Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefalt verksted, ettermontering av hengerfeste

Startet av Doja, mandag 28. januar 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

Storfe

Men det vil fortsatt stå 0 kg i vognkortet, så løsningen er like ulovlig som før? Ref innlegg lenger opp.

Rosstopher

Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

#47
Vel, jeg har hatt e-Golf som jeg monterte hengerfeste på, kjørte ikke med henger, men kula stod alltid påmontert selv om den var avtakbar, og vi kjørte en del med sykkel bakpå. Hadde ikke ekstra skilt eller lysbjelke engang. Ble aldri stoppet, og hadde iallfall NULL dårlig samvittighet for å kjøre rundt med trygg sykkelfrakt, kontra noe stroppehelvete på bakluka eller lignende. Garantert tryggere enn takmontert også. Har mine tvil til at det ville blitt sjekket hengervekt i vognkortet om man kjørte med sykkel. Kanskje i en teknisk, men ikke av tilfeldige patruljer på veien. Mens henger kunne nok noen reagert på.

tibber73

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. april 2020, klokken 18:14
Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.
Feil
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Rosstopher

Sitat fra: tibber73 på søndag 05. april 2020, klokken 23:36
Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. april 2020, klokken 18:14
Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.
Feil

Hvor mange kilo mener du man har lov å ha på kula når det er oppgitt 0 kg som maks?

Sitat fra: gr på søndag 05. april 2020, klokken 22:49
Ble aldri stoppet, og hadde iallfall NULL dårlig samvittighet for å kjøre rundt med trygg sykkelfrakt, kontra noe stroppehelvete på bakluka eller lignende.

Sier ikke man bør ha dårlig samvittighet, men om spørsmålet er om det er lovlig med høyere vekter enn det som er oppgitt i vognkortet er altså svaret nei.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sfinxern

Sitat fra: tfjelde på søndag 05. april 2020, klokken 12:50
Sitat fra: sfinxern på fredag 03. april 2020, klokken 18:30
Fikk du med noe papirer på dette, TÜV eller lignende? Vet at SVV ikke godkjenner uten at det kommer fra produsent

Fikk med alle TÜV papirer og klister merke til og ha på bilen med godkjennelse nr.
Alt dette ligger forøverig på nettsiden til produsenten.

Har du ordnet strøm til tilhengerkontakt også? Var dette en grei jobb? Det påvirker ikke bilen elsystemer når du kobler noe til her (ref. trailer mode på X).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

mthoring

På min står det "ikke oppgitt" på tilhenger med og uten brems, samt på maksvekt på tilhengerkobling.

Hva gjelder da?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tfjelde

Sitat fra: sfinxern på mandag 06. april 2020, klokken 19:38
Har du ordnet strøm til tilhengerkontakt også? Var dette en grei jobb? Det påvirker ikke bilen elsystemer når du kobler noe til her (ref. trailer mode på X).

Strøm tilkobling var ganske rett frem og få til, god beskrevet i montering veiledningen.
Egen CanBus boks følger med, pluss og minus kobles bak, og CanBus hentes fra diagnose pluggen fremme.

Men den kobler ikke ut ryggesensorene så det blir litt "mas" hvis en skal rygge mye  ;D

Rosstopher

Sitat fra: mthoring på tirsdag 07. april 2020, klokken 21:09
På min står det "ikke oppgitt" på tilhenger med og uten brems, samt på maksvekt på tilhengerkobling.

Hva gjelder da?

Heldiggris. Da kan du i hvert fall fint bruke sykkelstativ. Muligens henger også. Sist gang jeg var borti bil med hengerfeste og uten oppgitt hengervekt sa i hvert fall Vegvesenet at tommelfingerregelen er at maks hengervekt = bilens egenvekt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HelectriC

Sitat fra: Rosstopher på søndag 05. april 2020, klokken 18:14
Så lenge det står 0 kg hengervekt og 0 kg kulevekt i vognkortet kan man ikke bruke hengerfestet til noe som helst. Sykkelstativ på Model S er like ulovlig som tilhenger.

Står kulevekt (Y-ledd) i vognkort? Jeg trodde det kun var hengervekt og det er jo i X-ledd, bilens kjøreretning. Jeg har da aldri hørt at man ikke får bruke sykkelholder på montert hengerfeste grunnet noe slikt.
ioniq 5

Rosstopher

Sitat fra: HelectriC på fredag 10. april 2020, klokken 23:04

Står kulevekt (Y-ledd) i vognkort? Jeg trodde det kun var hengervekt og det er jo i X-ledd, bilens kjøreretning. Jeg har da aldri hørt at man ikke får bruke sykkelholder på montert hengerfeste grunnet noe slikt.

Ja, i tillegg til hengervekt er det et punkt i vognkortet som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" og som beskriver hvor mange kilo du kan belaste tilhengerfestet med nedover.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HelectriC

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. april 2020, klokken 07:29
Sitat fra: HelectriC på fredag 10. april 2020, klokken 23:04

Står kulevekt (Y-ledd) i vognkort? Jeg trodde det kun var hengervekt og det er jo i X-ledd, bilens kjøreretning. Jeg har da aldri hørt at man ikke får bruke sykkelholder på montert hengerfeste grunnet noe slikt.

Ja, i tillegg til hengervekt er det et punkt i vognkortet som heter "Maksvekt på tilhengerkobling" og som beskriver hvor mange kilo du kan belaste tilhengerfestet med nedover.

Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.
ioniq 5

Rosstopher

#57
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 12:18
Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.

Hvor burde det komme fram? Hos de som selger sykkelstativer? De som selger hengerfester? Hvis de vet at disse produktene skal brukes ulovlig så burde de si fra ja. Ellers så er det jo som alltid førers ansvar at bilen er forskriftsmessig lastet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HelectriC

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 11. april 2020, klokken 16:31
Sitat fra: HelectriC på lørdag 11. april 2020, klokken 12:18
Det er jo veldig rart da det er veldig (!) vanlig å montere sykkelkrok på alle mulige biler som ellers ikke kan ha henger. Burde jo kommet frem at det ikke lov da.

Hvor burde det komme fram? Hos de som selger sykkelstativer? De som selger hengerfester? Hvis de vet at disse produktene skal brukes ulovlig så burde de si fra ja. Ellers så er det jo som alltid førers ansvar at bilen er forskriftsmessig lastet.

Jeg er fortsatt i tvil om det virkelig er ulovlig med sykkelhengerkrok.
ioniq 5

sfinxern

Nå som alle bilene til Tesla kan ha hengerfeste utenom Model S.

Tror dere at Tesla en gang i fremtiden vil godkjenne Model S for å dra henger?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA