Skrevet av Emne: Erfaringer fra kalde vinternetter  (Lest 1262 ganger)

andrjor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
    • Vis profil
Erfaringer fra kalde vinternetter
« på: mandag 28. januar 2019, klokken 18:39 »
Hei hei,

Dette gjelder generelle erfaringer mtp. å parkere Tesla-bilene utendørs i kulden. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger, så jeg tenkte å høre deres erfaringer. Problemstillingen er som følger:

La oss si jeg drar på fjellet i 7 dager og det er -15 grader ute. Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak). Hvordan vil batteriet overleve dette? Er det en sjanse for at på den syvende dagen så vil ikke bilen starte? Det er en ladestasjon ca. 2km unna, så om det fremdeles er batteri kommer jeg meg dit. Bare lurer på om dette er risikabelt eller ikke.

Edit: det vil gjelde en Model 3 Long range.

Tusen takk :)
« Siste redigering: mandag 28. januar 2019, klokken 18:59 av andrjor »

ModelS

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 391
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #1 på: mandag 28. januar 2019, klokken 18:52 »
Kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer, batteristørrelsen, og model (S,X eller 3)? Gammel eller ny MCU?

Personlig så sluker min model X mye mer strøm enn model S når den står parkert (bruker vel egentlig mer strøm uansett).
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

andrjor

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 57
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #2 på: mandag 28. januar 2019, klokken 18:59 »
Kommer an på hvor mye strøm du har når du parkerer, batteristørrelsen, og model (S,X eller 3)? Gammel eller ny MCU?

Personlig så sluker min model X mye mer strøm enn model S når den står parkert (bruker vel egentlig mer strøm uansett).

Ny Model 3 :)

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1331
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #3 på: mandag 28. januar 2019, klokken 19:09 »
Hvis du har dekning så kan du jo følge med på app. hvordan det står til med batteriet (selv om du da bruker litt mer strøm). Strømkontakt ute er vel OK for å toppe opp litt. Ihvertfall så lenge det er tørt og du holder det under oppsyn.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

THE

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #4 på: mandag 28. januar 2019, klokken 19:36 »
Har stått parkert med X100D utendørs på hytta i temperaturer mellom -25 og -30. Var koblet til utekontakt, og hadde redusert til 7A lading i bilen. Fikk ikke mye inn på batteriet, knapt 1 kW, men holdt vel litt lunk i batteriet og unngikk vampire drain.

I temperaturer på ca -10 til -15 var det to Teslaer som ladet på samme kontakt, og da var det betraktelig raskere å lade enn ved dobbelt så mange kuldegrader. Gikk helt fint med den bilen som ikke var tilkoblet lader i kulda også.

Har forøvrig fått installert permanent ladeløsning på hytta nå, så lading fra gammel utekontakt er heldigvis ikke aktuelt lenger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tuxedo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2383
  • Sølv P85
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #5 på: mandag 28. januar 2019, klokken 21:32 »
Hei hei,

Dette gjelder generelle erfaringer mtp. å parkere Tesla-bilene utendørs i kulden. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger, så jeg tenkte å høre deres erfaringer. Problemstillingen er som følger:

La oss si jeg drar på fjellet i 7 dager og det er -15 grader ute. Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak). Hvordan vil batteriet overleve dette? Er det en sjanse for at på den syvende dagen så vil ikke bilen starte? Det er en ladestasjon ca. 2km unna, så om det fremdeles er batteri kommer jeg meg dit. Bare lurer på om dette er risikabelt eller ikke.

Edit: det vil gjelde en Model 3 Long range.

Tusen takk :)
-15 er helt uproblematisk. Det er ikke slik at batteriet taper mer strøm fordi det står i kulde (tvert imot), men bilen kan rapportere mindre energi tilgjengelig inntil den blir varm igjen. Hvis temperaturen kommer ned i -30 eller lavere kan det være skadelig for batterikjemien, og bilen bør da være koblet til strøm, siden den i så fall vil varme batteriet i ekstremtilfeller. Hvis du har ladestasjon 2 km unna, så kan du jo lade opp før du setter bilen fra deg i 7 dager.
« Siste redigering: mandag 28. januar 2019, klokken 21:33 av Tuxedo »
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

z4rd

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 559
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #6 på: mandag 28. januar 2019, klokken 21:50 »
Kan legge til st man på et generelt grunnlag bør unngå parkering i slik kulde over lengre tid når man har ca 20% igjen på batteriet.
Tesla Model X75D (AP2.5)

Inti

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #7 på: mandag 28. januar 2019, klokken 21:59 »
Jeg ville brukt utekontakten med minste Lade hastighet. Hvis ikke utekontakten er veldig gammel tåler den fint det. Så slipper du å komme på ladestasjon med iskaldt batteri. Ellers tar det i værste fall 30min før den begynner å lade. Det er nybegynner feil nummer en...

Cobos

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1057
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #8 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:11 »
Jeg ville brukt utekontakten med minste Lade hastighet. Hvis ikke utekontakten er veldig gammel tåler den fint det. Så slipper du å komme på ladestasjon med iskaldt batteri. Ellers tar det i værste fall 30min før den begynner å lade. Det er nybegynner feil nummer en...
Ellers er det nok lurt å lade på veien til hytta når man ankommer med varmt batteri.
En relativt ny 10A kurs skal klare å trekke 6-7A gjennom hele natta uten problemer. Alternativt er trikset å kjenne på alt av ledninger/sikringer osv de første 10min, 30min, 60min og 120min er det ingenting som blir merkbart varmt skal det være helt trygt.
Siste tips blir å huske at ledninger ute som lader fort blir en +10C og da smelter de seg nedover i snøen, slutter du å lade vil da is og snø fryse hardt rundt den, som er litt kjedelig når du skal ha den med deg :)
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1522
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #9 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:19 »
plugg i kontakten, skru på 6A, no worries!!

Vhagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 932
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #10 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:41 »
plugg i kontakten, skru på 6A, no worries!!

No oworries?
Du vet ingenting om det tekniske anlegget og ingenting om omstendighetene rundt ladesituasjonen og likevel gir du en anbefaling som i verste fall er fatal både for bil/hytte og mennesker? Håper du ikke gir slike råd til alt for mange der ute.

Til trådstarter.
Som nevnt, det beste er nok om du lader på vei til hytta på ladestasjonen du nevnte 2km unna. Da er batteriet varmt og tar til seg lading raskere og du får god margin til et ev. tap. Vekke bilen og sjekke ofte via app fører til unødig tap. Jeg ville nok parkert med ca 80% om min X75D skulle stått i 15 minus i 7 dager og lademulighet 2km unna. Min bruker innimellom 5% første natt, deretter rundt 2% ved ca 10 minus. Hvor overførbart til en 3 long range dette er vet jeg ikke.
Tesla Model X 75D, 2017

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5186
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #11 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 06:46 »
Å lade med 6A fra en utekontakt på fjellet når det er kaldt ute er vel ikke akkurat høyrisiko. Det er snakk om ca 1,4kW. Det har og fordelen med å holde en lunk på batteriet i stedet for å starte med dypfryst batteri og null regen på vei hjem. Så lenge det elektriske anlegget har normal tilstand og man henger opp UMCen ser jeg null problemer med dette.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1299
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #12 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 08:45 »
Har du mulighet til å lade der du parkerer er det aldri noe å bekymre seg for.

Om du ikke kan lade og bilen skal stå en uke eller to i -20C-ish så er det greit å passe på at man har en buffer på kanskje 15-20%. Men det er aldri noe problem i seg selv bortsett fra at man må ha litt marginer. Elbiler er gjevnt over mye mer til å stole på i kalde temperaturer enn fossilbiler da de ikke har hundrevis med bevegelige deler som krever smøring og lav friksjon.
Gitt at man ikke går godt under -30C, da kan elektronikken begynne å tulle, men det gjelder nok alle moderne biler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2330
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #13 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 10:40 »
Jeg har ikke tilgang på lading (har strømkontakt ute, men har hørt at dette ikke er noen god ide, og det blir worst case-tiltak).
Forutsatt at det elektriske anlegget er i forskiftsmessig stand er lading fra vanlig husholdningsstikk (schuko) tillatt.
Det man er redd for ved denne typen kontaker er varmgang ved høy belastning over lang tid, derfor bør man ikke gå over 10A.
Varmgang er lett å kontrollere ved simpelthen å trekke ut støpselet etter noen timers lading og kjenne om pinnene er varme. Er de markant varme, må strømmen begrenses (eks 6A). Dersom det er kaldt er det OK.
Skjøteledning kan kun benyttes ved nødlading.

Det vil være STOR forskjell på om bilen har noe strøm enn ingen.

Fast lading fra Schuko er tillatt:
Kontakter for "regelmessig lading" skal forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type.

Denne ladeguiden er meget fin:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

alda

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 693
    • Vis profil
Sv: Erfaringer fra kalde vinternetter
« Svar #14 på: tirsdag 29. januar 2019, klokken 11:11 »
Det viktigaste tipset här du bör lägga på minnet är att ladda upp batteriet när du kommer fram efter lång kjöretur, och inte vänta med att ladda till du ska hem en vecka senare!
Det blir betydligt längre tid att ladda ett iskallt batteri. Räkna med att batteriet tappas med 2 % per dygn.
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Reservert Peugeot E-208 03/19