Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan parkere med luftfjæring mtp holdbarhet?

Startet av JorEl, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:48

« forrige - neste »

JorEl

Er det greit å stå i bakke når man parkerer? Tenker da på at luftfjæringen skal holde lengst mulig.
Der jeg har laderen er det litt skrått, slik at et hjørne av bilen blir tyngst.

Er det det samme om bilen står i very high, high, standard, low?



Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Refrace the question :)
Når luftfjæringene på bilen står på forskjellige nivåer, er det kun luft som går inn og ut av ventiler?
Og følgende bare en pakning eller ventil som "jobber" og slites ut.
Eller er det ingen slitasje under parkering, selv i en bratt bakke?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

TeslaModelX

Jeg for min del har aldri tenkt noe over det. Så står med alt fra "low" til "very high".
Dersom det skulle være problemer med dette er vel dette noe de burde nevne ved f.eks utlevering?

JorEl

Har prøvd å lete i brukerhåndboken og søkt litt på nett. Det blir jo sagt at å skifte disse luftfjæringene senere blir en solid kostnad, dersom de ryker. Derfor tenkte jeg at jeg vil behandle dem på best mulig måte. Finner jeg ingenting de neste dagene skal jeg ringe til Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

Håper du deler det du finner ut. Vi ser for oss at bilen blir i vårt eie over lang tid og jeg er opptatt av fornuftig vedlikehold. BilFjærer, hjuloppheng, styring og bremser er vel de viktigste punktene når det gjelder det mekaniske?

Vår X står i garasje med minimum 10 varmegrader. Der har jeg installert høytrykkspyler med varmt vann for å holde saltet unna og jeg har satt opp avfukter for å holde luftfuktighet på rundt 40%.

JorEl

Prøvde å ringe, men det er jo søndag ;) Først mye venting med en norsk stemme som sa det snart ble min tur, så en på engelsk, så gadd jeg ikke mer :)
Skal selvfølgelig legge ut her om jeg finner eller hører noe av interesse.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:48
Er det greit å stå i bakke når man parkerer? Tenker da på at luftfjæringen skal holde lengst mulig.
Der jeg har laderen er det litt skrått, slik at et hjørne av bilen blir tyngst.

Er det det samme om bilen står i very high, high, standard, low?
Med min kjenskap til luftfjæring kan jeg aldri tenke at dette kan bety noe.
Problemstillingen virker oppkonstruert og teoretisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#7
Hvis du har rett, så er det fett 8) Vil bare forsikre meg om at jeg ikke sliter på systemet ved å parkere i en liten bakke i stedet for på flat mark. Der jeg har laderen er det skrått underlag, og bilen står inntil husveggen og varmer seg :)

Edit; "Problemstillingen virker oppkonstruert og teoretisk."  Ja, jeg har ingen praktisk erfaring med SAS, og er å regne som en teoretiker når det kommer til bil. Men synes det har praktisk betydning for meg om jeg kan gjøre noe for at bilen skal være i topp form lengst mulig. Har du mer informasjon ang. problemstillingen skriv gjerne mer ;)  Hvorfor spiller det ingen rolle?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 13:56
Sitat fra: JorEl på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:48
Er det greit å stå i bakke når man parkerer? Tenker da på at luftfjæringen skal holde lengst mulig.
Der jeg har laderen er det litt skrått, slik at et hjørne av bilen blir tyngst.

Er det det samme om bilen står i very high, high, standard, low?
Med min kjenskap til luftfjæring kan jeg aldri tenke at dette kan bety noe.
Problemstillingen virker oppkonstruert og teoretisk.
Ut fra helt logisk tankegang så ville jeg si at en luftpute til luftfjæring ligner litt på ett dekk og dermed trives best på et normalt trykk så dermed så bør kanskje very high og low unngås som fast modus. Men siden det ikke spesifikt advares så går det meste greit. (trodde bilen også justerte dette selv, mener da bestemt at du ikke kan kjøre fort med very high)

Ligner litt på batterilevetid, den blir utvilsomt litt bedre om en superlader moderat og lar den stå mest på medium SoC. Men du kan gi blaffen uten at det blir dramatisk på mange år.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Jeronan

Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. januar 2019, klokken 14:57
Sitat fra: Handyman på søndag 27. januar 2019, klokken 13:56
Sitat fra: JorEl på lørdag 26. januar 2019, klokken 19:48
Er det greit å stå i bakke når man parkerer? Tenker da på at luftfjæringen skal holde lengst mulig.
Der jeg har laderen er det litt skrått, slik at et hjørne av bilen blir tyngst.

Er det det samme om bilen står i very high, high, standard, low?
Med min kjenskap til luftfjæring kan jeg aldri tenke at dette kan bety noe.
Problemstillingen virker oppkonstruert og teoretisk.
Ut fra helt logisk tankegang så ville jeg si at en luftpute til luftfjæring ligner litt på ett dekk og dermed trives best på et normalt trykk så dermed så bør kanskje very high og low unngås som fast modus. Men siden det ikke spesifikt advares så går det meste greit. (trodde bilen også justerte dette selv, mener da bestemt at du ikke kan kjøre fort med very high)

Ligner litt på batterilevetid, den blir utvilsomt litt bedre om en superlader moderat og lar den stå mest på medium SoC. Men du kan gi blaffen uten at det blir dramatisk på mange år.

Yup. Our Model S automatically lowers from Very high to High when you drive above 50 km/h and when you pass 70 km/h it automatically lowers to Standard.
This is fixed in the car firmware and cannot be changed in the settings.
Only setting that can be changed is when it goes to Low (which you want to avoid if you don't want to wear out your tires quickly, so I have set it to the highest possible speed setting.  ::) ).

Though now with a lot of snow and parking spots not being cleared often, I park the car in Very High to avoid excessive snow buildup around the tire housings, when driving in and out of the park spot.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

snd

@Jeronan, du bør sjekke hjulstillingen din hvis 9 mm senking (fra standard til low) fører til mer slitasje. Kjører selv i always low med 275 og 285 dekk på hhv. vinter og sommer. Ingen skjev slitasje her  :)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Jeronan

Sitat fra: snd på mandag 28. januar 2019, klokken 11:12
@Jeronan, du bør sjekke hjulstillingen din hvis 9 mm senking (fra standard til low) fører til mer slitasje. Kjører selv i always low med 275 og 285 dekk på hhv. vinter og sommer. Ingen skjev slitasje her  :)

I am not talking about uneven wear, that has to do with camber settings.

What I meant was that if you drive a lot in low, that your tires in general will wear out faster. This is a well known fact.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Øyvind.h

Den påstanden har jeg lest flere ganger. Men aldri sett noe til det på mine biler. Jeg har stort sett kjørt i low (model S) og Very low (model X) i hele eierskapet på alle bilene. Ingen ujevn eller stor slitasje av noe slag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Jeronan på mandag 28. januar 2019, klokken 11:28
I am not talking about uneven wear, that has to do with camber settings.

What I meant was that if you drive a lot in low, that your tires in general will wear out faster. This is a well known fact.

Hvillke fakta er det? Hva er den tekniske grunnen som skulle føre til at det jevnt slites raskere ved "Low" enn ved "Standard"?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA