Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning i sameie forutsetter tvangsfjerning av eksisterende

Startet av espenvp, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 26. april 2019, klokken 10:57
Sitat fra: TB på fredag 26. april 2019, klokken 07:37
God idé.
Spørsmål : Er det bilar / ladebokser som ikkje likar at straumen forsvinn?

Har erfaring med Citroën C-zero, den startar ikkje å lade om straumen blir kobla ut. Mulig dette berre gjeld eldre bilar?
Ja, trur "trillingane" (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) var spesiellt plaga med dette. Løysinga frå Salto(m.fl.) har vel vore å unnta slike bilar frå køordning. Det forutset at ein veit kva bil som brukar kva ladestasjon, enten ved at det er faste plassar eller ei fast RFID brikke som identifiserar brukar/bilen.

Min boks fra Ratio nullstilles til laveste effekt etter strømbrudd, så ja, den fungerer ikke bra med bryter foran.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Carl Anton Stenling

Ift. oppsummeringen nedenfor så skal det vel legges til at pga. at ladbare biler blir stadig vanligere i boligselskapene, så kan nok styret ha belegg for å opptre tiltakende strengt ift. blokkert effekt som går på bekostning av fellesskapets behov. Dette kan også bety at overgangsordninger kan være mulige frem til en stor andel av bilene er blitt ladbare, f.eks. 5-10 år fremover. En minnelig ordning er dermed gjerne enklere å få til hvis man tidsbegrenser den.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Bob_Core

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 29. oktober 2020, klokken 20:41
Ift. oppsummeringen nedenfor så skal det vel legges til at pga. at ladbare biler blir stadig vanligere i boligselskapene, så kan nok styret ha belegg for å opptre tiltakende strengt ift. blokkert effekt som går på bekostning av fellesskapets behov. Dette kan også bety at overgangsordninger kan være mulige frem til en stor andel av bilene er blitt ladbare, f.eks. 5-10 år fremover. En minnelig ordning er dermed gjerne enklere å få til hvis man tidsbegrenser den.

Hos oss koblet de bare ut så kalte 'gamle' ladere og sa alle som ville lade måtte kjøpe nye. :(

TB

Dette står egentlig på hva som er avtalt ved monteringen.

Har styret vært tenkt på fremtiden, så har egne ladebokser blitt installert på eget ansvar, eller med en tidsbegrenset "fredningsperiode".
Har ikke en slik klausul blitt kommunisert ut bør det "forhandles" frem en løsning til det beste for alle parter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Det er nok fornuftig med dialog siden vi mangler fullstendig juridisk avklaring rundt dette temaet. For de fleste nyinstallerte lastbalanserte løsninger vil det være en del ledig effekt de første årene slik at styret temmelig greit kan utvise noe fleksibilitet en periode. Imidlertid bør hver enkelt som har en slik tidlig ladeboks ta eget initiativ til konstruktiv dialog før det hele har gått for langt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

audund

Vårt grendelag tilbød eksisterende ladestasjoneiere kostnadsfritt innbytte til lastbalansert ladestasjon, og solgte de gamle på finn.  Det ble et tap på ca 15000 per eksisterende ladestasjon, men det var overkommelig sett opp mot totalpris for etablering av ladeinfrastruktur.  På denne måten ble eksisterende ladestasjoneiere godt ivaretatt, og vi fikk flertallet med på løsningen i generalforsamlingen.
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA