Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugg problem?

Startet av Zimon, tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:27

« forrige - neste »

Zimon

Flere enn meg som synes bilen dugger litt vel mye nå på vinteren?

Nå har jeg solfilm montert på vinduene til passasjer bak og bakluka, merker at kondens og dugg setter seg der veldig lett blir værende. Men i dag så fikk jeg mye frost på siderutene foran, mer enn det lille og samt endel på frontrute.

Kjører som regel med Driver Only da jeg er alene i bilen, Heat er på, også testet med AC og også satt i full Auto. Så selv om Heat og AC er på, satt til 21 grader og luftstyring til rute og beina og vifta gående på full så dugget det litt for mye. Nå idag var det -17,5 grader ifølge digital måler utenfor kjøkkenet, kvikksølv måler utenfor døra viste mellom 16 og 17 når jeg gikk ut til bilen og bilen sa da bare -13. Så litt vel avvik på bilen også?

Skulle tro at spjeldet for å styre resilkurering av luft ikke er skikkelig åpent eller noe i inntaket er tett slik at det blir dårlig fornying av luft.

Eller hva opplever dere?
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Roy Aasen

Av og til litt slik på Soul'en..Jeg kjører normalt med auto 21 grader.   Setter på kun defroster på full pip ordner dugg problemet.

Myrknir

Tips til en tørrere bil:

- Bruk AC selv på vinteren. Den tørker lufta.
- Tøm dørmattene for snø og vann når du skal parkere. Ta den gjerne inn så den får tørket skikkelig.
- Bruk en sokk med kattesand eller luftavfukter og la den ligge i bilen.
- Vask innsiden av rutene med noe fetfjernende. Trafikkfilm gjør at fukt setter seg lettere på rutene.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Zimon

@Myrknir - bra oppsummert for de som ikke kjenner til disse. Selv kjenner jeg dem godt, sparker alltid bena godt mot hverandre før jeg vipper dem inn, både for å få av snø som ikke smelter i bilen, men også for å fjerne snø i sporene under slik at ikke blir snø mellom pedaler og sko, blir fort farlig om sko glipper!

Idag testet jeg med å kjøre med høyre baksete rute nede halv cm ca og det hjalp betraktelig, men kan også være pga ikke fult så kaldt som i går.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Balaklava

Kjørte i 20 minus her om dagen og da frøys duggen på innsiden. Tok evigheter å få det vekk. Syns, merkelig nok, det hjalp når jeg satt ned innetemperaturen til 16 grader. Og alle steder det lå is/snu på utsiden av rutene så ble det dugg på innsiden som frøs til is. Det positive var at kulda hadde overraskende lite å si på kjørelengden så temperaturstyring i batteripakka må være god.

Kårepåsporet

Mye dugg ved forvarming rundt 0 grader, når det er varmere eller kaldere er det null problem.
Hadde aldri dette problemet med Soul, lurer på om Ioniq kjører resirkulering ved forvarming, men det er uforståelig at det skal bli så mye dugg. Det skjer aldri når jeg dropper forvarming, altså starter å kjøre med kald bil.

Zimon

Tror på en eller annen måte så har AC vært slått av lenge på bilen min, muligens kona har trykka på noe eller kommet borti når trykket med hansker på, for kjørte lenge nå med AC på + i starten lot jeg bakre høyre vindu stå på 0,5cm glippe over flere turer til og fra jobben. Så fikk nok ut endel av fuktig luft og AC ser nå ut til å gjøre jobben bedre. Blir spent å se når det evt kryper ned til 20 minus igjen.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Zimon

Brukerveildningen engelsk pdf på side 3-108:
Operating tips:
Air for the heating/cooling system is drawn in through the grilles just ahead of the windshield. Care should be taken that these are not blocked by leaves, snow, ice or other obstructions.

Side 3-112
Clear all snow and ice from the hood and air inlet in the cowl grill to improve heater and defroster efficiency and to reduce the probability of fogging up inside of the windshield.

Ergo ikke inntak i front, under etc som man kanskje er mest vant til. Så passe på å koste bort snø ved rillene ved vindusvierkere. Håper at det hjelper på de kaldeste dagene.

Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

yrune

Det må jeg si var ett upraktisk design, da det de siste dagene har samlet seg masse snø der som blir til is når jeg parkerer.

Balaklava

Sitat fra: yrune på tirsdag 05. februar 2019, klokken 21:49
Det må jeg si var ett upraktisk design, da det de siste dagene har samlet seg masse snø der som blir til is når jeg parkerer.

Særlig når jeg bruker forvarming og det har snødd litt i løpet av natta så renner vannet ned og fryser i nedkant av frontruta. Og praktisk nok da ved viskerene, og altså så blokkeres inntaket til klimaanlegget så en dugger ned.

Super design ja, sammen med ladeluka som fylles med snø :-/  Er vel helst en "garasjebil" dette her egentlig.

iknutis

Har nå kjørt litt over 20k på min Ioniq, og jeg har aldri opplevd noen bil dugge like ille som denne gjør.
Den automatiske duggfjerneren slår automatisk inn nesten hvert femte minutt på min pendlevei til jobb som er 45min/5mil. Virker som om det dugger mer foran enn bak, men det er ikke sikkert.
Byttet kupefilter så sent som i mars, uten at det hadde noen effekt på duggen.
AC kan jeg slå på manuelt, men da virker ikke auto-funksjonen lenger. Jeg syns dette virker som et dårlig design rett og slett.

Crown

Auto-funksjonen fungerer selv om du slår på AC, det eneste den endrer er å ha på AC konstant. Slik gjør jeg på alle biler jeg har for å unngå dugging i fuktig vær der utetemperaturen er under preferert innetemperatur, slik at Auto ikke slår på AC av seg selv.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kårepåsporet

Sitat fra: Crown på torsdag 29. august 2019, klokken 14:33
Auto-funksjonen fungerer selv om du slår på AC, det eneste den endrer er å ha på AC konstant. Slik gjør jeg på alle biler jeg har for å unngå dugging i fuktig vær der utetemperaturen er under preferert innetemperatur, slik at Auto ikke slår på AC av seg selv.

Jeg har hatt et utall fossilbiler, mange nye og mange brukte, siste en 15 år gammel Skoda. Aldri slike problemer med dugg som vi hadde med Ioniq. Samme med andre elbiler, har hatt Soul, har nå Tesla 3 og eUp, heller ikke noe duggproblem med disse.

Crown

Vi har ikke problemer med dugg, har hatt bilen i snart tre år. Men har alltid på AC, dette tørker luften og i tillegg er det faktisk bedre for AC-anlegget å bli brukt enn å ikke bli brukt. Kjører også alltid i "Normal"-modus, ECO struper også klimaanlegget så kanskje den også struper AC-delen og vifter for de som kjører i ECO.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kårepåsporet

Sitat fra: Crown på søndag 01. september 2019, klokken 20:31
Vi har ikke problemer med dugg, har hatt bilen i snart tre år. Men har alltid på AC, dette tørker luften og i tillegg er det faktisk bedre for AC-anlegget å bli brukt enn å ikke bli brukt. Kjører også alltid i "Normal"-modus, ECO struper også klimaanlegget så kanskje den også struper AC-delen og vifter for de som kjører i ECO.

Registrerer dette snakket om at AC har godt av å brukes, vel, vår gamle fossilbil som vi hadde fra den var 10 år gammel til vi solgte den nå 15 år gammel, den brukte vi AC  ved behov. Funka bra når vi kjøpte den, og det funka bra når vi solgte den....
Skal en kjøre rundt med AC på hele tiden er det nødvendigvis sløsing av energi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA