Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ladeløsning i sameie forutsetter tvangsfjerning av eksisterende

Startet av espenvp, lørdag 26. januar 2019, klokken 19:16

« forrige - neste »

Joltus

Husk at eksisterende ladere kan selges for å begrense tapet noe.

Dette er en dum situasjon det kommer til å komme mange av fremover.

ruslebiff

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 28. januar 2019, klokken 18:28
Jeg er ingen advokat, men sameiet kan neppe nekte bruk av felles strøm dersom styret har gitt tillatelse til å installere veggladeboks med en gitt effekt. Unntaket er hvis vedtektene inneholder bestemmelser som gir sameiet anledning til å endre dette.

En annen sak er at av hensyn til godt naboskap så bør man finne minnelige løsninger.

Selvfølgelig kan sameiet treffe en ny beslutning om bruk av sameiets eiendeler.

Amatøren

Hva med følgende:

De med lader får X % erstatning av installasjons utgifter dog maksimalt Y kroner.

Man beholder selvfølgelig gammel lader som kan selges eller brukes på annen lokasjon, for eksempel fritidseiendom.

Er gammel lader i regelmessig bruk, får eier av gammel lader Z % i avslag ved å bli med på ny løsning.

====

Dermed deler man på tapet.

Ja, surt for de som har lader nå, men bedre enn at strømmen bare kuttes. I tillegg så får sameiet svi litt for ikke å ha vurdert helheten ved flere ladere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Carl Anton Stenling

#18
Sitat fra: ruslebiff på mandag 28. januar 2019, klokken 18:53
Selvfølgelig kan sameiet treffe en ny beslutning om bruk av sameiets eiendeler.

Når sameiet tillater oppsetting av en veggladeboks så har de gitt en eksklusiv bruksrett til veggladeboksen og dette omfatter at deler av sameiets felleseiendeler (strømkapasitet) er knyttet til denne eksklusive bruksretten. Sameiet kan ikke nødvendigvis trekke dette tilbake med mindre man har forbeholdt seg denne muligheten.

Et lignende eksempel er dersom man tillater at en seksjon bygger takterasse. Det er da ikke anledning for sameiet til å ombestemme seg og kreve fjerning fordi man ønsker å bygge en felles takterasse.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Er jussen så svart/hvit? Har man pusset opp eget bad i borettslag risikerer man å måtte rive det hvis borettslaget skal i gang med felles oppussing.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

#20
Skal ikke påstå at jussen er så svart-hvitt. Imidlertid stiller det seg nok litt forskjellig basert på om man har modifisert borettslagets eiendel uten godkjenning eller om man har fått tillatelse til å koble opp en ladestasjon.

Det beste er nok om styrene rundt omkring er tydelige rundt hva som skjer når noen gis tillatelse til å installere egen veggladeboks. F.eks. kan man lage en prognose for elbilutviklingen i sameiet og lage retningslinjer for håndteringen. Da kan man regulere at dersom det installeres fellesanlegg så må man være med på å dekke infrastrukturkostnaden og bytte veggladeboks innen X år etter fellesanlegget er på plass. Dessuten tror jeg det er smart at styrene ikke tillater installasjon av privat veggladeboks med for høy ladestrøm. Gjerne 10 A slik at det gir motivasjon for å bidra i et felles ladeanlegg.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

Sitat fra: Carl Anton Stenling på mandag 28. januar 2019, klokken 19:21
Et lignende eksempel er dersom man tillater at en seksjon bygger takterasse. Det er da ikke anledning for sameiet til å ombestemme seg og kreve fjerning fordi man ønsker å bygge en felles takterasse.
En slik endring (også sannsynligvis også tildeling av en uforholdsmessig andel av strømkapasitet i felles el-anlegg) faller under § 25 i eierseksjonsloven, som regulerer hvordan en sameier gis enerett til å benytte noe som i utgangspunktet er felles. Det krever en vedtektsendring, og kan ikke besluttes av styret alene. Men jeg er ikke overrasket om mange styrer tar slike beslutninger uten å forstår at de ikke har myndighet til dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

#22
Huseiernes landsforbund har skrevet litt mer om temaet her: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Den aktuelle bestemmelsen i eierseksjonsloven finnes i §25: "En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn."

Ladepunktet må anses som en installasjon som den enkelte seksjonseier disponerer og det er ikke gitt at sameiet kan velge å sette installasjonen ut av drift uten ny avtale med sameieren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Orbit

Enig, men så må også resten av §25 tas i betraktning, bl.a.:
Sitat fra: EierseksjonslovenBruksenheten og fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimelig eller unødvendig måte.
Å frata sistemann til mølla muligheten for ladepunkt vil nok regnes som en "urimelig ulempe". Så selv om en har rett til å få etablere ladepunkt, har en ikke rett til å trekke mer enn sin andel fra felles strøminntak. HL sier f.eks:
Sitat fra: Huseiernes landsforbund
Den som ønsker en lademulighet for el-bil må søke styret om samtykke til dette, og styret kan bare nekte hvis de har en saklig grunn for det. Hvis fellesanlegget ikke tåler at alle som ønsker det får en ladeplass, mener vi at styret har mulighet til å si nei til ladeplass på egen parkeringsplass.

Hvis årsmøtet har sagt nei til oppgradering av fellesanlegget bør det være en saklig grunn for styret til ikke å gi tillatelse til egen ladeplass.
...
Hvis styret har sagt ja til ladestasjon til noen sameiere og nettet så ikke tåler flere ladere, er vår mening at sameiet bør oppgradere anlegget, eller installere dynamisk energistyring, slik at alle som ønsker kan få lade. Har man først lagt til rette for at noen får private ladepunkt, bør man ikke nekte de som kommer etter.

Problemet ligger oftest i av styret i uvitenhet - men med elbilvennlig innstilling - har tillatt etablering av selvstendige ladepunkt, uten å ta med klausul om at disse må innordnes i et evt fremtidig felles anlegg (i praksis fjernes).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carl Anton Stenling

Man kan nok ikke forutsette at retten til lading er begrenset til en andel av felles strømkapasitet. Har styret gitt tillatelse til installasjon av ladepunkt med et statisk gitt strømuttak så påtar styret seg også et ansvar for å håndtere eventuelle andre seksjoneseieres behov fremover. Da behøver man en plan for dette.

Vi har en lignende problemstilling der et mindre antall parkeringsplasser er tilgjengelig i et sameie. Man kan da ikke si at hver seksjon kan bruke bare en halv parkeringsplass for at det skal bli rettferdig.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Electrix

En minnelig ordning som kan fungere i mange år videre er jo å la eksisterende ladepunkt stå men la nye ladepunkt være balanserte. Eventuelt kreve at eksisterende punkt skal være maks 10A eller 16A. Det er jo uansett samme energimengde som skal leveres til bilene, så noen må vente på lading om det er fullt belastet. Når de "gamle" 10A ladepunktene er ferdigladet vil de andre ta over kapasiteten.

Har man ladekontakt på egen kurs fra egen fordeling burde ikke sameiet bry seg om dette, det er egentlig den beste og mest rettferdige måten også da hver enkelt blir belastet med egen nettleie/effektavgift direkte uten å lage fellesregnestykker av dette.

En annen low-tech måte å løse det på i mindre enheter der det ikke er altfor mange er å fordele lading i tid. Ikke alle trenger å lade på natta, dagen eller ettermiddagen, man kan så ha en avtale om hvem som lader på hvilke tider, eller tidsur som skrur av og på kontakter til forskjellige klokkeslett.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

moderator 2

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

hpe

Sitat fra: Forum Admin på fredag 01. februar 2019, klokken 08:46
Diskusjon rundt effektavgift er skilt ut som egen tråd her:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43999.0

Kunne det være aktuelt med et eget underforum «Lading i sameier og borettslag» under «Ladeplasser og ladekabler»? Det er mange som har spørsmål om dette (meg inkludert), og det er mye god info her på forumet som hadde vært fint å ha samlet i et underforum.

Dyreborg

Hadde vært optimalt for å løse dette formentlig voksende problem, hvis man kunne kjøpe en boks og sette mellom den gamle ladestasjon og det nye justerbareanlegget. Boksen kunne da fungere som "oversetter" slik at en gammel boks kunne lastbalanseres og man unngik store omkostninger ved innkjøp av helt ny boks

Carl Anton Stenling

#29
Har sett at en av leverandørene av ladestyring tilbyr en løsning for ettermontering til eksisterende bokser. (Mener det var Meshcraft som nevnte dette i en presentasjon.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA