Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Låse opp kabel fra ladeport uten Tesla-knapp på ladekabel?

Startet av HCO, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:43

« forrige - neste »

HCO

Jeg prøvekjørte Model 3 i dag, og før turen låste den Tesla-ansatte opp ladekabelen ved å trykke på skjermen inne i bilen. Dette var da en standard Mennekes Type2-kabel uten "Tesla-knapp".

Jeg glemte å spørre, men jeg håper det finnes en enklere metode for å avslutte lading/låse opp kabel. Jeg vet man kan kjøpe ladekabel med knapp, men jeg har 3 kabler hengende "fast" til mine 2 ladestasjoner - så det blir dyrt å bytte alle.

På Zoe'n min er det knapp på nøkkelen...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hawK

Skal hvert fall være mulig gjennom app på telefonen så vidt jeg har skjønt..

Magnus Hansen

Dette står i manualen:

Sitat
With Model 3 unlocked (or an authenticated phone is within range) and in Park, press and release the button on the Tesla charge cable to open the charge port door.
   You can also open the charge port door using any of these methods:
• On the touchscreen, use the app launcher to open the Charging app, then touch Open Charge Port.
• On the car status on the touchscreen, touch the charging icon.
• On the "Cards" area on the touchscreen, touch the charging icon, then press OPEN CHARGE PORT.
• Press the bottom of the charge port door when Model 3 is unlocked or an authenticated phone is nearby.
• On the key fob accessory (sold separately), hold down the rear trunk button for 1-2 seconds.

Trykke på selve lokket høres vel enklest ut hvis man ikke har tesla wall charger

HCO

Sitat fra: hawK på tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:55
Skal hvert fall være mulig gjennom app på telefonen så vidt jeg har skjønt..
Ja, jeg regner med at det kan gjøres fra appen, men det blir en ganske annen operasjon enn å bare trykke på nøkkelkortet (som jeg gjør på Zoe'n).

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:02
Trykke på selve lokket høres vel enklest ut hvis man ikke har tesla wall charger
Trykke på lokket er greit om man skal starte lading, men spørsmålet mitt er hvordan få løs kabelen etter lading.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Amoss

Sitat fra: HCO på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:06
Ja, jeg regner med at det kan gjøres fra appen, men det blir en ganske annen operasjon enn å bare trykke på nøkkelkortet (som jeg gjør på Zoe'n).

Så vidt jeg har forstått så vil det tilbys FOB også til Model 3 (antagelig noe man må kjøpe ved siden av). Vil overraske meg dersom dette ikke vil være mulig å gjøre fra denne fob'en.
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:02
Dette står i manualen:

Sitat
With Model 3 unlocked (or an authenticated phone is within range) and in Park, press and release the button on the Tesla charge cable to open the charge port door.
   You can also open the charge port door using any of these methods:
• On the touchscreen, use the app launcher to open the Charging app, then touch Open Charge Port.
• On the car status on the touchscreen, touch the charging icon.
• On the "Cards" area on the touchscreen, touch the charging icon, then press OPEN CHARGE PORT.
• Press the bottom of the charge port door when Model 3 is unlocked or an authenticated phone is nearby.
• On the key fob accessory (sold separately), hold down the rear trunk button for 1-2 seconds.

Trykke på selve lokket høres vel enklest ut hvis man ikke har tesla wall charger
Spørsmålet gjelder vel hvis den allerede er åpen men med støpsel plugget i.
Er det ikke en funksjon i appen?
Ut fra denne beskrivelsen ser det ut til at man må skaffe seg FOB
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jarv!s

#6
Vil tro at det skal gå an å konfigurere slik at når bilen låses opp, så vil også laderen stoppe. Sånn at man kan ta ut ladekabel.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Handyman

Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:38
Vil tro at det skal gå an å konfigurere slik at når bilen låses opp, så vil også laderen stoppe. Sånn at man kan ta ut ladekabel.
På eUp frigjøres pluggen når man låser opp bilen. Dersom pluggen blir stående i, låses den fast igjen etter kort tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Denne problemstillingen ble tatt opp i podcasten Ride the lightening.
Hvis du har telefonen i lomma vil et lett trykk på bakre dørhåndtak (uten å åpne døra) frigjøre ladekabel.

Klykken

Med FOB holder man inn bakenden på den. Eller via app, eller via skjermen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 29. januar 2019, klokken 12:31
Denne problemstillingen ble tatt opp i podcasten Ride the lightening.
Hvis du har telefonen i lomma vil et lett trykk på bakre dørhåndtak (uten å åpne døra) frigjøre ladekabel.
Så også en video om dette trikset, men der var budskapet bare at det vekket bilen slik at knappen på pluggen kunne brukes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi


hawK


Handyman

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:11
bestill spesial type 2 kabelen med klikker innebygget
Poenget var at trådstarter har kabler uten bryter allerede.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: hawK på tirsdag 29. januar 2019, klokken 14:23
Er det knapp på medfølgende ladekabler?
Hvis det er som på S og X og som Model 3 i USA så er det knapp på UMC som følger med.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA