Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Performance - Kjørekomfort (Harsh ride)

Startet av noGas, søndag 27. januar 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

noGas

Jeg har bestilt en Performance, og lurer på om dere som har prøvekjørt kan dele erfaringen angående kjørekomfort?
TM3P blir konebilen, og hvis den er for røff over humplene, vil det bli et tema.

Del gjerne erfaring, og hvilken referansebil du sammenligner mot, Tusen Takk!

Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

olavxxx

Har ikke testet den, men tror ikke den er -så- ille.
Top Gear synes jeg gir inntrykk av at bilen fungerer bra på gate, det står et veldig kort "over a pothole" greie der, som jeg tolker slik at den ikke er alt for "harsh".

( https://www.topgear.com/car-reviews/tesla/model-3/tesla-model-3/first-drive )

Ellers har jeg sett flere på facebook har testet den, en som kom fra P85D Lud, han skrev ikke noe negativt om den. Det eneste han bemerket var at den drar "jevnere" opp til 100 enn hans bil, (hans har mer 0-50km/t aks). Han sa også han kjørte bilen med bare 20% SoC. Men så ingen negative ytringer om komfort.

Jeg kjørte selv 22" på X, mange trodde det var så ukomfortabelt osv.
Men alle Tesla jeg har vært i, har vært komfortable selv med store hjul, mer komfortable enn Volvoer jeg har kjørt med 18-19". Samtidig har ingen av Teslaene "sport" (de kjører veldig bra rett frem, uten å "danse" i veibanen).

Jeg har ikke kjørt model 3 enda, men jeg har troen på at den er enda bedre enn Teslaer jeg har kjørt :-) For det meste er alle reviews positive til den. Så jeg hadde ikke vært så bekymret selv.

I worst case kan du forsåvidt slenge på den 19" hjul med litt mer profil også :-) Er sikkert mange LR eiere som er interessert i 20" hjulsettet. Men da må du jo kjøpe noe som passer, men kan da få lettere felger som gir enda mer rekkevidde.

Handyman

Om du er redd for at hun synes den er ukomfortabel, så antar jeg at hun ikke typen som er på jakt etter "Track mode" eller aks på 3.5 sek. heller.

Tror ikke det er usansynlig at  hun vil tenke noe i denne retningen:
AWD er jo mer enn sprek nok, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal betale X antall tusen ekstra for en mer ukomfotabel bil, som også er dyrere i drift (kostbare dekk). Banekjøring??? WTF!

Hvis du faktisk har bestilt bilen til kona, og ikke deg selv, så tror jeg du gjør klokt i å velge bort P.
Hvis ikke bør du heller spør etter argumenter for å overbevise henne om at det er Performance hun trenger.
I denne settingen tror jeg du vil slite.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

noGas

Takk for tilbakemeldinger.

Kona er jo selvsagt ikke opptatt av Performance, og kommer sannsynligvis aldri til å floor'n. 

Dette er hennes daily driver, og min lekebil. Greia er at den skal være satans underholdende for meg når jeg ønsker, men også helt OK å kjøre til butikken og barnehagen med.

Derfor ønsker jeg noen tilbakemeldinger fra folk som har prøvekjørt:)

Humper det som det helvete, eller er den helt ok? Hun er vant til TMS P85+

olavxxx

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:55
Om du er redd for at hun synes den er ukomfortabel, så antar jeg at hun ikke typen som er på jakt etter "Track mode" eller aks på 3.5 sek. heller.

Tror ikke det er usansynlig at  hun vil tenke noe i denne retningen:
AWD er jo mer enn sprek nok, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal betale X antall tusen ekstra for en mer ukomfotabel bil, som også er dyrere i drift (kostbare dekk). Banekjøring??? WTF!

Hvis du faktisk har bestilt bilen til kona, og ikke deg selv, så tror jeg du gjør klokt i å velge bort P.
Hvis ikke bør du heller spør etter argumenter for å overbevise henne om at det er Performance hun trenger.
I denne settingen tror jeg du vil slite.

Skjønner ikke hvorfor man trenger å gjøre det :P
Jeg har bare sagt at en billigere Tesla er på vei (billigere enn Xen).

Har ikke sagt den kjører 0-100 på 3,5 sekunder, men jeg har sagt den har lengre batterirekkevidde, koster mindre osv. Så har jeg også sagt den har mindre plass, men at det nok går greit :-) Vi har bare en unge på 1,5 år.

Jeg har stor tro på komforten, husk at 235/35-20 faktisk da er 35% av 235 millimeter i dekkhøyde.
Altså 82,25 millimeter eller 8,22 Cm.

Sammenligner vi med Volvo jeg hadde, som hadde 225/35-19, blir jo det: 78,75 mm dekkhøyde.
Teslaen er jo også moderne i understellsdesignet med mer moderne dempere osv enn det jeg hadde i Volvo, så jeg har klart forventninger om et "fast" men ikke veldig ukomfortabelt understell.

Jeg personlig blir mer "sjøsyk" av myke biler, særlig når de gynger ned fra fartshumper, da foretrekker jeg at det er mer kontant demping. Dekkene har selvsagt i så måte mindre å si enn understellet i form av fjæring og støtdempere, men klart at man merker jo særlig forskjell i svinger hvor lavere dekkprofil gir følelsen av mer kontant styring. Men hvordan bilen håndterer "vaskebrett" vil jo avhenge av understellstype, dempere, fjærer, størrelse på krengestag osv og til slutt litt dekkvalg.

olavxxx

Sitat fra: noGas på søndag 27. januar 2019, klokken 13:02
Takk for tilbakemeldinger.

Kona er jo selvsagt ikke opptatt av Performance, og kommer sannsynligvis aldri til å floor'n. 

Dette er hennes daily driver, og min lekebil. Greia er at den skal være satans underholdende for meg når jeg ønsker, men også helt OK å kjøre til butikken og barnehagen med.

Derfor ønsker jeg noen tilbakemeldinger fra folk som har prøvekjørt:)

Humper det som det helvete, eller er den helt ok? Hun er vant til TMS P85+
P85+ er vel kjent for å ha hardt understell, så jeg tviler egentlig på den er hardere enn den.
Det kan godt være den krenger mindre, pga lavere vekt, men med lavere vekt trenger de ikke gjøre det like "hardt". Model S veier jo en god del hundre kilo mer og de må jo nødvendigvis utjevne ujevnheter uten at understellet danser for evig :P

Så jeg hadde ikke forventet at 3P skal være "hardere" enn P85+ (som er kjent for hardt understell).

Handyman

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 13:04
Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 12:55
Om du er redd for at hun synes den er ukomfortabel, så antar jeg at hun ikke typen som er på jakt etter "Track mode" eller aks på 3.5 sek. heller.

Tror ikke det er usansynlig at  hun vil tenke noe i denne retningen:
AWD er jo mer enn sprek nok, og jeg kan ikke skjønne hvorfor man skal betale X antall tusen ekstra for en mer ukomfotabel bil, som også er dyrere i drift (kostbare dekk). Banekjøring??? WTF!

Hvis du faktisk har bestilt bilen til kona, og ikke deg selv, så tror jeg du gjør klokt i å velge bort P.
Hvis ikke bør du heller spør etter argumenter for å overbevise henne om at det er Performance hun trenger.
I denne settingen tror jeg du vil slite.
Skjønner ikke hvorfor man trenger å gjøre det :P
Jeg har bare sagt at en billigere Tesla er på vei (billigere enn Xen).

Har ikke sagt den kjører 0-100 på 3,5 sekunder, men jeg har sagt den har lengre batterirekkevidde, koster mindre osv. Så har jeg også sagt den har mindre plass, men at det nok går greit :-) Vi har bare en unge på 1,5 år.
Er man i et parforhold som man ønsker skal vare, mener jeg at man bør være åpen.
Man bør ta avgjørelser sammen som ikke basert på utvalgte positive opplysninger.
Tror det er uheldig å opptre som en støvsugerselger,

Men det er nå bare mine tanker, fra et lykkelig forhold ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: noGas på søndag 27. januar 2019, klokken 13:02
Takk for tilbakemeldinger.

Kona er jo selvsagt ikke opptatt av Performance, og kommer sannsynligvis aldri til å floor'n. 

Dette er hennes daily driver, og min lekebil. Greia er at den skal være satans underholdende for meg når jeg ønsker, men også helt OK å kjøre til butikken og barnehagen med.

Derfor ønsker jeg noen tilbakemeldinger fra folk som har prøvekjørt:)

Humper det som det helvete, eller er den helt ok? Hun er vant til TMS P85+
Da skjønner jeg bedre. Det vil nok være en fin referanse om noen med erfaring fra TMD P85+ som har prøvekjørt og høre deres vurdering. Man bør da også kjøre på litt ugjenve veier, siden slike kjørerunder ofte går på fine veier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hemi

Jeg var også litt bekymret for daily driver biten, men kompis påpekte jeg kjørte i3 nå, og den neppe var hardere enn den :p

Handyman

Fra Din Side:
Hard og stumpete
Testbilen var skodd med 20-tommers felger og lavprofildekk, samt Performance-pakken. Det skal sies at vi ikke rakk å teste alle kjøre-innstillingene fullt ut. Men førsteinntrykket av kjørekomforten er at den er overraskende stiv: Ujevnt underlag merkes godt, spesielt om du sitter i baksetene. På slapsete Oslo-veier var det direkte ubehagelig.

https://www.dinside.no/motor/test-tesla-model-3-kommer-sent---men-godt/70714066
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Min konklusjon var det motsatte. Vesentlig bedre enn de fleste A4 S-line og 3-serie M-Sport. Men ville selv foretrukket 18".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Enig med siste, vesentlig bedre enn forventet.

Handyman

Jeg synes heller ikke det var ille, men så kjørte jeg stort sett på gode veier.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

I worst case kan man slenge på 19" hjul med lavere vekt, for enda bedre ytelse og rekkevidde og litt økt komfort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA