Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av bil

Startet av Ae, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

#150
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mars 2019, klokken 09:56
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 14. mars 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:37
OTA er sikkert fint en sjelden gang. Men hadde vært fint å slippe sånt stress som det er med f eks Tesla. Blir mye mas å følge med på ting hele tiden. Deilig å kunne ta oppdateringer når bilen er på service, og ellers bare glemme alt sånt og ha en bil som virker.  :)
Dagens - helt utrolig.

Jeg kan til dels være enig med Imagine om at det for enkelte kan være litt slitsomt med OTA-systemet til Tesla. Om man er fornøyd med den softwaren man har og ikke ønsker å oppgradere på en stund så blir det kronglete. Oppdateringsbildet kommer opp på nytt for hver kjøretur, selv om man lukker det.

Enig. Jaguar har løst dette på en god måte. Du kan velge å installere nå, installere senere eller hoppe over. Det er slik det bør være, med mindre man finner noe feil/kritisk/sikkerhetsmessig som må pushes igjennom. Det er jo haugevis av funksjoner som er pushet OTA siden 2013. Eksempelvis geobasert automatisk luftunderstell, spotify, forbedring av AP +++. Å vente på service for å få inn nye funksjoner synes jeg ikke blir riktig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: PF på torsdag 14. mars 2019, klokken 10:02
Det som er med OTA er at den følger en trend som er i markedet fortiden med at det er viktig å få ut ny funksjonalitet, eller som det heter på fag språket, redusere time-to-market. Det man ender opp med er mye ny funksjonalitet som ikke henger sammen og ikke er testet godt nok. For de som jobber i IT-bransjen merker man dette godt med nye skyløsninger, hvor mye produkter aboslutt ikke er modne når de slippes og lite funksjonalitet henger sammen. Hvis man f.eks. ser på Microsoft sine skyløsninger, så merker man dette veldig godt og mye flyttes rundt i portaler osv, når produktene får noen måneder på markedet.
Så er det en del fordeler med denne trenden, men den har absolutt noen baksider.
Tja -  det vel intet som bare har fordeler. Jeg har en Ampera-e som ikke har OTA. I de to årene jeg har hatt den hender på mange turer at skjermen "roper" at jeg skal holde i rattet selv om jeg holder hardt i rattet. Etter noen sekunder forsvinner meldinga. Farlig bug - nei, irriterende - tja. Hadde Tesla hatt en slik bug, ville det nok ha vært skrevet side opp og side ned om den.
En OTA ville sikkert kunne ha fixet det på mye kortere tid enn 2 år.
Det er OTA som er framtiden. På denne måten kan fixer komme raskt. Ja, så klart det kan komme nye bug's. Men i så fall vil en ny OTA rette disse - raskt. Mye bedre med noe få bugs i kort tid en en bug i mange år.
Datamaskiner og software blir bedre og bedre. Jeg husker Windows 95. Veldig mye revolusjonerende og bra, men krasjet minst en gang i uka.
Min PC på windows 10 har ikke krasjet til nå i år selv om den kjører 24/7.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

daktari

OTA reduserer også kostnader da vi kundene tar jobben. Flere engelsek Jaguar-eiere som ikke får oppdateringer av verkstedet fordi det ikke er "kampanje", selv om ny software er dokumentert med forbedringer og færre bugs.
Venter fortsatt etter 5 måneder på første Jaguar-OTA. Det er kommet flere nye versjoner av infotainment jeg kunne ønsket meg.
Å tro at Audi e-tron skal være komplett ferdig og feilfri... I praksis betyr det at de satte stopp for utviklingen for 3-4 måneder siden, og de manglene som er  skal man leve med fremover, 2 år av gangen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pneg

Fikk beskjed i fra selger at bilen straks var i Bremerhaven. Fast Track. Ikke fått noe utleverings tid.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Orbit

#154
Det står ganske mange biler på Kneppeskjærutstikkeren, og noen av de har 20" 5-arms med sommerdekk, dvs må være senere biler enn Limited og Edition One.

Sidespor: Ser ut som 20" gjennomgående er utstyrt med Bridgestone Alenza 001 sommerdekk (rulle B, våt A, 72dB), mens 21" får Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV (rulle C, våt A, 69db). Personlig tror jeg Goodyear hadde vært et bedre valg også på 20" (rulle B, våt B, 67db) som mer stillegående, men Bridgestone hevder i alle fall at Alenza skal ha god slitestyrke. Begge merker er "lanseringsdekk" for e-tron, så de trenger vel å levere litt fra begge. Bridgestone kan ikke levere i 21", mens Goodyear mangler 19" av denne modellen.

Det stemmer også med hva som står i prislisten, hvor det er forskjellige alternativer for 20":
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Edit: Tenker da på hvilke dekk som kommer med bilen fra fabrikk, hvor en ikke får mulighet til å velge selv hva som leveres)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Fikk Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV på 20" på I-pace, men var ikke spesielt stille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/50r20 rulle A våt B støy 70.
Goodyear Asymmetric 235/50r20 rulle A våt C støy 72.
Førstnevnte koster ca 3000 pr dekk. Goodyear kun 2000.
Begge er mer enn innafor på e-tron.

Baker

Sitat fra: daktari på torsdag 14. mars 2019, klokken 19:14
Fikk Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV på 20" på I-pace, men var ikke spesielt stille.

Merk at Goodyear Eagle F1 Asymmetric SUV i 265/45-21 finnes både med og uten noe de kaller SCT. Altså Goodyears "SoundComfort"-teknologi som er et slags skumelement i dekkets indre. Regner med at e-tron har med SCT.  SCT er visst bare tilgjengelig på noen få dimensioner og ikke på 20" til I-pace om jeg forstår rett.

265/45-21 med SCT har veiledende pris 5414 :o  og 3277,- hos dekkonline
Uten SCT er prisen 2508,- hos dekkonline.



Imagine

Jeg henter ut min etron på mandag.

ladov

#159
Sitat fra: Imagine på fredag 15. mars 2019, klokken 14:30
Jeg henter ut min etron på mandag.
Kult! Regner med at du lager en tråd av typen 'Mine første timer i egen Audi E-tron' da? :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Pippus

#160
Det er nå publisert en oppgradering av "mitt bilhold"-appen. Etter oppgradering får du tilgang til detaljer rundt hvordan status på din bestilling er og du får en sjekkliste som ønskes utført før utlevering. Her er det også opplæringsvideoer av varierende lengde som gir en grunnleggende innføring.

Crown

Sitat fra: Pippus på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:04
Det er nå publisert en oppgradering av "mitt bilhold"-appen. Etter oppgradering får du tilgang til detaljer rundt hvordan status på din bestilling er og du får en sjekkliste som ønskes utført før utlevering. Her er det også opplæringsvideoer av varierende lengde som gir en grunnleggende innføring.

Der må du vel legge inn VIN, så den hjelper ikke før du har fått det går jeg ut i fra?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Crown

Sitat fra: Crown på lørdag 16. mars 2019, klokken 10:21
Sitat fra: Pippus på lørdag 16. mars 2019, klokken 02:04
Det er nå publisert en oppgradering av "mitt bilhold"-appen. Etter oppgradering får du tilgang til detaljer rundt hvordan status på din bestilling er og du får en sjekkliste som ønskes utført før utlevering. Her er det også opplæringsvideoer av varierende lengde som gir en grunnleggende innføring.

Der må du vel legge inn VIN, så den hjelper ikke før du har fått det går jeg ut i fra?

Jeg blandet med myAudi-appen, på Møller sin Mitt Bilhold kommer bestillingen opp ja :) Positivt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pneg

Selger sier den er underveis.. appen sier den er under produksjon. Det ble tidlig sagt levering uke 12-13 så får tiden vise.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

PF


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA