Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjempetrøbbel med ladeluka!

Startet av Martin Eden jr, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Limodriver

Erfaringen så langt er at pakningen spenner ganske mye og luken er nå litt vrien både å åpne og lukke. Det er viktig å trykke rett over låsen. Det blir spennende å se om luke og lås tåler belastningen.

TorT

Litt det jeg har vært bekymret for. Så var innom den lokale forhandleren i dag og kikket på demobilen.

Som du sier, viktig å trykke på akkurat rett plass. Der symbolet er, rett over låsen.

Tror jeg går for å få pakningen montert.

Limodriver

Vi får gå vinteren i møte med godt humør, positiv innstilling og pakningen montert. Det kan ikke bli verre enn at en fjerner pakningen igjen.

Det er mulig Hyundai får reklamasjoner på hengsler og lås som følge av større belastning enn det er beregnet for, men det vil tiden vise.

TB

Regner med at spennet i pakningen vil avta noe når pakningen har fått "satt seg"?

Nå fikk jeg montert pakningen kort tid etter jeg fikk bilen, men har erfart luka er noe tregere enn før - må trykke på riktig plass - men så langt ikke noe stort problem - forstår å få opp luka vinterstid kunne være en utfordring uten pakning montert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorT

Har fått montert pakning. Har jo vært litt voldsomme regnbyger i det siste, og sett at pakningen blir gjennomvåt.

Er litt spent på om selve pakningen blir våt og fryser fast til vinteren. Og at man må rive opp ladeluka til vinteren. Og dermed ødelegge pakningen.  :o

Og nå til noe annet. Kikket på en kundebil som var solgt, og stod i lokalet.

Den hadde en forbedret ladeluke. De har laget den tykkere, på innsiden, så den er vel tettere? Uten pakning?

Martin Eden jr

Fikk montert den nye pakningen for en måneds tid siden. Nå når første frosten kom, sto luka fastere enn noen gang før - heelt umulig å åpne, selv etter ei natt i garasjen! Kjørte til forhandler som mente problemet var "snurrelåsen" på innsida - denne er nå byttet, og ser at forhandleren da har tatt bort den nye pakninga igjen... vet ikke hvorfor. Spent på om dette funker...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Limodriver

Jeg har samme erfaring i snø og kulde. Pakningen gjør ladeluken vanskeligere enn den var tidligere. Dette synes ikke å være noen god løsning på ladelukeproblemet og med en pakningsløsning må en bruke annet pakningsmarteriale/design.

Drive4fun

Nå har jeg kjørt noen uker i snø og regn i Troms. Luka har nå frosset og pakket seg flere ganger. Kjøpte både det ene og det andre som klarer å tine selve snøen i luka og kontakten, men det største problemet nå er derimot låsemekanismen. Den klarer du ikke å tine med eksterne hjelpemidler, og nå får jeg faktisk ikke opp luka, og sist den var oppe var det bare såvidt jeg fikk den igjen.
Har heldigvis ikke planlagt noe langtur i nærmeste fremtid så jeg har heldigvis såpass med rekkevidde at jeg skal klare å få meg og ungen i barnehagen resten av uka. Men vurderer å ringe hyundai assistanse snart.
Bilen er det god å kjøre den, men jeg tør faktisk ikke legge på langtur nå på vinteren om det fortsetter som nå.
Pakning har jeg ikke fått montert, men etter å ha lest på diverse forum om erfaringene så lover det ikke noe bra som løsning.
Alt kunne vært løst om de hadde montert varmetråder i luka som kunne aktiveres ondemand.
Blir det ikke en permanent ordnings på dette snart så ser jeg dessverre meg nødt til å selge bilen.
Synd når den ellers er god.

tuono

#39
Du har muligens beskrevet problemet selv. Du tiner....
Bor også i Tromsø. Kjører 14 mil hver dag og er på andre vinteren med denne bilen. Har ikke slike problemer. Når jeg opplever at det ligger snø bak luka fjerner jeg snøen uten å tine. Oftest vha. trykkluft. Hovedsaken er å holde alt så tørt som mulig er min erfaring.

En annen ting: Rett over ladeluka har du ei grå "pyntelist". Under denne lista legger det seg snø/is som igjen blokkerer for at ladeluka spretter ut når du trykker den inn. Ikke noe man umiddelbart ser pga. vinkelen i underkant av lista.

Men for all del: Luka er en drittpatent og han koreaneren som fikk lov å leke seg i designavdelingen er for lengst dømt til evig pine.

Håkon77

Fikk en periode ikke låst luka. Den er litt slarkete så når den ble lukket så traff den ikke 100% mot låsepluggen. Pluggen gikk i lås og ville ikke opp igjen. Etter mye daglig plukking på problemet så løste det seg. Nå indikerer den at luke er åpen stadig vekk uten at så er tilfelle.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Martin Eden jr

Etter at jeg fikk byttet den fjærbelastede "snurrelåsen" på innsiden av ladeluka i midten av november har jeg ikke lenger hatt problemer med fastfrosset luke. Jeg vet ikke om den nye låsen har en endret design, men for meg tyder ting på at det var dette som var problemet og ikke pakningen (som jeg fikk installert, men som ble fjernet igjen i november). Nå har vi hatt mye vær på Vestlandet - og to turer tur/retur Oslo med nærmest snøstorm... uten at jeg har hatt problemer med ladeluka... fingers crossed.

Radar-plata derimot... skal ikke ha mye snøvær imot før den slutter å fungere - slik at adaptiv cruisekontroll og kollisjonssystemer kobler seg ut... synd man ikke har spandert noen varmetråder på den....
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Håkon77

Den radar platen tåler ikke støv heller. Nå som det saltes for harde livet i varmegrader blir bilen, som går 25mil daglig, dekket av ett støvlag som kutter sensorene i løpet av 3dager.
Har også fått på paknngen i luka og den er kjipere å få i lås enn noen gang. En kollega med Kona sa han nå banket igjen luka med flathånda.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Roy Aasen

Kanskje få sjekket radardingsen hos Hyundai. Kanskje det finnes varianter av denne for alt jeg vet.

Jeg har ikke vasket bilen på 2 måneder, er så møkkete at den har bytte farge fra hvit til gråsvart så det er jo rart at ett støvlag skulle gi dette problemet. Radarn har aldri sviktet, kun når det er snø eller isregn.

Ladeluka har  fått pakning og ny lås. Luken går noe tyngre å åpne/stenge. Jeg trykker akkurat på ikonet på lukenså  fungerer det uten problemer av noe slag. Hold trykket på luken ett lite halvsekund..det fungere her...hvis jeg er for brå av meg så trenger den gjerne ett forsøk eller tre før den låser ev. låser opp

Håkon77

Får notere det ned. Sikkert ingen feil å finne.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA