Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det virkelig så mye problemer?

Startet av Mrpositive, lørdag 26. januar 2019, klokken 21:15

« forrige - neste »

Mrpositive

Syns jeg ser flere poster daglig i Tesla owners gruppa, samt Tesla model X gruppa på fb som klager på div feil/mangler. Vises det så godt siden det ofte er de som roper høyest, evt at det er såpass mange TMX på veiene at det er dømt for å oppstå noen problemer? Noen som har hatt et problemfritt bilhold? Er jo en haug av de på finn.no også..

Pilot

Ingen problemer.

123 X på Finn er ikke noe voldsomt mange, særlig ift. 43 Ipace som er ny på markedet.

Kim-

Meldt meg ut av alle gruppene på facebook etter at det postes så mye basic «problemer» der om bil. Det er noen ting som går igjen. Har hatt 1 ikke kritisk problem. Jeg ble medlem før jeg kjøpte bilen og trodde jeg hadde gjort en tabbe med å bestille tesla. Har hatt flere problemer med plugin hybrid outlander 2017 modell enn jeg har hatt med teslaen.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

TeslaModelX

Har hatt X en liten periode nå (snart 2 mnd). Ingen feil så langt i det minste  ;)

hELgenen

Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.

OhmPaPa

Noen måneder med brukt TMX uten problemer.

En kompis har hatt TMS uten problemer i to år. Måtte på verksted etter at han hilste på et tre men det var nok sjåførens feil.

Mrpositive

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:53
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.
ja det er akkurat det. Jeg forventer langt mer av en bil til rett under milionen vs egolfen. Min største bekymring er ikke at bilen Har feil, selv om jeg egentlig forventer en feilfri bil i denne prisklassen. Det som virkelig bekymrer meg er ventetiden på SC for å få utbedret en feil som ikke skulle vært der til å begynne med.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:53
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.

Det er mulig du forventer det men realiteten er helt annerledes. Jo dyrere bil, jo mer feil kan du forvente. S-klassen er den Mercedesen med mest feil, for eksempel. Det er ikke så rart, da det er mye mer greier på den som kan gå galt enn på f.eks en B-klasse.

Skal man ha en feilfri bil er en av de rimeligerer Toyotaene antageligvis det sikreste kortet. Auris hybrid i basisutgave eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Helt enig. Man skal kunne forvente mer, men Tesla er fortsatt et ungt selskap. Selv har jeg eid X i over ett år og 25 000km. Ingen problemer, bortsett fra baklykt og sensor i dør som ble ordnet rimelig raskt. Lykt ble tatt på stedet. Dette var typ 2 uker etter at jeg fikk bilen. Kjedelig å måtte gjennom det, men ble ordnet raskt. Slikt kan skje, selvom det ikke burde. Etter dette har jeg ikke hatt noen som helst problemer. Men kan være lurt å være innstilt på å måtte hanskes med småtteri hvis man er av typen som reagerer sterkt på slikt. Nyere biler har i utgangspunktet mindre feil.

Alternativt, kjøp en mer konservativ bil (les e-tron). Men da får du ikke ta del i galskapen og moroa :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:53
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.
100% uenig. Jeg forventer null problem fra en basic Hyundai eller Kia, men vet at det kan oppstå nødvendige reperasjoner på en Mercedes eller Tesla.

Helt annet kompleksitet og gjerne mye nytt og uprøvd på dyre biler.

Forventer selvfølgelig langt mindre problemer med 3 enn X feks..

hELgenen

Den perfekte Tesla eier hører ordet feil og tenker teknisk feil. Altså en feil på sensor,software bug osv. Det meste relatert til avansert teknologi som ofte manifisterer seg via en feilmelding. Har man dette tankesettet så er det lett å være Tesla eier. Det er på en måte å forvente på denne type bil. Rene mekaniske feil,gummipakninger,brytere,hendlere,lakk,karrosseri,hjuloppheng,spissing,sammenføyninger,seter - ja stort sett alt annet en feil relatert til avansert teknologi burde en forvente er minst like bra på en Tesla som en Toyota Yaris. Tar en runden rundt bilen og ser 2,3 mm feil i overganger eller dørhåndtak som ikke er perfekt linet opp så blir noen skuffet.  Å oppleve at FWD spiser lakk og at fiksen er litt folie som da utsetter spisingen noen måneder  er ikke en god løsning på en bil til en million for enkelte. At FWD må justeres etter 10.000km på grusvei fordi de er ristet ut av posisjon er liksom ikke greit når Yarisen sine dører ikke tar skade av samme bruk. Skinnseter som plutselig ser 10 år gamle ut etter ett års bruk,mens opelen till 350k fortsatt viser lite eller ingen tegn til slitasje på sine skinnseter etter ett års bruk er også j.. irriterende for enkelte. Og slik fortsetter listen. Det er når bilen ikke innfrir egne forventede kvalitetskrav det blir skriverier og surmuling.  Og mange kunder forventer en viss standard når prislappen er høy.  Tesla har en litt annerledes filosofi der teknikken står i høysete,mens resten er det ikke like nøye med.  De som kjøper Tesla vel vitende om dette vil trolig ikke bli skuffet.

z4rd

#11
Nå dro du frem en rekke ulike feil som folk har opplevd... fint. Men ikke presenter det som om alle som har kjøpt en Tesla har vært igjennom samtlige av disse feilene. Nå snakker vi om X som har vært på markedet hos brukere i straks 3 år. Og til info ser mine seter (vegan-sort) ut som de er nye fra fabrikk etter 16 mnd og 25 000km.

Det har skjedd ting i utviklingen og produksjonslinja også. Derfor er mye av de nye og bedre løsningene blitt standard. Skal du være sur på at de utbedrer ting også?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Beamer Screamer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2019, klokken 22:22
Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:53
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.

Det er mulig du forventer det men realiteten er helt annerledes. Jo dyrere bil, jo mer feil kan du forvente. S-klassen er den Mercedesen med mest feil, for eksempel. Det er ikke så rart, da det er mye mer greier på den som kan gå galt enn på f.eks en B-klasse.

Skal man ha en feilfri bil er en av de rimeligerer Toyotaene antageligvis det sikreste kortet. Auris hybrid i basisutgave eller noe sånt.

+1 Det er lenge siden premium var synonymt med bedre kvalitet (holdbarhet). Premium i dag betyr mer, nyere og kulere teknologi. Skal du ha noe holdbart må du kjøpe en basic bil.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Råde

Premium i dag er vel omtrent det samme som før, er det ikke? Altså ikke kun begrenset til holdbarhet... Tenk på Mercedesen som fikk ABS eller innføring av ESC. Det var ypperste teknologifremskritt pakket inn i tradisjonell premium bil.

Uansett. Til det TS spør om: alt man potensielt opplever i tesla når man kjøper ny bil opplever man ved andre merker også. Les eGolf tråden og poster fra 2015. Der leser du om AC som ikke virker. Lyder her og der. Dører og luker som gnager lakk. Speil som rister osv osv.

Ting som må fikses på verksted. Forskjellen er kanskje verkstedets tilgjengelighet og, til en viss grad, feilenes hyppighet.

Men du er på ingen måte sikker på feilfri bil når du kjøper nytt. Uansett.
e-Golf | X75D

hELgenen

#14
Sitat fra: z4rd på søndag 27. januar 2019, klokken 09:37
Nå dro du frem en rekke ulike feil som folk har opplevd... fint. Men ikke presenter det som om alle som har kjøpt en Tesla har vært igjennom samtlige av disse feilene. Nå snakker vi om X som har vært på markedet hos brukere i straks 3 år. Og til info ser mine seter (vegan-sort) ut som de er nye fra fabrikk etter 16 mnd og 25 000km.

Det har skjedd ting i utviklingen og produksjonslinja også. Derfor er mye av de nye og bedre løsningene blitt standard. Skal du være sur på at de utbedrer ting også?

Ikke misforstå - de aller,aller fleste eiere av TMX opplever ikke alle disse feilene. Kanskje de opplever en av disse.
Jeg er ikke sur - prøver bare å være konstruktiv slik at nye kunder forstår hvor Tesla er bra og hvor Tesla er mindre bra.
Sikkert rett det som sies at M3 trolig har færre feil - det er tross alt en enklere konstruksjon. Men Amerikanske bilindustri er vel kjent for å fokusere på andre områder en Europeiske og Asiatiske. Der Europeiske og Asiatiske produsenter har egne folk som ser over bilen og sjekker alle detaljer før de sendes ut av fabrikken så er vel dette litt mangelvare hos Amerikanske - å sende en bil til en kunde full av lakkskader som f.eks støvkorn i lakken er utenkelig for Asiatiske og de fleste Europeiske produsentene - men kan forekomme hos f.eks Tesla . Der Asiatiske produsenter bare produserer, er pinlig nøyaktige på alle detaljer men gir blanke f.. i kundeønsker og skreddersøm - er Europeiske svært,svært opptatt av skreddersøm osv. Det ER forskjeller og disse forskjellene må man være klar over før man kjøper bilen - ellers risikerer man bare å bli skuffet. 

Min personlige mening er at Tesla er best på elbil teknologi - gode på infotainment teknologi - helt ok på selvkjørende teknologi, dårlig på finish, elendig på service. Det siste punktet tror jeg de må leve med en stund, men de gjør MANGE grep om dagen for å bedre på dette, men dette vil nok ta tid å fikse. Ansetter du 300 nye teknikere så må de få opplæring,erfaring og klare å påvirke sin organisasjon til å få orden på logistikk utfordringer...Slikt tar litt tid dessverre...Men med rett holdning så er det håp...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA