. januar 2019, klokken 12:03

« forrige - neste »

morich

Sitat fra: lars667 på fredag 08. mars 2019, klokken 13:07
Sitat fra: morich på fredag 08. mars 2019, klokken 11:54
Jeg holder selv på å se etter en brukt e-Golf (2. gen.) i Oslo/Akershus-området. Jeg begynte jakten for 5+ uker siden og oppdaget raskt at fabrikknye biler var tilgjengelig for bare 15-30k mer enn de fleste bruktbilene. Så godt som alle bilene jeg så da jeg første begynte å følge med ligger fortsatt ute for salg. For min del virker det som om de færreste tar inn over seg at denne bilen nå er veldig tilgjengelig, både ny og brukt, og at gullrushet dessverre er over - man kan ikke lenger forvente å selge en e-Golf til gevinst/null tap.

Så om du ønsker perspektiv fra en som gjerne vil kjøpe en e-Golf: Ta inn over deg realitetene, og forvent samme prisfall som du ville forventet fra en fossilbil (og sikkert enda mer om du selger 1. gen.).

Da antar jeg at du snart har funnet bil? :)

Det får vi anta - har frem til de siste par dagene brukt tiden til å observere, snakke med forhandlere og i det hele tatt forsøke å forstå hva som er en fornuftig pris å betale. Så gjenstår det da selvsagt å se om jeg tar helt feil og må betale det folk ber om, men det virker søkt å skulle betale tilnærmet nypris for en brukt bil (~10-15kkm) når bilen er lett tilgjengelig (og gode alternativer popper opp i fleng).

gak

Hentet fra en annen tråd.
I år er planen å få 10.000 nye e-Golf på norske veier. Slett ikke verst, det. sier https://elbil.no/sjekk-disse-11-elbilbonanza-i-geneve/

Tilgjengeliheten på e-golf er bra og jeg tror man kan prute litt. Verditapet tror jeg også forblir lavt sammenlignet med koreabiler. Men noen priser bilene høyt, og noen liker å kjøpe dyrt uansett.
Polo 2.5

geear

Litt krisestemning av ståa på Finn kjenner jeg. En bil til nå så er vi på 1200 biler, bare øker og øker. Virker fullstendig dødt. Syns egentlig det er litt rart, iallfall i nedre del av prissjiktet, hvor e-Golf fortsatt er en god bil.

Fanarama

#18
Sitat fra: gr på mandag 11. mars 2019, klokken 23:39
Litt krisestemning av ståa på Finn kjenner jeg. En bil til nå så er vi på 1200 biler, bare øker og øker. Virker fullstendig dødt. Syns egentlig det er litt rart, iallfall i nedre del av prissjiktet, hvor e-Golf fortsatt er en god bil.
Jeg opplever også at markedet er tregt, men tror du krisemaksimerer litt. Jeg har bare fulgt med på markedet i Oslo, men en stor andel av e-Golfene som er lagt ut på FINN i Oslo de siste ukene er i hvert fall nye biler fra forhandler. Jeg mistenker at den vesentligste årsaken til tregheten i bruktmarkedet nå, er at det ikke lenger er venteliste på ny e-Golf, samtidig som forhandlerne er villige til å gi kraftige rabatter. Det kan også være en sammenheng med lanseringen av Tesla Model 3 og at uvanlig mange på samme tidspunkt derfor ønsker å selge e-Golf for å "oppgradere". Dette vil nok jevne seg ut noe over tid, samtidig som vi som ønsker å selge må justere forventningene litt.

geear

Jeg har kun "bruktbiler til salgs i norge" som søkekriterie, altså ikke nye og ikke leasing, og antallet har økt med over 200 biler bare siste måneden. Dessverre er fullstendig mangel på respons både egenopplevd og hørt førstehånd fra andre kjente.

Fanarama

Forhandlerne legger ut biler på FINN som registreres i systemet som bruktbiler, men som i realiteten er nye (f.eks. 5-30 km kilometerstand). For eksempel halveres antallet tilgjengelige biler i mitt søk dersom jeg begrenser til kun biler med mer enn 100 km kilometerstand.

geear

Greit nok, feil kategori fra forhandler i så fall, bruktbil har vært reg. før. Antallet biler har uansett økt ytterligere med 22 siste 21 timene, til 1222 nå, og markedet oppleves fullstendig dødt for flere som har biler til salgs. Vet om tre med biler på Finn nå, som har hatt -null- henvendelser. Kan virke som mange e-Golfeiere rykker videre til Leaf 60kWh, e-Niro, Kona, Model 3?

Norx

Prøvd å sondre terrenget litt for å finne bil til ungene når de skal ut på veien snart.

Ser en del som henviser til hva bilen kostet ny i sine annonser Type rundt 340.000 , og nå med tungt hjerte selges århundres beste 2017 bil til rundt ++28x.000  -Som kjøper, blir det ikke vurdert litt en gang å etablere kontakt om bilen er lagt ut over 260.000. Er 280.000 lagt ut for å ha litt å gå på for pruting? , eller har møller solgt bilene med for lang avbetaling (mer en 5 år)?.
En oppkjøper regner jo raskt 30-50.000 som han trenger for å klargjøre for salg i denne klassen.
Har byttet inn en del biler i mine leveår, og lært meg at det er bedre for helsa å bare få tatt  ett stort jafs av det sure eple en å småspise så satser på noen ofrer seg snart for ungdommen :)

(Ser det samme på KONA , hvor man reddes av leveringstid på ny).

geear

1230 nå..

Det som overrasker meg kanskje mest er at det knapt er biler som blir markert solgt. Har hatt et søk her i Rogaland opp til 225k, og selv blant de billigste bilene fra 150-225k er det ingen som har vært markert solgt siste uka.

rlnd

#24
Fikk solgt min til slutt, måtte ned blandt de billigste for å bli kvitt den (15k under det Finn foreslo), det var en 2015 mørk blå med lite ekstra (kun ryggesensorer, kamera, lys og sikt pakke), orginale dekk og en del utvendig slitasje.

Min forsvant fra søket med en gang jeg markerte den som solgt, virker som det kun er forhandlere sine som blir igjen en stund i søket når de er markert solgt.

Sjekk Finn pristips her for å se nylig solgte biler: https://www.finn.no/pristips/bruktbil det går jevnt og trutt et par-tre-fire hver dag, men virker som om det er mer tilbud enn etterspørsel og prisen blir presset nedover.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

geear

Ja, ser nå billigste er på 129k, og at det er solgt en hos en VW-forhandler for 135k, med 51k på telleren. Det er iallfall godt under pristipset. Får håpe det er fordi det er lite attraktivt med elbiler i Sandnessjøen..

1239 nå. Er denne dumpingen av e-Golf på grunn av Model 3? Eller er det mer sammensatt og henger sammen med både Kona, e-Niro, Leaf 60kWh og kanskje Soul? Kanskje også en vanvittig bruktimport? Ser det står 10-15 talls importerte e-Golfer hos flere forskjellige bruktbilforhandlere i distriktet her nå. Føler det har bråsnudd på 2-3 måneder? Bruktprisene var forholdsvis høye og antallet ganske stabilt før dette? Kanskje det er veldig mange elbilister som har startet med e-Golf, og ønsker å oppgradere rekkevidde omtrent samtidig...?

AAB26

I Hordaland er det på Finn 13 som selger privat, 15 fra merkeforhandlere og hele 65 fra "annet bilutsalg". Gjelder 2018 modeller og nyere. Føler alle disse som importerer ødelegger, det er jo flere forhandlere her som har 5-10+ biler inne. De har jo gått på en liten smell, og nå smitter det over på oss som prøver å selge privat.

Jeg har fått noen henvendelser på den jeg selger, men kun skambud.

Golf er jo en fantastisk bra bil, MYE bedre enn Leaf, så jeg hadde trodd det skulle være lettere å selge. Rekkevidden synes jeg også er overkommelig på Golfen.

Jeg selger fordi jeg har bestilt meg en Model 3, men denne er jo i en helt annen prisklasse.

Pippus

#27
Sitat fra: gr på mandag 18. mars 2019, klokken 09:27
Ja, ser nå billigste er på 129k, og at det er solgt en hos en VW-forhandler for 135k, med 51k på telleren. Det er iallfall godt under pristipset. Får håpe det er fordi det er lite attraktivt med elbiler i Sandnessjøen..

1239 nå. Er denne dumpingen av e-Golf på grunn av Model 3? Eller er det mer sammensatt og henger sammen med både Kona, e-Niro, Leaf 60kWh og kanskje Soul? Kanskje også en vanvittig bruktimport? Ser det står 10-15 talls importerte e-Golfer hos flere forskjellige bruktbilforhandlere i distriktet her nå. Føler det har bråsnudd på 2-3 måneder? Bruktprisene var forholdsvis høye og antallet ganske stabilt før dette? Kanskje det er veldig mange elbilister som har startet med e-Golf, og ønsker å oppgradere rekkevidde omtrent samtidig...?

Man kan jo anta grovt at av alle de som ønsker å kjøpe elbil, så er det mange som oppgraderer fra leaf, golf, soul, ionic osv. Når da tilgangen til TM3, e-tron ol. har «eksplodert», så er det vel tilsvarende mange som kjapt må realisere kapitalen i den gamle bilen.

Koffør e dæ lite attraktivt mæ eGolf i s.sjyen?? Dokker har jo førbindelse mæ fastlanjet :laugh:

e-curious

Det er vel endel grå-import etterhvert?

4Matic Fanatic

Jeg har fulgt med markedet utover høsten og vinteren siden jeg skulle selge før Jaguaren kom, og syntes snittprisene falt flere tusen for hver uke som gikk....
La den ut i januar til 170'. Fikk en respons som var interessert men aldri klarte å få tid til å komme å se på bilen. Ellers var det type SMS med spørsmål om hvor langt jeg ville gå ned i pris - den typen siles vekk anyhow.
Etter en uke satte jeg ned 10' og fikk da EN interessent som kom, prutet enda 5000, betalte og dro.

Tror rett og slett veldig mange hopper opp på biler som går litt lengre, bilene er jo topp men jeg har hele tiden sittet med følelsen at den går 10 mil for kort, om du først skal kjøre til/fra jobb og deretter har endel ungekjøring på ettermiddagstid er rekkevidden litt i underkant, spesielt vinterstid.
FL/300km eGolf regner jeg med ville funka til mitt bruk, men så tok jo ting litt av.. ;)

Bilene er jo knall, aldri hatt så billig bilhold, ca 1kr/km over 4 år + noen kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA