Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lurer på om jeg må ha ny batteri pakke

Startet av HerOptimus, tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:20

« forrige - neste »

HerOptimus

Hei

jeg kjøpte en Tesla Model S85 for ca 2 uker siden og jeg lurer på om det er noe feil på batteri pakken.
Bilen er en sent 2014 model kjørt ca 74 000 km

Jeg Tok å laded batteriet her i helgen til 100% og fikk bare 370 km i displayet skulle den ikke ha vert næreme 480km som er det tesla sier er maks på S85

jeg hadde og en skummel opplevelse når jeg skulle kjøre bilen min til ladestasjon. jeg hadde 15 km rekkevidde igjen på bilen og jeg skulle kjøre litt under 5km. når jeg var ca 1 km fra lade stasjonen begynte telleren å hoppe veldig den gikk fra 10km og hoppet fort ned til 8 km og etter ca 200 meter til hoppet den ned til 5 km. når jeg parkerte med laderen hadde jeg 1 km igjen. jeg hadde forventet att jeg skulle ha ca 8 km igjen når jeg skulle satt den på laderen. jeg vet jeg dro den litt langt ned på denne før jeg ladet den skulle ha ladet på 20% men jeg hadde ikke fått opp ladestasjon på parkeringen min enda og var avhengig av fortum eller grønnkontakt.


er det noen som har noe meninger om batteriet er dårlig?
jeg vet ikke hvordan han som hadde bilen før meg ladet den om han ladet til 100% og kjørte den ned til under 20%


noto

Ingenting galt med batteriet, men slutt med å ta den fra 100 til 0 og tilbake hvis du vil at det skal vare en stund til. Og skru over fra typical til rated. Da får du 470-480 km på 100%.

nie

Den gangen bilen din var ny, viste den antagelig ca 390-400km (på "typical" innstilling).
At batteriet nå har "tapt" 20-30km (4-7%) på 74000km er vel egentlig helt "etter boka".

Den gode nyheten er at tapet, mest sannsynlig, stabiliserer seg der lenge.

Så jeg ville nå bare ha kost meg med bilen og droppet bekymringer om batteriets tilstand.
(...men prøv å unngå å kjøre bilen under 5% hvis du ikke absolutt må)

HerOptimus

Takker for svar. da vet jeg det viste ikke det var 2 forskjellige visninger av lengden.
skal nå prøve å lade bilen når den er 20% og ikke ta den så ofte til 100% bare når jeg skal på lang turer.
men jeg måtte sjekke hva den sa når den var 100%

1000kwh

På sommeren kan du gjerne parkere med 15km og så lade noe timer senere. På vinteren kan du ha tapt alt i løpet av kort tid! Defor kommer det opp melding om at rekkevidden blir betydelig redusert hvis du parkerer med mindre enn 70km.

De første km av en tur om vinteren reduserer rekkevidden mye før bil og batteri er varmere.

noto

Visningen er usikker når man kommer så langt ned. Ofte kan man kjøre et stykke under null, men det er ikke til å stole på. Desto forsiktigere man kjører, desto lengre kommer man. Hvis batteriet er under 10 grader varmt slår batterivarmeren inn når du kjører, og den tar 3kW. Du kan forhindre det ved å sette Range Mode til ON når du har liten buffer eller vil spare av andre grunner.

Wibla

Hold batteriet mellom 20 og 80 prosent om mulig, er du på langtur med overnatting/flere etapper bør du lade rett før du er ferdig for dagen, ellers tar det mye lenger tid å lade batteriet på begynnelsen av neste etappe (kaldt batteri).

2018 Tesla Model S 75D

Tuxedo

Sitat fra: Wibla på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:04
Hold batteriet mellom 20 og 80 prosent om mulig, er du på langtur med overnatting/flere etapper bør du lade rett før du er ferdig for dagen, ellers tar det mye lenger tid å lade batteriet på begynnelsen av neste etappe (kaldt batteri).
I hvert fall om vinteren.  Sommerstid spiller det derimot liten rolle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA