Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjempetrøbbel med ladeluka!

Startet av Martin Eden jr, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:21

« forrige - neste »

Martin Eden jr

Det har vært nevnt under andre tråder - men er det bare jeg som har kjempetrøbbel med ladeluka på Kona'n nå i vinterkulda? Begynner å bli riktig irriterende! Det er egentlig to problem: 1. Den ytre ladeluka fryser lett fast fordi det legger seg vann innafor kanten. Kanten skråner innover og har ingen drenering - utrolig dårlig design! 2. Den fjærbelastede låsen til luka kan også fryse fast - og da hjelper det heller ikke å tine/bryte opp isen rundt ladeluka. Eneste hjelp da er å parkere den LENGE i en varm garasje, eller - slik jeg gjør det nå - sette den i garasjen og sette en kupévarmer rettet mot ladeluka en times tid...

Får tilsvarende problem dersom bilen står plugget i under snøvær ute - da legger det seg snø/is innafor kanten på ladeluka, hvilket gir problemer med å få den lukket også - uten å tine den opp tilsvarende.

Har kontaktet forhandler - som har kontaktet importør, - og som sier at det p.t. ikke finnes noen fix. Dette er håpløst! Flere som har lignende erfaring?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

andy99

#1
Mener å  ha lest at en hadde fått svar fra forhandler om å koste bort snøen fra innsiden av luka!? Så tydeligvis ikke mye hjelp og forståelse å få derfra...
Blir vel å ringe Hyundai assistanse hver gang det er problemer slik at de ser kostnaden med dette.

Edit;
Hjelper å mase på kundeservice :)
Svar fra kundeservice hyundai;
Takk for din henvendelse.
Vi setter pris på din tilbakemelding.
Vi er klar over problemstillingen, og jobber med interne tester rundt dette.
Ønsker deg en riktig god dag videre.

Så da får vi bare børste bort snøen og smøre oss med silikon frem til de har en løsning klar!
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

TorT

Så på tek.no at nå kommer trådløse hårfønere. Google volo.go

Kanskje det som må til på vinteren for å få opp ladeluka.

Håkon77

Har sørget for å fjerne snø, men det har likevel bygget seg opp is som jeg har fjernet med en nøkkel. Fikk problemer etter å ha vasket bilen i -13 , men fikk til slutt opp luka uten bruk av hårføner. Synes det går mest trådt i den armen på luka som går inn i bilen. Der knaser det godt når man åpner eller lukker og der får jeg ikke smurt. Har brukt mucoff Teflon sykkelsmøring.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Cydonia

Dette er min metode for å forebygge trøbbel:
Etter bilvask i minusgrader, så åpner jeg luka og tørker bort alt vannet med en fille. Og smører litt silikon eller låsolje rundt låsepinnen, men ikke hver gang. Det som ikke lar seg hindre, er at det samler seg litt løssnø bak luka under kjøring i snøvær. Men det har hittil vært lett å bare blåse vekk før jeg tar ut dekslene foran kontaktene.
Hyundai KONA electric 2018

TorT

Ikke alltid så lett. Når en har lang rekkevidde kan en kjøre mange temperatursoner mellom lading. Regnvær, sludd nede ved en fjord og så seriøst med kuldegrader og fokksnø over en fjellovergang.
Da kan det være litt spennende å åpne ladeluka.
Sleit litt nå i jula.

PionerThink

Kjøp en silikon-spray på Biltema og spray godt rundt innafor luka og på hengslene, samt låsemekanismen.
Dette forhindrer snø og sludd å feste seg og dermed luka fra å fryse fast!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.


TorT

#8
Ja, da blir det primus, kjele å ha snø i, og noen poser å ha vannet i, når jeg står der på hurtigladeren. ;D

Men alvorlig talt, dette er jo ikke noe genialt nytt. Brukte samme triks for over 30 år siden når min søster som var på besøk parkerte sin nyvaskede bil utenfor.

Men da var en jo hjemme.

Edit: Gjorde det også da Landroveren med Td5 motor ikke ville starte i -33*C for en 3-4 år siden.
La 3 slike poser rett oppå toppdekselet i ti minutter. Det var nok til at den harket igang.

andy99

Fikk SMS nå, så tydelig at de prøver å roe gemyttene og tar problemet på alvor. Bra :+1:
SMS;
Kjære KONA-eier. Enkelte opplever at bilens ladeluke fryser og kan fylles med snø. Vi jobber med en løsning på problemet, og beklager ulempen. Mvh. Hyundai
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Martin Eden jr

Takk for diverse mer eller mindre seriøse tips. De fleste er prøvd ut uten at de hjelper så mye - å få opp ladeluke klarer man med litt innsats (men er redd for å skade ting også), men det gjenstående problemet er den fjærbelastede låsen. Har forsøkt å fylle på med båre silikon, låsspray og låsolje der - uten at det hjelper. Men, dagens sms fra Hyundai gir kanskje litt grunn til håp...?
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

bno

Trodde de testet bilen i vintermiljø? Er nok økonomi som har spilt inn. Det sagt hvor burde en slik tilkobling egentlig vært plassert uavhenig av biltype mon tro? Eller hvordan burde en slik luke vært designet? Er det samme problem med leaf?

hELgenen

#12
Dette blir et skudd i blinde,men smøre fjæra inn med vaselin e.l. som tåler frost?  Ser også noen selger hette som festes rundt ladeluke når den lades som hindrer snø å komme inn

En variant av hette kan du lage selv med papp. Bare å klippe den til og lage hull for kabel

Limodriver

Leste gangen jeg så løsningen Hyundai har valgt for ladeluken var jeg skeptisk. I og med at det ikke var mulig å velge alternativ ladeluke var spørsmålet om det var en "dealbreaker",  noe jeg konkluderte med at det ikke var.

Tidligere hadde jeg Leaf, der var det ikke noe problem med ladeluken i front. Det var en relativt kraftig tetningslist i tillegg til en mer robust hengslet ladeluke som har en lås som holder den litt i spenn når den er låst.

Jeg tror hovedproblemet med ladeluken på Kona er mangelen på en robust tetningslist. Når det ikke er tetningslister er det også langt mindre klaring som gjør at det ved små mengder vann som fryser til is blir problematisk.  Ved bruk av tetningslist vil samme mengde med is bli "tatt opp" av tetningslisten og i tillegg presse luken opp når en trykke den inn for å åpne den. I og med at det vil være fjærende list vil isen også bli brutt opp når en trykke inn luken.

Jeg har vondt for å se hvordan Hyundai skal klare å løse dette med en liten fix eller oppgradering. Problemet ligger nok i valget av dn enkel og billig ladelukeløsning initiert, noe en også ser ved den billige løsningen for ladekontaktdeksel sammenlignet med f eks Leaf som har fjærbelastet lokk med pakning.

Martin Eden jr

Skal prøve vaselin-fettet, eller noe "marint fett" jeg har stående.

Ja, de har nok valgt en litt for billig løsning. Hadde Soul i 4 år før - og selv om det var litt trøbbel med is rundt luka der også, så var det ikke så ille som dette. Soul'en hadde i alle fall en mye bedre hengslet løsning for deksel på selve kontakten - den var skikkelig bra, så hvorfor de droppet den vet jeg ikke...
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA