Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Matrix-lys dimmer ikke ned for trailere/busser?

Startet av kodax, tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:03

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

PF

Selvfølgelig gjør den det, han klaget på det samme i ipace i tyskland også.
Mulig at når man deler veien slik som på e6 så mener bilen at lyset ikke blender høyt der oppe, og at lastebilsjåførene blinker av gammel vane selv om de egentlig ikke blir blendet.

z4rd

#2
Eller at de faktisk ble blendet, og derfor blinker de? Folk blinker ikke uten grunn...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

cyber

Matrix-lys dimmer ikke ned fra fjernlys ; det er det som er vitsen - kun lyset fra de LED-elementene som ville blendet
møtende trafikk frakoples.

kodax

Sitat fra: cyber på tirsdag 29. januar 2019, klokken 19:06
Matrix-lys dimmer ikke ned fra fjernlys ; det er det som er vitsen - kun lyset fra de LED-elementene som ville blendet
møtende trafikk frakoples.
Det er jo korrekt, så jeg burde vel egentlig skrevet "avblendes" eller noe i den duren i emnetittelen..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Avblendingen aktiveres av frontlyktene på møtende biler. Om disse frontlyktene da er bak et midtrekkverk og ikke synlige for bilen, så avblender den ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Typisk det som skjer når lastebiler kommer over bakketoppen også. Møtende biler blender ikke ned fordi de ikke ser lysene enda (forstår ikke at det er lastebil de møter). Lastebilsjåføren må blinke med sine fjernlys for å forstå møtende at de blender.

Om mattix ikke blender ned for lastebiler kan de ikke brukes på motorvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GreenBeHH

Har Matrix lys på min I-Pace.  Fungerer ypperlig, blitt blinket på en gang og den blender noen ganger ned når den ser et gatenavneskilt.  Men, jeg tipper at dette er et problem med 4-felts motorvei (ikke testet med Jaguaren), da lastebilsjåføren sitter høyt og Jaguaren ikke se at det er billys da de ligger bak midtdeleren som er ekstra høy på skikkelig 4-feltsvei.  Merker dette når jeg kjører i utlandet hvor lastebilene blinker umiddelbart på langlys.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

mj

Sitat fra: z4rd på tirsdag 29. januar 2019, klokken 17:59
Eller at de faktisk ble blendet, og derfor blinker de? Folk blinker ikke uten grunn...

På autobahn blinker de uten grunn. Selv med gjerder og busker mellom som gjør at man ikke ser lyktene på andre siden blinker de, kun basert på at de vet fjernlys står på.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

z4rd

Hvis du har sett videoen, så kommer det tydelig frem i forklaringen hans i testen at han hadde blitt blinket på flere ganger - og ut i fra det jeg har observert, så kjørte han på østlandet, nord for Oslo, og ikke på autobahn.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Min I-pace sitt Matrix LED fungerer også utmerket på 4-felts vei, og blender for trailere og alt annet. Det er dog ikke mye fjernlys igjen når det kommer biler tett i begge retninger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy e-Nordmann

Regner med e-tron sitt system fungerer på samme måte som e-golf sitt, men med litt flere dimme soner.
Kameraet i frontruten blir brukt til å finne lys fra møtende og forankjørende biler, og dimmer deretter ned disse områdene. På 4 felts motorvei har jeg aldri blitt blinket på, men det skal sies at golfen liker veldig godt å bare ha den venstre siden av langlyset tent.

Som Espen skriver, at hvis motgående bil har lysene sine bak midtrekverket, så blender ikke bilen ned. Da er det også veldig sannsynlig at dine lykter er bak midtrekverket også for motgående bil.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

4Matic Fanatic

#12
Sitat fra: Roy e-Nordmann på torsdag 31. januar 2019, klokken 07:20
...hvis motgående bil har lysene sine bak midtrekverket, så blender ikke bilen ned. Da er det også veldig sannsynlig at dine lykter er bak midtrekverket også for motgående bil.
Såfremt ikke motgående bil er en lastebil hvor føreren sitter mye høyere i forhold til lysene sine, og dermed ser mer over midtrekkverket enn du gjør andre veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA