Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering av bil

Startet av Ae, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46

« forrige - neste »

elsykkel

Sitat fra: TM på lørdag 09. februar 2019, klokken 19:48
Antar at biler produsert fra uke 23 er 2020 modell, men det er vel ikke bekreftet ennå.
noen som vet hva slags forskjell 2020 modell skulle tilsi?

trd-73

Det som de har sagt skal komme i løpet av året er 22kW opsjon, og Plug & Charge, så tipper det kommer når de bytter modellår, men bare tipping fra min side.

oll1954

Iflg. Møller Trondheim, som igjen refererer til importør, vil det overhodet ikke bli endringer på e-tron produsert etter uke 22, og det vil heller ikke komme nye options som man kan velge. Hvorvidt en e-tron er produsert før eller etter uke 22 vil dermed være helt irrelevant.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Trond.m

#63
Sitat fra: oll1954 på lørdag 09. februar 2019, klokken 23:32
Iflg. Møller Trondheim, som igjen refererer til importør, vil det overhodet ikke bli endringer på e-tron produsert etter uke 22, og det vil heller ikke komme nye options som man kan velge. Hvorvidt en e-tron er produsert før eller etter uke 22 vil dermed være helt irrelevant.
Det vil normalt ha betydning for verditapet ved salg, men hvor lang man kjører i året og hvor lenge man beholder bilen er avgjørende. Kjører man lite og bytter bil etter 3 år, så utgjør det utvilsomt en forskjell om man høsten 2022 annonserer en 2020 istedet for en 2019 modell, forutsatt at den ikke har unormalt har høy km stand i forhold til andre 2020 modeller. VIN nummmeret har en bokstav som identifiserer årsmodell, og de færreste er opptatt av registreringsdato.

trd-73

Det ville jeg også ha sagt om jeg ville selge bil.. ikke noe vits i å vente... ville tatt den infoen med en klype salt, det stemmer jo ikke med det Audi selv sier.

snowman

@TM
Det er registreringsdato som benyttes nå butikker kjøper tilbake, det er registreringsdato som benyttes på finn. Den eneste gangen jeg hører at det er "neste" års modell er når en bilselger skal selge ny bil.
Ligger litt i kortene, fremselg det du har for hånden, press pris ned på det du tar i innbytte, kjøper brukt.
Er nok desverre kun en selv som ser en bil som 2020 modell når den er registrert i august 2019.
My two cents.

Oddaa

Sitat fra: snowman på søndag 10. februar 2019, klokken 11:20
@TM
Det er registreringsdato som benyttes nå butikker kjøper tilbake, det er registreringsdato som benyttes på finn. Den eneste gangen jeg hører at det er "neste" års modell er når en bilselger skal selge ny bil.
Ligger litt i kortene, fremselg det du har for hånden, press pris ned på det du tar i innbytte, kjøper brukt.
Er nok desverre kun en selv som ser en bil som 2020 modell når den er registrert i august 2019.
My two cents.
På finn listes både årsmodell og registreringsdato, og sorteringen skjer etter årsmodell. Så dette har faktisk betydning.

Er temmelig sikker på at det samme gjelder ved innbytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Imagine

Sitat fra: Oddaa på søndag 10. februar 2019, klokken 11:33
Sitat fra: snowman på søndag 10. februar 2019, klokken 11:20
@TM
Det er registreringsdato som benyttes nå butikker kjøper tilbake, det er registreringsdato som benyttes på finn. Den eneste gangen jeg hører at det er "neste" års modell er når en bilselger skal selge ny bil.
Ligger litt i kortene, fremselg det du har for hånden, press pris ned på det du tar i innbytte, kjøper brukt.
Er nok desverre kun en selv som ser en bil som 2020 modell når den er registrert i august 2019.
My two cents.
På finn listes både årsmodell og registreringsdato, og sorteringen skjer etter årsmodell. Så dette har faktisk betydning.

Er temmelig sikker på at det samme gjelder ved innbytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Med mindre ny årsmodell betyr betydelige og viktige endringer, hvilket det ikke gjør på e-tron har det i utgangspunktet liten betydning om bilen er produsert i uke 21 eller i uke 23, selv om det kalles 2020 årsmodell vs 2019 årsmodell. Registreringsdatoen legges også ofte til grunn, spesielt mtp garantiperiode. Når jeg kjøper bruktbil er gjenværende garantiperiode langt viktigere enn årsmodell.
Riktig utstyr og km-stand teller nok også mye.

Og skal man kjøpe ny bil for å tenke på annenhåndsverdien? Det er mye tap på en ny bil uansett og forskjellene på utstyr og produksjonsuke/årsmodell vil nok være relativt små. Men om man får bil som 2020 årsmodell i stedet for 2019 så er det jo uansett ingen ulemper ved det i alle fall.

snowman

Sjekket en enkel finn anonse av en e-golf
Registrert bittelille nyttårsaften 2014.
Oppført som 2014 modell.
Har vel alltid vert regdato som legges inn på finn her?
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Øyvind.h

Årsmodell velger du selv når du legger inn annonsen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pippus

Årsmodell har(til manges irritasjon) vært normalbegrepet i forbindelse med salg av biler ca. de siste 10 årene. 1. gangs regdato følger alltid med. Dette er for å skille m ellom bilens «alder» og evt. endringer i modellene( selv om jeg mistenker at det i starten var et triks for å selge bilene som «nyere). Det er stort sett alltid årlige «justeringer» i modellene, slik at man som regel opererer med ny årsmodell hvert år. Jeg spurte om dette spesifikt på Møller ifbm etron og fikk da høre at det ikke var sikkert at det ble produsert en 2020 modell ila 2019. Kommer 22 kW, varme i ratt osv ila 2019, så blir det helt sikkert benevnt som en 2020 modell, men de visste ikke når dette kom.

Trond.m

#71
VAG og de fleste andre leverandører bytter modellår uavhengig av om det er endringer. Selger sier naturligvis ikke at kommer et skifte i modellår, og vil alltid si at det ikke betyr noe. Men han sier nok noe annet den gangen bilen skal byttes inn  8)
De e-Golf kom som facelift fra uke 12 -2017 ble det produsert 2017 modell i noen få mnd, før de startet produksjon av identiske 2018 modeller fra uke 23, 2017. Det vil forbause meg om ikke Audi følger samme prinsipp, men for de fleste betyr det lite eller ingen ting når det ikke er modellendringer.

Pippus

De tre siste bilene jeg har solgt, har vært som innbytte ved kjøp av ny bil. Som den den kverulantiske pessimisten jeg noen gang kan være, så forventer jeg alltid å bli « rævkjørt» på innbyttepris og argumentasjon om registreringsdato, alle feilene de finner som ikke eksisterte på siste garantiservice osv. Pessimisten i meg har heldigvis blitt skuffet hver gang :laugh:

Imagine

Det står 130-150 e-tron på Bekkelagskaia nå. Ser ut som det er bare svarte og grå limited, og en del blå edition one. Er det så sunt for en bil å stå sånn ute i vinterlandskap langs sjøen i 2 måneder uten å bruke temser eller noe?

hemi

audi pleier ruste mer på innsiden av galvaniseringen enn utsiden, men ruste gjør de :p

Du har sikkert solgt din innen 1-2 år de begynner ruste :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA