Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det virkelig så mye problemer?

Startet av Mrpositive, lørdag 26. januar 2019, klokken 21:15

« forrige - neste »

olavxxx

Jeg har hatt en X som hadde litt smått, men Tesla fikset det (noen sensorer, takvindupakning osv).
Men det er den beste bilen jeg har hatt og den morsomte bilen å kjøre.

Så jeg solgte den og venter en 3 performance.
Fant ut at X var større enn jeg trengte og 3 er jo selv om en "enklere" bil på noen måter, også mer en "drivers car".

Men jeg har ingen reservasjoner mot å anbefale Tesla.
Det er veldig mye de er best på (rekkevidde, ytelse, ladenettverk, mediecenter, oppdateringer osv).
Det er teknologi på hjul, der andre biler er --- biler.

olavxxx

Glemte å si: jeg kjenner nok ca 12+- personer som eier Tesla, ingen av de har hatt veldig alvorlige feil utenom en med en pre facelift S som hadde luftunderstell som røk. Men ingen av de har hatt feil med driveunits, batterier osv.

En av de med S hadde problemer med dørhåndtak.

Nå kan de selvsagt ha hatt litt småting de ikke har sagt til meg, både jeg og han ene med X byttet begge dørsensorer (tidligere modell av dørsensorene tok inn fukt og sluttet å virke, dørene gikk opp fremdeles, men man fikk ikke kjørt oppdateringer).

Mrpositive

Det er nok tiden fra du finner feil til det fikses som er min største bekymring. Har jo prøvekjørt og det var jo en helt fantastisk bil å kjøre. Fint å høre om andre som er godt fornøyde, da det er lett å bli farget av div fb-grupper hvor de med feil skriker høyest. Grunnen til kjøp av TMX er først og fremst plassen. Vi må ha plass til barnevogn og hundebur m.mer - så frykter vel å oppleve større feil hvor bila er ukjørbar og vi da ikke får lånebil til vårt behov. Men satser på at det blir mindre feil på en 19 mod TMX, enn alle skrekkhistoriene som man leser om.

z4rd

#18
Jeg har hatt bilen på service 1 gang. Stod i køen iht avtalt tid. 5 min før tiden ble jeg vinket inn. Hyggelig dame som gikk igjennom ordren, mens en kar gikk rundt bilen og filmet med iPad. 2 min etter innkjøring leverte jeg fra meg key fob og signerte. Deretter satt jeg i venterommet med kaffe og magasiner. 1 time og 10m etterpå kom tekniker med bilen til meg etter testkjøring og ferdig 20k service. Satte meg rett i bilen uten å måtte gå innom skranken. Service-avtale. Mens jeg satt i bilen på vei hjem kom ordren/kvittering på mail.

Ikke akkurat elendig service. Vil si det er desidert smidigste servicetimen jeg noensinne har hatt. På samme tid kunne sikkert prisen på service vært lavere... mtp hvor lite deler som faktisk skiftes + arbeidstid.

Dette var på Oslo North, btw.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Sjøhyene

Absolutt ingen sammenheng mellom pris og antall feil per bil. Volum derimot henger sammen med feil. Så biler produsert i enorme antall har mindre feil enn mer sjeldne og dyre biler.
Når det er sagt er ikke problemet til tesla kvalitet. Det virkelige problemet dems er service apparatet, som jo er katastrofalt dårlig mesteparten av tiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jlan

Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert med ny lås i forbedret utgave. Jeg synes ikke det er noe å klage på. En kan selvsagt si at de burde byttet alle låsene preventivt når det kom en ny utgave, men jeg har forståelse for at de ikke prioriterer det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på mandag 28. januar 2019, klokken 17:26
Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert med ny lås i forbedret utgave. Jeg synes ikke det er noe å klage på. En kan selvsagt si at de burde byttet alle låsene preventivt når det kom en ny utgave, men jeg har forståelse for at de ikke prioriterer det.

Bra service det der.
Problemet for mange vil jo være å ta fri fra jobb for å komme seg til et service senter - og for noen er det en hel dags reise
for å komme dit...De burde hatt flere hundre mobile enheter ut over det som finnes i dag

geear

Greit med mobile enheter, men hvilke andre forhandlere er det som tilbyr noe bedre enn det Tesla gjorde i dette tilfellet?

Og, ikke for å være forutinntatt, men har ikke de fleste som kjøper biler til 700k og opp en forholdsvis fleksibel arbeidsdag som gir en mulighet til å stikke unna litt her og der, flekse litt, eller bruke gjemmekontor? Er vel ganske vanlig å ikke bruke mer enn en årslønn på bil, og lønninger henger ofte sammen med fleksibilitet.. selv om unntak selvfølgelig finnes.

jlan

Joda helt OK "gjemmekontor" med kaffe og wifi hos Tesla :).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Mrpositive

Sitat fra: gr på mandag 28. januar 2019, klokken 18:21
Greit med mobile enheter, men hvilke andre forhandlere er det som tilbyr noe bedre enn det Tesla gjorde i dette tilfellet?

Og, ikke for å være forutinntatt, men har ikke de fleste som kjøper biler til 700k og opp en forholdsvis fleksibel arbeidsdag som gir en mulighet til å stikke unna litt her og der, flekse litt, eller bruke gjemmekontor? Er vel ganske vanlig å ikke bruke mer enn en årslønn på bil, og lønninger henger ofte sammen med fleksibilitet.. selv om unntak selvfølgelig finnes.
hverken tid eller avstand er noe problem for min del. Håper bare de yter like god service som de gjorde hos deg/han over her.

muggost

Sitat fra: jlan på mandag 28. januar 2019, klokken 17:26
Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert...

*Gjør klar brannfakkel*

Jeg (som ikke har Tesla) synes det er litt rart at så mange skriver om sånne småting som det her og synes det er helt uproblematisk... Problemet jeg har med dette er nettopp at småfeil oppstod og at bilen måtte inn på service i det hele tatt. Burde en ikke forvente at problemet IKKE oppstod på en bil til 1 million?

Jeg synes også at diskusjonen om hvor lang/kort tid det tok å fikseproblemet er en annen en hvor mange problemer som oppstår. Mange små stopp på verkstedet vil jo bli et problem for de som har lang vei dit og for de som IKKE har fleksibilitet til å dra dit ofte. Bare mine tanker rundt dette...

noto

Sitat fra: muggost på tirsdag 29. januar 2019, klokken 18:15
Sitat fra: jlan på mandag 28. januar 2019, klokken 17:26
Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert...

*Gjør klar brannfakkel*

Jeg (som ikke har Tesla) synes det er litt rart at så mange skriver om sånne småting som det her og synes det er helt uproblematisk... Problemet jeg har med dette er nettopp at småfeil oppstod og at bilen måtte inn på service i det hele tatt. Burde en ikke forvente at problemet IKKE oppstod på en bil til 1 million?

Jeg synes også at diskusjonen om hvor lang/kort tid det tok å fikseproblemet er en annen en hvor mange problemer som oppstår. Mange små stopp på verkstedet vil jo bli et problem for de som har lang vei dit og for de som IKKE har fleksibilitet til å dra dit ofte. Bare mine tanker rundt dette...

Dette gjaldt ėn bil. Det er ikke det samme som at det skjer med din eventuelle bil. Sånt forekommer med en og annen million-bil av andre merker også. Håndtak-problemet er vanlig på Model S, særlig eldre utgaver, men ikke vanlig på Model X, og antagelig heller ikke Model 3.

jlan

Sitat fra: muggost på tirsdag 29. januar 2019, klokken 18:15
Jeg synes også at diskusjonen om hvor lang/kort tid det tok å fikseproblemet er en annen en hvor mange problemer som oppstår. Mange små stopp på verkstedet vil jo bli et problem for de som har lang vei dit og for de som IKKE har fleksibilitet til å dra dit ofte. Bare mine tanker rundt dette...
Ja, kan forsåvidt være enig i at det er en annen diskusjon, men Tesla Kokstad og andre SeC har fått så mye kritikk for dårlig respons og mangel på deler(også av meg), så jeg synes det var greit å trekke frem en positiv opplevelse også. Det er verre for folk med lang vei ja, men de setter vel enda mer pris på å få fikset bilen på dagen.

MIn bil har et ganske lavt  S/N, så jeg forventet litt småting. Og jeg har hatt problemer med FWD en gang før, også da i minusgrader. Dette med vinterforhold har de nok tatt litt lett på. De burde fra starten av hatt tilgang til fryselager, både sentralt og på SeC.  Men ihvertfall, mens det sist var litt vanskelig for Tesla å gjenskape feilen, virket det som de denne gangen hadde mye bedre mulighet for å studere bilens logg, og dermed stille diagnosen før de i det hele tatt så på bilen. Det er jo også en fordel for de som er langt unna et verksted.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: muggost på tirsdag 29. januar 2019, klokken 18:15
Sitat fra: jlan på mandag 28. januar 2019, klokken 17:26
Kl 12 i dag feilet låsen på min venstre FWD. Kl. 14 møtte jeg opp hos Tesla Kokstad uten avtale. Kl. 16 var bilen ferdig reparert...

*Gjør klar brannfakkel*

Jeg (som ikke har Tesla) synes det er litt rart at så mange skriver om sånne småting som det her og synes det er helt uproblematisk... Problemet jeg har med dette er nettopp at småfeil oppstod og at bilen måtte inn på service i det hele tatt. Burde en ikke forvente at problemet IKKE oppstod på en bil til 1 million?

Jeg synes også at diskusjonen om hvor lang/kort tid det tok å fikseproblemet er en annen en hvor mange problemer som oppstår. Mange små stopp på verkstedet vil jo bli et problem for de som har lang vei dit og for de som IKKE har fleksibilitet til å dra dit ofte. Bare mine tanker rundt dette...
Når begynte pris og kvalitet/driftssikkerhet å henge sammen på biler, egentlig?

Kjøper du en Lamborghini til fire millioner, får du da en bil som går 400 000km uten en feil, eller får du en bil du må skifte clutch for noe sånt som 50 000,- hver 20 000km? Med mer funksjonalitet, ytelse, teknikk, så øker også potensielle feilkilder. Vil nok mene at det primært er andre egenskaper enn driftssikkerhet man kjøper når man blar opp noe særlig mer enn 3-400k for en bil.

Bidda

Litt om våre feil:
1) 2015 85S vi kjørte 20'-61' km: ett dørhåndtak byttet, begge sidevinduer foran byttet, DU og hovedskjerm. Ingen driftstopp.

2) 2017 75X vi har kjørt 0-49': støv i lakk ikke utbedret (selvvalgt), bulk dørterskel ikke utbedret (selvvalgt), nettverkskort byttet, utslitte bakdekk = justert og fått nye dekk, klaget på viskere utbedret, manglet adaptive lys blir satt på i mars (lang ventetid). Ingen driftstopp.

Vi har et feilnivå som vi klarer å håndtere uten at dette blir "husket" som veldig alvorlige.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA