Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vampire drain

Startet av Stikkkontakt, lørdag 26. januar 2019, klokken 14:45

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Noen som har opplevd dette på i-Pace?
Hører om Teslaer som mister 2-3% i døgnet, men har foreløpig ikke opplevd dette på Jaguaren.
3 døgn på Flesland i 0 grader resulterte i 0% tap av Soc og 0 tap av kilometer. Syns dette er positivt og forutsigbart :+1:

geear

Hvis du parkerer med varmt batteri, og det blir kaldt, så mister du rekkevidde uansett om bilen har null strømtrekk, men hvordan de forskjellige har valgt å synliggjøre det varierer nok.

Tesla varmer div sensorer/kameraer, har en del elektronikk i live, og lader for eksempel 12V også når av (kjekt når man har dashcam stående på), så der er det i overkant mye standbyforbruk. De tillater også tredjepartsapper å kommunisere med bilen, noe som ser ut for å hindre de i å gå i sleep. Pluss og minus med alt. En blanding av begge hadde vært topp, alle muligheter åpne og samtidig mulighet for å sette deep sleep.

Stikkkontakt

Ja, en bekjent av meg påstod han mistet 50 km rekkevidde parkert en helg på fjellet. Fredag-søndag. Og SoC tilsvarende. Det høres voldsomt ut.

z4rd

3% tap på et døgn er ikke normalt. 1% er normalen på Tesla, med ting og tang skrudd på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Du kan ikke måle vampire drain ved å se på estimert rekkevidde. Du må se på hvor mange prosent gjenstående på batteriet faller.

Tilnærmet null vampire drain på I-Pace er min erfaring.

olavxxx

Tesla har også autopilot og maskinlæring osv. Så det krever jo litt juice. Men sjekker man ikke appen til Tesla, går den i deep sleep.

Tellus

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 22:43
Tesla har også autopilot og maskinlæring osv. Så det krever jo litt juice. Men sjekker man ikke appen til Tesla, går den i deep sleep.

Nå dreier ikke alt seg om Tesla da  ;)

Nordlands

Sitat fra: gr på lørdag 26. januar 2019, klokken 14:57
Hvis du parkerer med varmt batteri, og det blir kaldt, så mister du rekkevidde uansett om bilen har null strømtrekk, men hvordan de forskjellige har valgt å synliggjøre det varierer nok.
Det forutsetter vel at GOM er tilvent bruk av forvarming eller parkering i varme omgivelser? Jeg har opplevd det motsatte, etter kjøring med lite tilkoblet forvarming og kun uteparkering en lengre periode så gikk rekkevidden plutselig opp når jeg parkerte i et varmt parkeringshus 1 time. Om jeg hadde parkert ute "som vanlig" regner jeg med rekkevidden hadde holdt seg stabil.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

olavxxx

Sitat fra: Tellus på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:41
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 22:43
Tesla har også autopilot og maskinlæring osv. Så det krever jo litt juice. Men sjekker man ikke appen til Tesla, går den i deep sleep.

Nå dreier ikke alt seg om Tesla da  ;)
Du som dro frem Tesla da.
Men 2-3 prosent er ikke vanlig for Tesla i drain.
Jeg mistet veldig få km med late 17 X I døgnet. Etter 2-3 dager mistet jeg nesten ingen ting. Sjekket jeg appen ofte, våknet bilen.

Men parkerer du i dyp kulde, får du ikke tilgjengelig all energien før batteri varmes. Det gjelder alle batterier, men ikke sikkert alle bilene viser det.

Tellus

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 29. januar 2019, klokken 23:10

Du som dro frem Tesla da.

Nei.

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 29. januar 2019, klokken 23:10

Men parkerer du i dyp kulde, får du ikke tilgjengelig all energien før batteri varmes. Det gjelder alle batterier, men ikke sikkert alle bilene viser det.

Du mister tilgjengelig energi, men SOC endres ikke med mindre bilen trekker fra batteriet.

Vind

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 26. januar 2019, klokken 14:45
Noen som har opplevd dette på i-Pace?
Hører om Teslaer som mister 2-3% i døgnet, men har foreløpig ikke opplevd dette på Jaguaren.
3 døgn på Flesland i 0 grader resulterte i 0% tap av Soc og 0 tap av kilometer. Syns dette er positivt og forutsigbart :+1:
Stod parkert10 dager  i parkeringshus på Gardermoen, uten tilkoblet Strøm  Mistet ingen rekkevidde eller %- altså 0% drain.  Temperatur da var + / 0 grader. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

olavxxx

Sitat fra: Tellus på tirsdag 29. januar 2019, klokken 23:53
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 29. januar 2019, klokken 23:10

Du som dro frem Tesla da.

Nei.

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 29. januar 2019, klokken 23:10

Men parkerer du i dyp kulde, får du ikke tilgjengelig all energien før batteri varmes. Det gjelder alle batterier, men ikke sikkert alle bilene viser det.

Du mister tilgjengelig energi, men SOC endres ikke med mindre bilen trekker fra batteriet.
Trodde du var trådstarter, var han som dro frem Tesla da :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA