Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning i sameie forutsetter tvangsfjerning av eksisterende

Startet av espenvp, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

Wibla

Sitat fra: Dyreborg på mandag 04. februar 2019, klokken 20:18
Hadde vært optimalt for å løse dette formentlig voksende problem, hvis man kunne kjøpe en boks og sette mellom den gamle ladestasjon og det nye justerbareanlegget. Boksen kunne da fungere som "oversetter" slik at en gammel boks kunne lastbalanseres og man unngik store omkostninger ved innkjøp av helt ny boks

En liten PLS (eller Raspberry PI med riktig software) kan vel gjøre denne jobben, de trenger ikke være så dyre - men det kreves litt jobb for å få dette til å fungere. Det er noe jeg godt kunne gjort om jeg hadde valget mellom det eller å rive og bytte ut, men det er jo ikke nødvendigvis noe hvermansen kan begi seg ut på...

Enkelte ladestasjoner kan man jo styre strømmen på via motstand, da kan man gjøre noen sprell med releer for å få styrt den riktig ;)
2018 Tesla Model S 75D

Orbit

Du får også motstander som kontrolleres digitalt, f.eks over I2C. Det er nok mer egnet for en slik jobb.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Med trådløs styring av ladefart kan en kanskje få til noe slikt.
Her snakker en om eldre ladekontakter. Da styres gjerne ladefarten av en fastmontert motstand. Dersom en skal justere ladefarten må en mao trenge inn i en typegodkjent boks. Tilkoblingen vil variere fra produsent til produsent.

Min konklusjon er at det er boksprodusenten som er den eneste som kan lage en slik ekstrafunksjon, og da gjerne under ladekontaktens eksiterende kapsling.

Wibla

Sitat fra: Orbit på mandag 04. februar 2019, klokken 23:28
Du får også motstander som kontrolleres digitalt, f.eks over I2C. Det er nok mer egnet for en slik jobb.

Spørs på failuremodes på disse... og hva som da skjer om kontrolleren faller ut. Dette kan man løse med NC/NO-koblede kompaktreleer. Gitt at man ikke skal ned på enkelt-amp nivå styring, men f.eks. bytte mellom 6/10/16A ...
2018 Tesla Model S 75D

KjellG

Hvordan går det med godkjenning og lovlighet når en tar av kapslingen på ladekontakten og begynner å bygge om innmaten med egne komponenter, her motstander?

Griffel

Ikke begynn med hjemmesnekker løsninger på det som allerede  finnes.
Finn ut hva et løsning som gjør at alle kan installere en ladestasjon på sin plass vil koste. (Infra strukturen) Legg til et kompensasjonsbeløp for de som må rive sin nåværende stasjon.
(eks. 5000,- nedskrevet til 0 i løpet av f.eks 10år). Del denne totalen, ny infrastruktur + noe kompensasjon på alle. Så har en et system hvor alle kan bekoste en egen systemriktig ladestasjon på sin egen plass.
Så er resten opp til et årsmøte vedtak, som nok krever 2/3 flertall.

Det er jo av og til slik at noe gammelt må rives, og det er ikke slik at en nødvendig vis kan motsette seg dette. Det finnes mange nok eksempler på at noe som en gang var greit må bygges om, og at en i løpet av noen år må avskrive en investering en har hatt nytte av.

Har en et kvalifisert flertall (2/3) bak en slik ombygging som er i tråd med det den nye eierseksjonsloven ønsker, og en tilhørende fornuftig økonomisk ordning står en sterkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hpe

Om man skulle beholde eldre ladestasjoner, finnes det noen løsning for automatisk måleravlesning av disse som ikke er altfor dyr? Ønsker å kunne hente ut rapporter månedlig, helst automatisk. Støtter Charge365 og lignende tilbydere noe slikt?

TB

Det enkle er tavle montert kWh målere, monteres sammen med sikring pr ladeboks. Finnes slike med ulike utganger, S0 puls, seriell og sikkert også ethernet.

Manuell avlesning bør være å leve med, nok med to ganger pr år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lars C. Krogenæs

Det er ingen ladetilbydere som har løsning for måling av strøm fra stikkontakter.

Dere kan lage et eget opplegg basert på Z-wave, der dere setter opp målere i tavlen som automatisk kan avleses via Z-wave portalen. https://www.elektroimportoren.no/qubino-smart-meter-energimaaler-z-wave/4512304/Product.html?Event=pathlist Evt kan det gjøres med https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html?gclid=EAIaIQobChMIpfaq_bi94AIVDhoYCh1teAgTEAQYASABEgJQ9_D_BwE som også kan fjernstyres der man kan angi tidsrom laderne skal få strøm.

Jeg er redd dette blir mere spinning enn vinning.

Dersom alle er med på ny felles infrastruktur, enten man har ladestasjon eller ikke, kan man si at fra nå av skal alle bruke lastbalanserte ladestasjoner. Eksisterende ladestasjoner får stå, men settes ned til 10A. Nye ladestasjoner effektreguleres ut i fra hva som er tilgjengelig av strøm, etter at de første ladestasjonene har tatt sitt. Det settes opp manuelle målere for eksisterende ladestasjoner. Eksisterende ladestasjon eiere må være med på å betale for sin manuelle løsning, som gir ekstra arbeid for styret.   
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

hpe

Det er god kapasitet i anlegget (250A/400V), men vi skulle gjerne hatt mulighet for automatisk fakturering av brukere. Det er per i dag egen måler for hver av de gamle ladestasjonene, så det er mulig å lese av manuelt.

Vi ønsker å innkreve en fast sum for effektavgift per måned for de med ladestajson. Om jeg forstår ting riktig kan 16A trekke maks 11kW, mens 10A kan trekke 7kW. Men det er ikke realistisk at alle de som har gamle ladestasjoner/Schuko lader samtidig. For de med Zaptec har det blitt nevnt at hver må stå for 2kW, men hva er fornuftig for de som i dag har 16A ladestasjon og 10A Schuko, uten mulighet for effektjustering?

fredag

Sitat fra: hpe på fredag 15. februar 2019, klokken 15:24
Vi ønsker å innkreve en fast sum for effektavgift per måned for de med ladestajson. Om jeg forstår ting riktig kan 16A trekke maks 11kW, mens 10A kan trekke 7kW. Men det er ikke realistisk at alle de som har gamle ladestasjoner/Schuko lader samtidig. For de med Zaptec har det blitt nevnt at hver må stå for 2kW, men hva er fornuftig for de som i dag har 16A ladestasjon og 10A Schuko, uten mulighet for effektjustering?

Dette kommer jo på toppen av det Zaptec-ladesystemet benytter, så disse må jo da betale for hele effekten de har på sin kurs.

16A = 3,6kW
10A = 2,3kW
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lars C. Krogenæs

#41
Nja...

Hvor sansynlig er det at alle disse lader samtidig? Sammen med et effektregulert ladesystem, kan man få rimelig god kontroll.

Jeg ville heller prøvd med 3/4 effektavgift i forhold til maks av det ladestasjonen/schukoen kan trekke kan trekke. I første omgang siden det vil være få smarte ladere, etterhvert som det blir flere smarte ladere, vil disse ha mer å si, og dermed sørge for mindre effekt. og effektavgiften for de med dumme ladere kan senkes til 1/2. 

Er dette i Hafslund land, blir det da 3,7X0,75= 2,78kW X 187kr  = 519kr i effektavgift for februar per ladestasjon
Schuko kan betale: 2,3X0,75 =  1,72 X 187= 321kr i effektavgift for februar per schuko.

De "smarte" ladestsjonene kan styres bedre, og vi kan sette effekten til 1kW= 187kr i effektavgift for februar.

Her går det jo ann å sette dette opp, og så ser man hva hver dumme ladeboks må betale i effektavgift, når regningen kommer. Dette fordeles da på de dumme boksene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Det er også en mulighet å regulere i husordensregler el.l. at lading fra statiske uttak skal skje etter kl. 21. Da vil neppe de statiske uttakene komme på toppen av resten. Her kan man kanskje ta ut kurver fra Zaptec for fakta rundt belastning de ulike timene.

Det bør være akseptabelt at de som beholder statiske uttak pålegges noen ulemper som står i forhold til ulempene øvrige seksjonseiere påføres. Eksempler er at maks. uttak settes ned til 10 A og at lading skjer om natten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Min erfaring er dessverre at det er de færreste sameier som har et strømabonnement man kan "speile seg mot". Som oftest er det kun lys og noe annet smått som går fra fellesmåleren i et sameie fra før av. Da har man ikke noe særlig forskjell i forbruk på natt/dag.

Tidligere kunne man ha en stor måler for hele borettslaget/sameiet, og private undermålere for hver leilighet. Nå er det forbudt. Det gjør det vanskeligere med smarte anlegg, i forhold til effekten, og også i forhold til hva man får lov til å ta ut av effekt til lading om natten. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Tenkte i utgangspunktet at ved lading kl. 21 og utover uansett vil være noe ledig kapasitet i det lastbalanserte anlegget. Her kan imidlertid et uttrekk fra overvåkningen av anlegget gi fasiten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA