Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer fra kalde vinternetter

Startet av andrjor, mandag 28. januar 2019, klokken 18:39

« forrige - neste »

andrjor

Hei hei,

Dette gjelder generelle erfaringer mtp. å parkere Tesla-bilene utendørs i kulden. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger, så jeg tenkte å høre deres erfaringer. Problemstillingen er som følger:

La oss si jeg drar på fjellet i 7 dager og det er -15 grader ute. Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak). Hvordan vil batteriet overleve dette? Er det en sjanse for at på den syvende dagen så vil ikke bilen starte? Det er en ladestasjon ca. 2km unna, så om det fremdeles er batteri kommer jeg meg dit. Bare lurer på om dette er risikabelt eller ikke.

Edit: det vil gjelde en Model 3 Long range.

Tusen takk :)

TeslaModelX

Kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer, batteristørrelsen, og model (S,X eller 3)? Gammel eller ny MCU?

Personlig så sluker min model X mye mer strøm enn model S når den står parkert (bruker vel egentlig mer strøm uansett).

andrjor

Sitat fra: ModelS på mandag 28. januar 2019, klokken 18:52
Kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer, batteristørrelsen, og model (S,X eller 3)? Gammel eller ny MCU?

Personlig så sluker min model X mye mer strøm enn model S når den står parkert (bruker vel egentlig mer strøm uansett).

Ny Model 3 :)

jlan

Hvis du har dekning så kan du jo følge med på app. hvordan det står til med batteriet (selv om du da bruker litt mer strøm). Strømkontakt ute er vel OK for å toppe opp litt. Ihvertfall så lenge det er tørt og du holder det under oppsyn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Har stått parkert med X100D utendørs på hytta i temperaturer mellom -25 og -30. Var koblet til utekontakt, og hadde redusert til 7A lading i bilen. Fikk ikke mye inn på batteriet, knapt 1 kW, men holdt vel litt lunk i batteriet og unngikk vampire drain.

I temperaturer på ca -10 til -15 var det to Teslaer som ladet på samme kontakt, og da var det betraktelig raskere å lade enn ved dobbelt så mange kuldegrader. Gikk helt fint med den bilen som ikke var tilkoblet lader i kulda også.

Har forøvrig fått installert permanent ladeløsning på hytta nå, så lading fra gammel utekontakt er heldigvis ikke aktuelt lenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tuxedo

#5
Sitat fra: andrjor på mandag 28. januar 2019, klokken 18:39
Hei hei,

Dette gjelder generelle erfaringer mtp. å parkere Tesla-bilene utendørs i kulden. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger, så jeg tenkte å høre deres erfaringer. Problemstillingen er som følger:

La oss si jeg drar på fjellet i 7 dager og det er -15 grader ute. Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak). Hvordan vil batteriet overleve dette? Er det en sjanse for at på den syvende dagen så vil ikke bilen starte? Det er en ladestasjon ca. 2km unna, så om det fremdeles er batteri kommer jeg meg dit. Bare lurer på om dette er risikabelt eller ikke.

Edit: det vil gjelde en Model 3 Long range.

Tusen takk :)
-15 er helt uproblematisk. Det er ikke slik at batteriet taper mer strøm fordi det står i kulde (tvert imot), men bilen kan rapportere mindre energi tilgjengelig inntil den blir varm igjen. Hvis temperaturen kommer ned i -30 eller lavere kan det være skadelig for batterikjemien, og bilen bør da være koblet til strøm, siden den i så fall vil varme batteriet i ekstremtilfeller. Hvis du har ladestasjon 2 km unna, så kan du jo lade opp før du setter bilen fra deg i 7 dager.

z4rd

Kan legge til st man på et generelt grunnlag bør unngå parkering i slik kulde over lengre tid når man har ca 20% igjen på batteriet.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Inti

Jeg ville brukt utekontakten med minste Lade hastighet. Hvis ikke utekontakten er veldig gammel tåler den fint det. Så slipper du å komme på ladestasjon med iskaldt batteri. Ellers tar det i værste fall 30min før den begynner å lade. Det er nybegynner feil nummer en...

Cobos

Sitat fra: Inti på mandag 28. januar 2019, klokken 21:59
Jeg ville brukt utekontakten med minste Lade hastighet. Hvis ikke utekontakten er veldig gammel tåler den fint det. Så slipper du å komme på ladestasjon med iskaldt batteri. Ellers tar det i værste fall 30min før den begynner å lade. Det er nybegynner feil nummer en...
Ellers er det nok lurt å lade på veien til hytta når man ankommer med varmt batteri.
En relativt ny 10A kurs skal klare å trekke 6-7A gjennom hele natta uten problemer. Alternativt er trikset å kjenne på alt av ledninger/sikringer osv de første 10min, 30min, 60min og 120min er det ingenting som blir merkbart varmt skal det være helt trygt.
Siste tips blir å huske at ledninger ute som lader fort blir en +10C og da smelter de seg nedover i snøen, slutter du å lade vil da is og snø fryse hardt rundt den, som er litt kjedelig når du skal ha den med deg :)
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hemi

plugg i kontakten, skru på 6A, no worries!!

Vhagar

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:19
plugg i kontakten, skru på 6A, no worries!!

No oworries?
Du vet ingenting om det tekniske anlegget og ingenting om omstendighetene rundt ladesituasjonen og likevel gir du en anbefaling som i verste fall er fatal både for bil/hytte og mennesker? Håper du ikke gir slike råd til alt for mange der ute.

Til trådstarter.
Som nevnt, det beste er nok om du lader på vei til hytta på ladestasjonen du nevnte 2km unna. Da er batteriet varmt og tar til seg lading raskere og du får god margin til et ev. tap. Vekke bilen og sjekke ofte via app fører til unødig tap. Jeg ville nok parkert med ca 80% om min X75D skulle stått i 15 minus i 7 dager og lademulighet 2km unna. Min bruker innimellom 5% første natt, deretter rundt 2% ved ca 10 minus. Hvor overførbart til en 3 long range dette er vet jeg ikke.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

turfsurf

Å lade med 6A fra en utekontakt på fjellet når det er kaldt ute er vel ikke akkurat høyrisiko. Det er snakk om ca 1,4kW. Det har og fordelen med å holde en lunk på batteriet i stedet for å starte med dypfryst batteri og null regen på vei hjem. Så lenge det elektriske anlegget har normal tilstand og man henger opp UMCen ser jeg null problemer med dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjøhyene

Har du mulighet til å lade der du parkerer er det aldri noe å bekymre seg for.

Om du ikke kan lade og bilen skal stå en uke eller to i -20C-ish så er det greit å passe på at man har en buffer på kanskje 15-20%. Men det er aldri noe problem i seg selv bortsett fra at man må ha litt marginer. Elbiler er gjevnt over mye mer til å stole på i kalde temperaturer enn fossilbiler da de ikke har hundrevis med bevegelige deler som krever smøring og lav friksjon.
Gitt at man ikke går godt under -30C, da kan elektronikken begynne å tulle, men det gjelder nok alle moderne biler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Handyman

Sitat fra: andrjor på mandag 28. januar 2019, klokken 18:39
Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak).
Forutsatt at det elektriske anlegget er i forskiftsmessig stand er lading fra vanlig husholdningsstikk (schuko) tillatt.
Det man er redd for ved denne typen kontaker er varmgang ved høy belastning over lang tid, derfor bør man ikke gå over 10A.
Varmgang er lett å kontrollere ved simpelthen å trekke ut støpselet etter noen timers lading og kjenne om pinnene er varme. Er de markant varme, må strømmen begrenses (eks 6A). Dersom det er kaldt er det OK.
Skjøteledning kan kun benyttes ved nødlading.

Det vil være STOR forskjell på om bilen har noe strøm enn ingen.

Fast lading fra Schuko er tillatt:
Kontakter for "regelmessig lading" skal forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type.

Denne ladeguiden er meget fin:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alda

Det viktigaste tipset här du bör lägga på minnet är att ladda upp batteriet när du kommer fram efter lång kjöretur, och inte vänta med att ladda till du ska hem en vecka senare!
Det blir betydligt längre tid att ladda ett iskallt batteri. Räkna med att batteriet tappas med 2 % per dygn.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA