Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan parkere med luftfjæring mtp holdbarhet?

Startet av JorEl, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:48

« forrige - neste »

Jeronan

#15
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. januar 2019, klokken 11:36
Den påstanden har jeg lest flere ganger. Men aldri sett noe til det på mine biler. Jeg har stort sett kjørt i low (model S) og Very low (model X) i hele eierskapet på alle bilene. Ingen ujevn eller stor slitasje av noe slag.

I have no time now they start digging up all the discussions and youtube videos about this.

But the TDLR; of it is,that the lower you set the suspension, that the advantage is better grip and performance, while the disadvantage is quicker wear of the tires. Especially people with 21inch rims noticed the effect of accelerated wear on their tires.

When it comes to Tesla's air suspension, the added negative seems to be indeed what you mentioned earlier relating to negative camber when setting to lowest, adding the risk of uneven wear on top of this. I think Teslarati did an article about this a while back.

Don't attack me on this, I am just the messenger here. There has been lots of discussion about this over the years on various fora and youtube videos.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Vhagar

Her trenger vi en avklaring og anbefaling. Særlig om dette er noe som gjelder eldre biler men ikke nyere utgaver (fra når?) og om det kun gjelder de større dimensjonene. Føler ærlig talt at Tesla er veldig passiv på hva som er "best" bruk med tanke på minst slitasje (de vil så klart ikke ha noe ansvar).

Og hvilke kammer slites? Hvorfor på (ekstra) lav? Skulle tro slitasjen var størst i ekstra høy? Og at standard høyde er å foretrekke uansett?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 29. januar 2019, klokken 00:26
Her trenger vi en avklaring og anbefaling. Særlig om dette er noe som gjelder eldre biler men ikke nyere utgaver (fra når?) og om det kun gjelder de større dimensjonene. Føler ærlig talt at Tesla er veldig passiv på hva som er "best" bruk med tanke på minst slitasje (de vil så klart ikke ha noe ansvar).

Og hvilke kammer slites? Hvorfor på (ekstra) lav? Skulle tro slitasjen var størst i ekstra høy? Og at standard høyde er å foretrekke uansett?
Det slites ingen kammer, det er snakk om Camber som er et begrep og mål for hjulstilling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

 En Tesla ekspert forklarte meg at mange biler som akselerer hardt ofte vil slite bakdekkene på innsiden. Slik jeg forstår det er hjulopphenget designet slik at negativ camber øker når fjæringen komprimeres, dette for å korrigere for at bilen krenger utover i en sving. Men når fjæringen komprimeres på grunn av akselerasjon, og ikke på grunn av sving, så blir dette feil.  Hvis toe-in også øker når fjæringen komprimeres, så kan det antagelig kompensere noe for denne effekten, men det spørs om det da er utsiden som slites mer, heller enn at innsiden slites mindre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA