Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra kalde vinternetter

Startet av andrjor, mandag 28. januar 2019, klokken 18:39

« forrige - neste »

chiller

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:41
Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:19
plugg i kontakten, skru på 6A, no worries!!

No oworries?
Du vet ingenting om det tekniske anlegget og ingenting om omstendighetene rundt ladesituasjonen og likevel gir du en anbefaling som i verste fall er fatal både for bil/hytte og mennesker? Håper du ikke gir slike råd til alt for mange der ute.

Til trådstarter.
Som nevnt, det beste er nok om du lader på vei til hytta på ladestasjonen du nevnte 2km unna. Da er batteriet varmt og tar til seg lading raskere og du får god margin til et ev. tap. Vekke bilen og sjekke ofte via app fører til unødig tap. Jeg ville nok parkert med ca 80% om min X75D skulle stått i 15 minus i 7 dager og lademulighet 2km unna. Min bruker innimellom 5% første natt, deretter rundt 2% ved ca 10 minus. Hvor overførbart til en 3 long range dette er vet jeg ikke.

Virkelig: No worries.
Hvis du skal begynne å bekymre deg for 6A så blir livet fremover hardt.

Pop quiz: Hvor mange schuko-lade-branner etter 6A lading har vi hatt i norge...?

noto

Enig med siste taler. Og hvis man likevel er av den hyperforsiktige typen kan man slå av om natten.

hemi

Etter å ha ladet fra lysarmatur på hyttebad ut vindu med skjøteledning på 6A, og målt med thermokamera er jeg ikke så stresset over 6A lading. Har også en runde med lading fra lysekrone på 6A på annen hytte.

Av ukjent grunn får man som elbil eier noen kommentarer på hyttetur :p

Mistenker jeg ikke hadde vunnet elsikkerhetsprisen, men McGyver hadde gitt meg øl.

Wibla

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:44
Etter å ha ladet fra lysarmatur på hyttebad ut vindu med skjøteledning på 6A, og målt med thermokamera er jeg ikke så stresset over 6A lading. Har også en runde med lading fra lysekrone på 6A på annen hytte.

Av ukjent grunn får man som elbil eier noen kommentarer på hyttetur :p

Mistenker jeg ikke hadde vunnet elsikkerhetsprisen, men McGyver hadde gitt meg øl.

Du er jo litt i overkant oppfinnsom og løsningsorientert når det kommer til lading da :P
2018 Tesla Model S 75D

Handyman

Sitat fra: Wibla på tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:48
Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:44
Etter å ha ladet fra lysarmatur på hyttebad ut vindu med skjøteledning på 6A, og målt med thermokamera er jeg ikke så stresset over 6A lading. Har også en runde med lading fra lysekrone på 6A på annen hytte.

Av ukjent grunn får man som elbil eier noen kommentarer på hyttetur :p

Mistenker jeg ikke hadde vunnet elsikkerhetsprisen, men McGyver hadde gitt meg øl.

Du er jo litt i overkant oppfinnsom og løsningsorientert når det kommer til lading da :P
Hvis du har en elbil som trenger lading tvinger kreativiteten seg frem. Ett spørsmål stilles: hvor kan jeg koble til laderen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA