Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av bil

Startet av Ae, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

Trond.m

Er det noen som bestilte bil første dag som fortsatt ikke har fått oppgitt produksjonsuke ? Virker litt BINGO når bilene får produksjonsplass.

jonste

Bestilte bil 2/9, produksjon denne uka.
Fikk opplyst fra selger at levering er forsinket grunnet typegodkjenning.
Forventet utlevering er nå etter nyttår. Opprinnelig var utlevering forventet ca 4 uker etter produksjon.

Omen

Sitat fra: jonste på torsdag 24. oktober 2019, klokken 15:26
Bestilte bil 2/9, produksjon denne uka.
Fikk opplyst fra selger at levering er forsinket grunnet typegodkjenning.
Forventet utlevering er nå etter nyttår. Opprinnelig var utlevering forventet ca 4 uker etter produksjon.
Da har du nok vært litt uheldig. Jeg bestilte 4/9 og min bil er på vei til havna i Tyskland. For å sitere min selger: "du slapp unna forsinkelse". Av en eller annen merkelig grunn så gikk min foran mange i køen. Egentlig litt ergelig, med tanke på at jeg har hatt en tungsolgt Tesla å kvitte meg med før jeg fikk den nye, og helst skulle hatt tid til over jul :p

hemi

kanskje wltp tallet ikke var så godt over 300 og de måtte prøve igjen? :p h

Krok

Bestilte bil 4/9... selger har ikke produksjonsuke, typegodkjenning etter uke 50.... ifølge selger hos Møller kommer de første bilene litt ut i januar 😕

tromsø

Spørsmål til dere som allerede fått levert bilen, hva var % SOC når dere fikk bilen?

Min etron 50 er allerede produsert men jeg vil ikke få den intill sannsynligvis uke 49-50. Har angst at bilen vil stå lagret med 100% SOC i flere uker og dermed vil batteriet degraderes. Er dette en reell angst eller vet Audi bedre enn jeg frykter, lagrer de bilene med feks 80% SOC?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Fikk utlevert med ca 95%, men forhandler sa de hadde ladet opp bilen før henting. Så jeg kjenner ikke til hva den hadde fra fabrikk og frem til utlevering.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Renzir

Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:48
Spørsmål til dere som allerede fått levert bilen, hva var % SOC når dere fikk bilen?

Min etron 50 er allerede produsert men jeg vil ikke få den intill sannsynligvis uke 49-50. Har angst at bilen vil stå lagret med 100% SOC i flere uker og dermed vil batteriet degraderes. Er dette en reell angst eller vet Audi bedre enn jeg frykter, lagrer de bilene med feks 80% SOC?

Jeg skulle rett på langtur når jeg hentet den så spurte om de kunne lade den opp. Var 100% når jeg fikk den. Når det gjelder lagring så har jeg hørt at bilene knapt har strøm på da de ikke vil frakte de fulladet på båten. Virket som om det bare var noen % tilgjengelig slik at de kunne forflyttes på kaien.

tromsø

Takk Orbit og Renzir for svar. Virker da heller som at bilene kanskje blir lagret med for lav SOC enn for høy. Blir vel også som det blir... regner med at kunden ikke kan påvirke dette. Håper dog Audi har peiling på hva det gjør.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

opheim

Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:08
Takk Orbit og Renzir for svar. Virker da heller som at bilene kanskje blir lagret med for lav SOC enn for høy. Blir vel også som det blir... regner med at kunden ikke kan påvirke dette. Håper dog Audi har peiling på hva det gjør.

Tror det foreligger noen begrensninger i hvor mye lading batteriene kan ha innenfor regelverk for transport på vei/sjø, slik at de der nok har svært lav SoC, og så blir de ladet opp hos forhandler som del av klargjøringen. Det var i hvert fall slik på min egen.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Renzir

Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:08
Takk Orbit og Renzir for svar. Virker da heller som at bilene kanskje blir lagret med for lav SOC enn for høy. Blir vel også som det blir... regner med at kunden ikke kan påvirke dette. Håper dog Audi har peiling på hva det gjør.

De vet sikkert hva de gjør, kan aldri tenke meg at disse få dagene spiller noen som helst rolle for helsen til batteriet.

På den annen side ville de aldri ladet den 100% fra fabrikk uansett. Snakker jo om tyskere og belgiere her. De hadde aldri gitt bort gratis strøm på den måten. Da hadde det vært en til option i listen på konfiguratoren "Utvidet batteritest: Batteriet fullades før du får bilen. Pris kr 2190 kr."  ;)

elektro

Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:48
Spørsmål til dere som allerede fått levert bilen, hva var % SOC når dere fikk bilen?

Min etron 50 er allerede produsert men jeg vil ikke få den intill sannsynligvis uke 49-50. Har angst at bilen vil stå lagret med 100% SOC i flere uker og dermed vil batteriet degraderes. Er dette en reell angst eller vet Audi bedre enn jeg frykter, lagrer de bilene med feks 80% SOC?

Da jeg fikk tilgang til bilen min med appen, hadde forhandler vært så "snill" og ladet den helt opp i alle fall. :o Selv om det var flere dager før utlevering. Aner ikke hvor lenge den hadde stått sånn. Jeg kjørte klimatisering en 10-15 ganger og fikk den ned til nærmere 90% før jeg fikk beskjed i appen om at jeg ikke kunne starte klimatisering flere ganger, for å beskytte 12v batteriet.

Trøsten får være at 100% vel kun er 88% på e-tron 55 i alle fall..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Sitat fra: elektro på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:26
Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:48
Spørsmål til dere som allerede fått levert bilen, hva var % SOC når dere fikk bilen?

Min etron 50 er allerede produsert men jeg vil ikke få den intill sannsynligvis uke 49-50. Har angst at bilen vil stå lagret med 100% SOC i flere uker og dermed vil batteriet degraderes. Er dette en reell angst eller vet Audi bedre enn jeg frykter, lagrer de bilene med feks 80% SOC?

Da jeg fikk tilgang til bilen min med appen, hadde forhandler vært så "snill" og ladet den helt opp i alle fall. :o Selv om det var flere dager før utlevering. Aner ikke hvor lenge den hadde stått sånn. Jeg kjørte klimatisering en 10-15 ganger og fikk den ned til nærmere 90% før jeg fikk beskjed i appen om at jeg ikke kunne starte klimatisering flere ganger, for å beskytte 12v batteriet.

Trøsten får være at 100% vel kun er 88% på e-tron 55 i alle fall..

Ja det er nok sannsynlig at Audi/fabrikken har mye bedre peiling på batterier enn våre norske Audiforhandlere (som aldri hatt en elbil tidligere) men de lær vel seg også etter hvert!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Renzir

Sitat fra: elektro på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:26
Sitat fra: tromsø på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:48
Spørsmål til dere som allerede fått levert bilen, hva var % SOC når dere fikk bilen?

Min etron 50 er allerede produsert men jeg vil ikke få den intill sannsynligvis uke 49-50. Har angst at bilen vil stå lagret med 100% SOC i flere uker og dermed vil batteriet degraderes. Er dette en reell angst eller vet Audi bedre enn jeg frykter, lagrer de bilene med feks 80% SOC?

100% på e-tron er vel 96% SOC. Det er 8% buffer i bunn og 4% buffer på topp?

Da jeg fikk tilgang til bilen min med appen, hadde forhandler vært så "snill" og ladet den helt opp i alle fall. :o Selv om det var flere dager før utlevering. Aner ikke hvor lenge den hadde stått sånn. Jeg kjørte klimatisering en 10-15 ganger og fikk den ned til nærmere 90% før jeg fikk beskjed i appen om at jeg ikke kunne starte klimatisering flere ganger, for å beskytte 12v batteriet.

Trøsten får være at 100% vel kun er 88% på e-tron 55 i alle fall..

Orbit

Sitat fra: Renzir på mandag 28. oktober 2019, klokken 11:22
På den annen side ville de aldri ladet den 100% fra fabrikk uansett. Snakker jo om tyskere og belgiere her. De hadde aldri gitt bort gratis strøm på den måten. Da hadde det vært en til option i listen på konfiguratoren "Utvidet batteritest: Batteriet fullades før du får bilen. Pris kr 2190 kr."  ;)
På den siste fossilbilen jeg (noen gang?) kjøpte, var det faktisk en opsjon for å få den levert med full tank (selvfølgelig til overpris).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA