Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

el_r

Gammel tråd, nytt priseksempel.

Borettslaget jeg bor i har avtale med netteier / strømleverandør i byen her. Her er et felles garasjeanlegg under bakken. Avtalen omfatter leveranser av infrastruktur, ladebokser og strøm. Dette ble koplet med utvidet kjøp av andre tjenester som internett og TV, slik at husleien steg med noen få hundrelapper i måneden. Hver elbileier i borettslaget kjøper lader Schneider Eallbox med montering til en pris som jeg tror tilsvarer gratis montering. Men før det har leverandøren allerede lagt opp ladeinfrastruktur uten kostnader for borettslaget. Leverandøren tar 50 kr per måned til å administrere drift med tilgangskontroll og fordeling av strømforbruket.
Vi ender opp med en strømpris på 1,50 kr per kWh for lading som borettslaget krever inn fra hver enkelt beboer.

Muligheten for elbillading er et stort aktiva for boligene, men er 1,50 rimelig strømpris? I forhold til dagens strømpris til eneboliger er vel 1,50 kr fortsatt høyt?

TB

#241
I følge SSB var pris for strøm til husholdninger inkludert nettleie og avgifter 72,8 øre pr hWh for 2. kvartal, 2020.

1,5 kr pr kWh kan da virke høyt. Men, så lenge pris ikke er planlagt endret ved økning av strømprisen vil det være en riktig pris ved at det blir enkelt med en fast pris over tid.

Å beregne helt riktig pris vil gjøre avregning mer komplisert, og dermed dyrere. Uansett snakk om små summer totalt sett.

Må borettslaget betale effektavgift kan prisen pr kWh bli høy, og 1,50 kWh som snittpris over et år kan være en helt akseptabel pris.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

stian_

Her så skal de ha 5000kr i etableringsgebyr og så 15kr timen for lading.
Det er satt opp Type 2 (mode 3) ladere med RFID-autentisering.
Med min bil kan jeg kun dra 6kW. Jeg syns dette er vel drøyt prismessig, er vel på linje med hurtiglading?

Orbit

Sett bort fra etableringsgebyret, betaler du da 2,50 kr/kWh, dvs ca halvparten av prisen på hurtiglading (hos andre enn Tesla). Ikke billig, men heller ikke urimelig dyrt. F.eks. tar Oslo kommune samme timepris på sine ladere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Oddski

Heisann. Vi har nå fått innstallert egen Zaptec Pro lader i rekkegarasjen. Etter mye masing om pris har det endelig kommet svar fra styret i borettslaget; 1kr pr kw i påslag for de med lader i garasje og kr 2 for de som lader ute på felles lader. Synes 2kr ute er ok, mens 1 kr påslag på egen lader er for høyt. Garasjene ble bygd for ca 2 år siden og skinne for hurtigmontering av lader ble lagt samtidig, det samme med kabler inn slik alle garasjene kan montere lader.

Vi ble pålagt å velge en montør og en løsning(zaptec) for lading i garasje til kr 25000... Er forøvrig Zaptec de to tilgjengelige ladestasjonene ute også. Er kr 1 i fast påslag for høyt? Det er visstnok TOBB som mener dette er ok pris.


emurof

Hvorfor så høyt påslag? Skal styret liksom bruke det som en inntektskilde?

Vollis47

Sitat fra: emurof på tirsdag 17. november 2020, klokken 21:01
Hvorfor så høyt påslag? Skal styret liksom bruke det som en inntektskilde?

Etter min forståelse har ikke styret anledning til å tjene på ladingen, kun få dekket kostnader.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

#247
Her bør styret vise til hvordan denne prisen har fremkommet.

Vil anta at det er for å dekke administrasjonskostnader og nedbetaling av felles  anlegg (skinner, sikringsskap osv.) som fører strømmen frem til hver enkelt Zaptec Pro ladeboks.

Her er det flere måter å gjøre dette på. Felles anlegg kan dekkes alle over felleskostnader - da alle beboere vil ha mulighet for å knytte seg til. Eller, en kan ha en fast kost for denne delen - eller en deling.

Ved å legge på strømmen vil de som lader mye betale mer for anlegget enn de som lader lite. Nå er det selve installasjonen som koster her, hvor mye strøm som går i kablene sliter lite på anlegget, så en fastpris er gjerne bedre. Men, hva som er "riktig" vil nok variere.

Et eksempel på løsning som er benyttet her jeg bor:
Kostnad for infrastruktur / 10 år = årlig avdrag. Det årlige avdrag er delt på to, der halvparten dekkes av felleskostnader (dvs. alle som har garasje/ p-plass) og den andre halvparten av de som har en aktiv Zaptec Pro ladeboks. For tiden 750 kr pr år.

Strøm til kostpris, uten noe påslag.
Dvs, om vi hadde et påslaget på 1 kr i stedet for fastpris på 750 kr vil de som bruker over 750 kWh pr år betale mer med et påslag. Det er ca 4-5000 km i året, og gjelder da svært få.

Men, klart, dette er bare et eksempel, investeringen kan være høyere hos dere, og det kan være adm utgifter forbundet med å kreve inn betaling for strøm som også må dekkes inn. 

Ang 2 kr for utendørsplasser, det er er ofte mye dyrere å opprette enn innendørsplasser, samt krever gjerne mer vedlikehold, stolper blir ødelagt osv.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ledam

Er det noen som kjenner til Ohmia Charging? Vurderer å flytte til en borettslag som har dette i fellesgarasjen. Det koster 5000,- for etablering. Det vi si strekke fram kabel og montere boks på P-plassen. I tillegg kommer en månedskostnad for lading. På hjemmesiden til Ohmia står det noen eksempler. Hvis du har en e-tron og kjører 100mil i måneden koster det 649,- Altså kr 6.50 pr mil. Jeg synes at det er dyrt. Det koster cirka det samme å kjøre diesel-bil.


automat

Sitat fra: Ledam på søndag 22. november 2020, klokken 23:21
Er det noen som kjenner til Ohmia Charging? Vurderer å flytte til en borettslag som har dette i fellesgarasjen. Det koster 5000,- for etablering. Det vi si strekke fram kabel og montere boks på P-plassen. I tillegg kommer en månedskostnad for lading. På hjemmesiden til Ohmia står det noen eksempler. Hvis du har en e-tron og kjører 100mil i måneden koster det 649,- Altså kr 6.50 pr mil. Jeg synes at det er dyrt. Det koster cirka det samme å kjøre diesel-bil.
Egen tråd her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51124.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emurof

Sitat fra: Ledam på søndag 22. november 2020, klokken 23:21Er det noen som kjenner til Ohmia Charging? Vurderer å flytte til en borettslag som har dette i fellesgarasjen. Det koster 5000,- for etablering. Det vi si strekke fram kabel og montere boks på P-plassen. I tillegg kommer en månedskostnad for lading. På hjemmesiden til Ohmia står det noen eksempler. Hvis du har en e-tron og kjører 100mil i måneden koster det 649,- Altså kr 6.50 pr mil. Jeg synes at det er dyrt. Det koster cirka det samme å kjøre diesel-bil.

Det er dyrt. Styr unna.

TB

Sitat fra: Ledam på søndag 22. november 2020, klokken 23:21
Er det noen som kjenner til Ohmia Charging? Vurderer å flytte til en borettslag som har dette i fellesgarasjen. Det koster 5000,- for etablering. Det vi si strekke fram kabel og montere boks på P-plassen. I tillegg kommer en månedskostnad for lading. På hjemmesiden til Ohmia står det noen eksempler. Hvis du har en e-tron og kjører 100mil i måneden koster det 649,- Altså kr 6.50 pr mil. Jeg synes at det er dyrt. Det koster cirka det samme å kjøre diesel-bil.

Ohmia Charging har en fastpris for lading som er sammensatt av hvor mange km du kjører i året, biltype og hvor mye du lader hjemme. Kjører en få km blir det dyrt pr km. En del av månedskosten går til å dekke infrastruktur i borettslaget / sameiet ved at forretningsmodellen baserer seg på at borettslag / sameie slipper å investere i ladeanlegg. Ohmia Charging tar investeringen, og henter dette inn igjen over tid.

Noen fordeler er det også:
- Borettslaget / sameiet har en infrastruktur klargjort slik at det er mulig å lade en elbil.
- Oppstartprisen er 5000 - (i borettslag / sameier som selv har investert koster det gjerne 20 - 25000 for installasjon av ladeboks.)

Det kan være avtalen med Ohmia må endres når eierseksjonsloven og Lov om burettslag (burettslagslova) trer i kraft.

Når du skal bestemme deg hvor du skal flytte så vil det være mange ting å vurdere. Om et annet borettslag ikke parkeringsgarasje er det kanskje ikke Ohmia avtalen som avgjørende.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wibla

Jeg ville styrt unna så lenge det finnes andre (bedre) alternativer.
2018 Tesla Model S 75D

Electric cars in Norway

#253
Veldig fin intro her i denne podcasten fra juni i år..  kopi fra innhold:

Etter hvert som bilparken elektrifiseres, kommer behovet for hjemmelading - også i borettslag. Men hva er viktig å tenke på når man skal installere ladere i et borettslag, og hvilke fallgruver finnes? Og hvor mye må man forvente å betale for å installere et ladesystem i borettslaget?

https://open.spotify.com/episode/5WFMmeGPH5K6nDS3uJFqP7?si=PD5fWSBaQtu8TgdOqzqDHA&utm_source=copy-link&dl_branch=1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA