Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av bil

Startet av Ae, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: olemartin på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:42
Handler nok om å prøve å levere kvalitet fra dag en. Hvis de laderene ikke hadde fungert, ville opplevelsen av bilen vært en del dårligere.
Bare for de som prøver å bruke en...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Husk at det ville vært en påkrevd oppdatering fra Audi sin side, og da er det en del formelle rutiner rundt oppdateringen. Se bare på andre tilbakemeldingsaksjoner som blir slått opp i media. Brev sendes rekommandert til eier, man skal organisere oppdateringen med tid på verkstedet osv. Kostnaden ved å la bilene stå noen uker ekstra er nok mye mindre en å hente biler inn igjen i etterkant.
Så kan det være at få ville brukt funksjonaliteten, men når det ville endt med tilbakemeldingsaksjon så er det nok smart å løse det slik de har gjort.

olemartin

Sitat fra: daktari på onsdag 13. mars 2019, klokken 10:12
Sitat fra: olemartin på onsdag 13. mars 2019, klokken 09:42
Handler nok om å prøve å levere kvalitet fra dag en. Hvis de laderene ikke hadde fungert, ville opplevelsen av bilen vært en del dårligere.
Bare for de som prøver å bruke en...

Når jeg kjøper noe forventer jeg at alt funker perfekt fra dag en. Jeg er fullstendig klar over at mange har andre forventninger til elbiler, men Audi gjør det litt annerledes..

hemi

håper alt virker fra neste uke, og at de ikke drar en ipace på rar sw leaf på ræva rekkevidde og tesla på rar kommunikasjon

Imagine

37 stk e-tron så langt i mars nå - nå registreres de fortløpende.

olemartin

Sitat fra: Imagine på onsdag 13. mars 2019, klokken 12:45
37 stk e-tron så langt i mars nå - nå registreres de fortløpende.
Hvor finner du denne statistikken?

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

vegardg

Får bilen oppdateringer OTA, eller må den inn på verksted?

opheim

Sitat fra: vegardg på torsdag 14. mars 2019, klokken 01:43
Får bilen oppdateringer OTA, eller må den inn på verksted?

Det vet vi ikke ennå. Dvs, vi vet at bilen teknisk sett støtter ota sw oppdatering - det står i bruksanvisningen - men om Audi vil gjøre det, og/eller om det er noen begrensninger i ota-funksjonaliteten, det er uvisst.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Imagine

OTA er sikkert fint en sjelden gang. Men hadde vært fint å slippe sånt stress som det er med f eks Tesla. Blir mye mas å følge med på ting hele tiden. Deilig å kunne ta oppdateringer når bilen er på service, og ellers bare glemme alt sånt og ha en bil som virker.  :)

DagfinnN

Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:37
OTA er sikkert fint en sjelden gang. Men hadde vært fint å slippe sånt stress som det er med f eks Tesla. Blir mye mas å følge med på ting hele tiden. Deilig å kunne ta oppdateringer når bilen er på service, og ellers bare glemme alt sånt og ha en bil som virker.  :)
Dagens - helt utrolig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

1000kwh

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 14. mars 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:37
OTA er sikkert fint en sjelden gang. Men hadde vært fint å slippe sånt stress som det er med f eks Tesla. Blir mye mas å følge med på ting hele tiden. Deilig å kunne ta oppdateringer når bilen er på service, og ellers bare glemme alt sånt og ha en bil som virker.  :)
Dagens - helt utrolig.
Haha, ja dette var komisk!

Startet oppdatering fra sofaen i går kveld. Ferdig oppdatert bil da bilen ble kjørt ut av garasjen. Slitsomme greier.

(PS: Har ikke vært på "service" siden jeg kjøpte bilen i 2017...)

AJ82

Å ha en bil som bare virker må jo være deilig. Virker ikke som oppdateringene hos Tesla alltid er like gjennomtenkt eller utprøvd, men en tålmodig gjeng denne teslamenigheten ;) Standard svar etter problemer oppstått ved oppdatering; "Det retter seg sikkert på neste"

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 14. mars 2019, klokken 08:30
Sitat fra: Imagine på torsdag 14. mars 2019, klokken 07:37
OTA er sikkert fint en sjelden gang. Men hadde vært fint å slippe sånt stress som det er med f eks Tesla. Blir mye mas å følge med på ting hele tiden. Deilig å kunne ta oppdateringer når bilen er på service, og ellers bare glemme alt sånt og ha en bil som virker.  :)
Dagens - helt utrolig.

Jeg kan til dels være enig med Imagine om at det for enkelte kan være litt slitsomt med OTA-systemet til Tesla. Om man er fornøyd med den softwaren man har og ikke ønsker å oppgradere på en stund så blir det kronglete. Oppdateringsbildet kommer opp på nytt for hver kjøretur, selv om man lukker det. Det burde nok vært en knapp der som det sto "ikke plag meg mer med denne oppdateringen" eller noe sånt, slik at oppdateringsbildet ikke kom opp igjen før neste gang bilen har lastet ned en ny oppdatering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PF

Det som er med OTA er at den følger en trend som er i markedet fortiden med at det er viktig å få ut ny funksjonalitet, eller som det heter på fag språket, redusere time-to-market. Det man ender opp med er mye ny funksjonalitet som ikke henger sammen og ikke er testet godt nok. For de som jobber i IT-bransjen merker man dette godt med nye skyløsninger, hvor mye produkter aboslutt ikke er modne når de slippes og lite funksjonalitet henger sammen. Hvis man f.eks. ser på Microsoft sine skyløsninger, så merker man dette veldig godt og mye flyttes rundt i portaler osv, når produktene får noen måneder på markedet.
Så er det en del fordeler med denne trenden, men den har absolutt noen baksider.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA