Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 01. oktober 2020, klokken 08:03
Sitat fra: Handyman på onsdag 30. september 2020, klokken 21:56
Kan Tesla ha konkludert med at det er så lite feil på batteriene at det ikke er lønnsomt å ha en løsning hvor det vil være mulig å bytte batteriet? De er jo ikke redde for å tenke nytt.
Dett er bare min tolkning av det Tesla presenterte og det kan absolutt tenkes at de ikke fortalte alt, og at de har løsninger for batteribytte.
Du tenker altså at alle biler med batterifeil byttes ut i sin helhet fordi det er så få?

Det er mulig men lite sannsynlig tror jeg. Mer sannsynlig at de bytter hele pakker. De har ikke vist alle løsninger enda og det kan komme flere endringer.

Det er jo ingen som har battericeller som bærende del av konstruksjonen, så her må de jo finne opp løsningen.

Selv om batteriet sveises/limes til resten av konstruksjonen vil det være mulig å lage måter hvor det kuttes løs. Tesla sitter jo på tallene så de kan regne på nytte/kost på en temmelig sikker måte. Hvordan dette vil forholde seg etter garantiutløp er usikkert, men Tesla kan jo risikere å gi «million mile» garanti. Det vil jo være et fantastisk salgsargument.
Jeg stiller spørsmål ut fra det de presenterte. Jeg påstår ikke det ene eller det andre, men jeg ser for meg at det kan bli en komplisert og kostbar jobb å bytte batteriet.
De nye støpedelene kan bli vanskelige å reparere om de får skader. Produksjonsmetoden er genial, men jeg tror bilene blir vanskeligere å reparere etter skader. Kost/nytte blir sentralt, og regnestykket kan bli ganske annerledes enn med mer tradisjonelle metoder.
Som sagt så kan Tesla ha geniale løsninger på utfordringene som de ikke har fortal noe om enda.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Slik jeg tolket det, så vil det være fullt mulig å bytte batteriet i sin helhet, men ikke å bytte moduler/enkeltceller under en reparasjon. Det ville i tilfelle bli tatt etter at batteriet ble fjernet fra bil, men ikke nødvendigvis på hvert servicesenter. Ergo må kunden enten få byttet batteriet, eller bruke lånebatteri frem til pakken er reparert.


Poenget med denne endringen, i tillegg til at batteriene blir langt billigere og lettere å produsere, at de sjeldent ser feil på enkeltceller
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cobos

Hvis jeg har forstått dette systemet mistenker jeg at både frontdelen og bakdelen kan byttes som hele deler. En stor haug med festebolter, klips ++ som må ut men helt sikkert mulig å gjøre på en arbeidsdag. Med en spesialbukk eller tilsvarende kan det gjøres og man smelter om den gamle aluminiumsramma. Tilsvarende med batteriet det byttes også som en komplett del.
Nå har jo Sandy Munro sagt at dette er en fantastisk endring og han kan jo litt om bildesign/bilproduksjon. Samtidig sier han at du må velge enten noe som er lett å reparere eller noe som har lite feil. Og han mener dette er et steg i lite feil retningen.
Denne typen tekniske ingeniør valg har jo Tesla veldig god track record på, så tviler på at de hadde innført dette såpass tydelig uten at de har tenkt gjennom flere scenarior.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Tesla har nå laget en million biler og vært gjennom diverse prosesser med nå fem modeller. De har garantert lært noe.

At det skal bli feil på enkeltceller etter fem år ser jeg som lite sannsynlig.

Handyman

Sitat fra: Cobos på torsdag 01. oktober 2020, klokken 16:29
Hvis jeg har forstått dette systemet mistenker jeg at både frontdelen og bakdelen kan byttes som hele deler. En stor haug med festebolter, klips ++ som må ut men helt sikkert mulig å gjøre på en arbeidsdag. Med en spesialbukk eller tilsvarende kan det gjøres og man smelter om den gamle aluminiumsramma. Tilsvarende med batteriet det byttes også som en komplett del.
Nå har jo Sandy Munro sagt at dette er en fantastisk endring og han kan jo litt om bildesign/bilproduksjon. Samtidig sier han at du må velge enten noe som er lett å reparere eller noe som har lite feil. Og han mener dette er et steg i lite feil retningen.
Denne typen tekniske ingeniør valg har jo Tesla veldig god track record på, så tviler på at de hadde innført dette såpass tydelig uten at de har tenkt gjennom flere scenarior.
Jeg tror du er inne på noe ang bytte av hovdekomponenter, men jeg ser for meg at det er en formidabel skrujobb, du må i praksis demontere 1/3 av bilen, men det er jo bare skruing, og "plankekjøring", hvis de har lagt til rette for det med tanke på type festemiddler.
Når det gjelder Tesla så er de jo dyre å forsikre og det begrunnes med svært kostbare reparasjoner, så takstmenn og forsikringsselskaper er jo ikke helt fornøyd med Teslas valg. Når det er sagt er det nok ikke bare de tekniske løsningene som gjør dette, men også tilgang på deler og tid på verksted.
Batterifeil tror jeg uansett at vil være et lite problem i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Er ingen vits i å se seg blind på "andelen av bilen" som må skrues på. Se heller hvor mange deler det er, og hvor lett eller vanskelig det er å montere ut delene. Som regel er det lettere å demontere/ta løs en stor del enn 25 små deler for å komme frem til punktet der man skal gjøre noe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på fredag 02. oktober 2020, klokken 00:12
Er ingen vits i å se seg blind på "andelen av bilen" som må skrues på. Se heller hvor mange deler det er, og hvor lett eller vanskelig det er å montere ut delene. Som regel er det lettere å demontere/ta løs en stor del enn 25 små deler for å komme frem til punktet der man skal gjøre noe.
Det er jo omtrent det jeg sier, men prøv å se for deg hvor mange deler og komponenter som er festet til disse tre delene.... i praksis hele bilen.
De utgjør jo selve strukturen som alt er montert på. Det er feks. svært mye som må demonteres for å bytte fremre støpedel vil jeg tro. Men ja, det vil sannsynligvis være fult gjennomførbart, ingen "rettejobb", bare demontering og montering av gamle og nye deler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Bortsett fra selve batteriet, så er det vel lite som er festet på en slik måte at man må "dele opp" bilen for å få det løst eller for å komme til. Slik jeg har sett delene og forstått det, så er dette først og fremst "skateboardet som er tredelt og batteriet er del 2.


Det andre nåes gjerne ved å åpne panser, dashboard eller skru opp/av seter etc.


Kan jo hende jeg tar feil, men det er ihvertfall slik jeg har oppfattet det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Kanskje litt på siden av temaet, men likevel muligens svært relevant likevel:
https://www.teslarati.com/tesla-acquires-atw-battery-production-line-maker/

Merk, er ikke bekreftet at det er Tesla som er involvert...
Model S 85D

Magnus Hansen

Elon Musk bekrefter på Twitter at Model S Plaid får de nye battericellene

ToWalkOrDrive

Ser at Tesla Model 3 i Kina nå bruker et kobolt-fritt batteri på Standard Range modellen....med lengre rekkevidde....til en billigere  pris...
https://electrek.co/2020/10/01/tesla-reduces-model-3-prices-china-range-lfp-batteries/
Tesla Model Y                         2021-

Lurium

Bestilt TMY LR
20 - VWID3 PLUS
15 - TMS P85DL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA