Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?

Startet av HCO, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:43

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Jeg synes også det er forferdelig tungvint å låse opp ladeporten når man lader via en type-2-kabel. Er det noen som har anskaffet seg en eller annen form for 3.parts fjernkontroll som de kan anbefale? Fant denne på nettet, men jeg vet ikke noe mer om den enn det som står i annonsen: http://www.stegen.com/en/ev-products/52-model-s-chargeport-opener.html
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

HCO

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 17. april 2019, klokken 10:20
Jeg synes også det er forferdelig tungvint å låse opp ladeporten når man lader via en type-2-kabel. Er det noen som har anskaffet seg en eller annen form for 3.parts fjernkontroll som de kan anbefale? Fant denne på nettet, men jeg vet ikke noe mer om den enn det som står i annonsen: http://www.stegen.com/en/ev-products/52-model-s-chargeport-opener.html

Den låser ikke opp kabelen, da er den til liten hjelp:
SitatPlease note that the Chargeport opener will NOT unlock the chargecable, it will only open your chargeport.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jora

I går ble det endelig bil på meg og jeg har derfor prøvd ut Tesla Tasker Plugin sammen med Tasker. Denne fungerer utmerket på Android 8. Har satt opp at man kan holde nede valgfri fysiske volumknapp og så stopper tasker lading og deretter låser opp ladekabelen. Dette kan jeg gjøre til og med uten å låse opp skjermlåsen. Trenger ikke å skru på skjerm en gang! Bare holde inne en av volumknappene.

hemi

Jeg endte med å kjøpe ny type2 kabel, med "tesla clicker" på enden, NATT OG DAG!!!

Carl Anton Stenling

La merke til at på en kommersiell ladeboks så var det mulig å avslutte ladingen fra ladeboksen med tilhørende frigivelse av kabelen som bivirkning. Det betyr nok at frigjøring av ladekabelen kan gjøres gjennom protokollen som ligger i type 2-kabelen.

Er det noen som har forsøkt å kutte pilotsignalet (enten PP eller CP) med en bryter for å se om dette frigjør kabelen?

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bzzlink

Man trenger ikke internett dekning for å stoppe lading og løse ut ladekabel fra appen.

Man trenger ikke vente på updating som kommer nederst i appen. Bare å klikke på charging og stopp lading / løs ut ladeport.

Man kan også lage en snarvei for dette på iPhone om man ønsker, slik at du slipper å låse opp telefonskjermen
http://www.nedberg.net/ios-snarveier-og-tesla/

Vroom

Sitat fra: RuneW på søndag 07. april 2019, klokken 10:11
Jeg vet bilen må låses opp (for å sikre kabelen mot tyveri). Pleier å lukke opp bakdøra og smekke den igjen før jeg prøver å ta ut kabelen. Har også prøvd med bakluka åpen...

Men kjerringa sier nå at hun aldri har hatt dette problemet (de 2 gangene hun har prøvd). Kan det være at jeg klarer å trykke "feil" på knappen? Skal man trykke, slippe og vente på hvitt led, eller holde knappen inne til hvit led?

Hold knappen inne mens du drar kontakten ut.

Carl Anton Stenling

Oppfordrer alle til å stemme for en "feature request" som tillater at ikke-Tesla ladekabler frigjøres på et bedre vis: https://featurerequests.co/feature/automatically-unlock-charge-port-when-vehicle-reaches-target-soc

Du må registrere deg for å stemme, men det kan jo uansett være smart for fremtidige ønsker man måtte ha.

Hvis vi er mange nok som ber om dette så kanskje Tesla justerer programvaren?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Autowinder

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 10. august 2019, klokken 20:22
Oppfordrer alle til å stemme for en "feature request" som tillater at ikke-Tesla ladekabler frigjøres på et bedre vis: https://featurerequests.co/feature/automatically-unlock-charge-port-when-vehicle-reaches-target-soc

Du må registrere deg for å stemme, men det kan jo uansett være smart for fremtidige ønsker man måtte ha.

Hvis vi er mange nok som ber om dette så kanskje Tesla justerer programvaren?
Da må alle ha lås på kabelen for å unngå tyveri. Hva skjer når en klimatiserer bilen før avreise og den starter lading igjen, eller bilen står noen dager og bruker litt av batteriet? Låser den porten igjen da, og en kommer ut en kald morgen er det jo da låst igjen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ladov

Sitat fra: Autowinder på søndag 11. august 2019, klokken 11:41
...
Da må alle ha lås på kabelen for å unngå tyveri. Hva skjer når en klimatiserer bilen før avreise og den starter lading igjen, eller bilen står noen dager og bruker litt av batteriet? Låser den porten igjen da, og en kommer ut en kald morgen er det jo da låst igjen.
Det kan enkelt kobles mot telefonlåsen. Altså at kabelen ikke låses opp før bilen er ferdig ladet *og* du står rett i nærheten.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Autowinder

Det er jo allerede koblet mot telefonen. Bedre med en knappen unlock chargeport på førstesiden i appen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Carl Anton Stenling

Jeg har jo også en Nissan Leaf og må si at når det gjelder dette med opplåsing av ladekabel så er faktisk Tesla mindre brukervennlig enn Nissan.

Så er det enkelte faktorer som går motsatt vei ;-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

HCO

Uten knapp på kabelen er Teslas løsning dårligere enn alle andre elbiler jeg har testet å lade. Jeg trengte uansett lenger kabel, så jeg valgte å kjøpe kabel fra EVChargeKing selv om den koster en tusenlapp mer enn konkurrentene.

Og MED ladeknapp er Teslas løsning forbilledlig enkel, brukervennlig og intuitiv.

Dette er kanskje en liten sak, men vi bestemte oss allerede når vi kjøpte første elbil i 2016 for at vi skulle lage løsninger som gir enklest mulig daglige rutiner. Så nå har vi ladestasjon både inne i og utenpå garasjen, og 3 kabler som ligger fast trukket, med holder på veggen. Det blir som å ha en "bensinpumpe" på hver av parkeringsplassene våre, og til-/frakopling tar kun få sekunder hver gang. Og aller enklest og raskest er det å lade Model 3.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 11. august 2019, klokken 13:31
Jeg har jo også en Nissan Leaf og må si at når det gjelder dette med opplåsing av ladekabel så er faktisk Tesla mindre brukervennlig enn Nissan.
Leaf kabelen er vel ulåst og kanstjeles med mindre du setter på en hengelås ?  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Carl Anton Stenling

Leaf har flere innstillinger for låsing av ladekabel. Jeg bruker den varianten som låser opp kabelen en periode straks jeg har låst opp bilen. Her kan faktisk Tesla stjele idéen rått fra Nissan :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA