Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

MooCow

Då har eg og testa modell 3.

Trudde akselerasjonen skulle følast endå råare ut enn han gjorde, men ja det flyttar seg. Bilen var meir komfortabel enn eg trudde, regenereringa på low var heldigvis ikkje så aggressiv som eg frykta. Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem. Fleire fysiske knappar spesielt på rattet (som ein kan manøvrera i blinde hadde vore ein fordel).

Avventar å ser kva norsk pris på Polestar 2 vert. Matrixlys, skiluke og varme i rattet fristar. Hengarfeste skadar ikkje det heller.

olavxxx

Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Då har eg og testa modell 3.

Trudde akselerasjonen skulle følast endå råare ut enn han gjorde, men ja det flyttar seg. Bilen var meir komfortabel enn eg trudde, regenereringa på low var heldigvis ikkje så aggressiv som eg frykta. Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem. Fleire fysiske knappar spesielt på rattet (som ein kan manøvrera i blinde hadde vore ein fordel).

Avventar å ser kva norsk pris på Polestar 2 vert. Matrixlys, skiluke og varme i rattet fristar. Hengarfeste skadar ikkje det heller.
Polestar-prisen er 400.000-600.000.

For 600.000 får du da samme ytelse som Model 3 LR og ca 60 KM kortere WLTP-rekkevidde.
Hva forskjell i rekkevidde (litt over 10%) vil utgjøre i virkelig verdne må man vente å se.

Modellene til Polestar som koster ned mot 400.000, vil jo da ikke lanseres i starten, de vil også ha lavere effekt.
Men Polestar er jo en lovende elbil synes jeg da, men selv endte jeg på 3P, som jeg mener er utrolig bra deal.

3 LR er jo også sykt bra deal, koster jo fra litt over 400.000 og gir veldig mye for pengene.
Så kommer jo 3 MR rundt mai ryktes det for ca 350.000.

Det jeg liker med Polestar er kanskje mest interiørdetaljer som at man kan få orange belter osv., samt jeg liker flere matrialevalg og stitching på interiøret osv. Liker også at de har gått for Google, så de blir vel første bilprodusent som kan konkurrere med Tesla på medieskjermen tror jeg.

Men klart ulempen er jo at det er en bil du ikke kan kjøpe før om tidligst ett år.
Så er jo sikkert Model 3 endret før Polestar kommer i produksjon også :-P

I 2020 blir det antageligvis også begynt innført delvis moms på elbiler, vil jeg tro.

Tom

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:57

I 2020 blir det antageligvis også begynt innført delvis moms på elbiler, vil jeg tro.
Elbiler er freda ut 2021

Handyman

Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem.
Hæ, var den vinklet mot føreren?
Var bilen modifisert?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Tom på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:06
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:57

I 2020 blir det antageligvis også begynt innført delvis moms på elbiler, vil jeg tro.
Elbiler er freda ut 2021

Mva fritak er fredet av regjeringen ut 2021, men er kun fredet av ESA ut 2020.

MooCow

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:57
Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Då har eg og testa modell 3.

Trudde akselerasjonen skulle følast endå råare ut enn han gjorde, men ja det flyttar seg. Bilen var meir komfortabel enn eg trudde, regenereringa på low var heldigvis ikkje så aggressiv som eg frykta. Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem. Fleire fysiske knappar spesielt på rattet (som ein kan manøvrera i blinde hadde vore ein fordel).

Avventar å ser kva norsk pris på Polestar 2 vert. Matrixlys, skiluke og varme i rattet fristar. Hengarfeste skadar ikkje det heller.
Polestar-prisen er 400.000-600.000.

For 600.000 får du da samme ytelse som Model 3 LR og ca 60 KM kortere WLTP-rekkevidde.
Hva forskjell i rekkevidde (litt over 10%) vil utgjøre i virkelig verdne må man vente å se.

Modellene til Polestar som koster ned mot 400.000, vil jo da ikke lanseres i starten, de vil også ha lavere effekt.
Men Polestar er jo en lovende elbil synes jeg da, men selv endte jeg på 3P, som jeg mener er utrolig bra deal.

3 LR er jo også sykt bra deal, koster jo fra litt over 400.000 og gir veldig mye for pengene.
Så kommer jo 3 MR rundt mai ryktes det for ca 350.000.

Det jeg liker med Polestar er kanskje mest interiørdetaljer som at man kan få orange belter osv., samt jeg liker flere matrialevalg og stitching på interiøret osv. Liker også at de har gått for Google, så de blir vel første bilprodusent som kan konkurrere med Tesla på medieskjermen tror jeg.

Men klart ulempen er jo at det er en bil du ikke kan kjøpe før om tidligst ett år.
Så er jo sikkert Model 3 endret før Polestar kommer i produksjon også :-P

I 2020 blir det antageligvis også begynt innført delvis moms på elbiler, vil jeg tro.

Prisen er ikkje differensiert, men oppgitt likt for alle land, så ikkje vær overraska om ein kan trekka frå momsen ;) Difor eg seier at eg ventar og ser kva norsk pris bli. Ja 600' er uaktuelt for min del. Time will show! Sit fortsatt og rugar på model 3 reservasjonen i tilfelle regjeringa plutseleg byrjar å rasla med momssabelen og det vert trangare i elbildøra :p

MooCow

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. mars 2019, klokken 22:16
Sitat fra: MooCow på tirsdag 05. mars 2019, klokken 21:35
Skjermen var nærmare og meir vinkla mot førar, så savnet av vanlege instrument var ikkje noko problem.
Hæ, var den vinklet mot føreren?
Var bilen modifisert?

Følte han var ørlite vinkla mot førar, men kan henda eg tek feil :)


Nelz22

Hei,

ser noen har prøvd med familien under prøvekjøringen. Noen som kan si mer om dette?
Hvordan er det med barn i baksetet? Er det ISO fix bak? Hvilken barnesete har dere?
Ionic 2017 Model (Platinum Silver Metalikk)
Kia Soul 2016 (Grå Metalikk) - SOLGT-

GOS

Sitat fra: Nelz22 på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:47
Hei,

ser noen har prøvd med familien under prøvekjøringen. Noen som kan si mer om dette?
Hvordan er det med barn i baksetet? Er det ISO fix bak? Hvilken barnesete har dere?

Har ikke hatt prøvekjøring, men har hatt Axkid Minikid bakovervendt i midterste seteplass, og da gjør foten til barnestolen det nærmest umulig å komme til setebeltet på en av plassene på sidene. Har derfor bestilt og mottatt seatbeltextender.

Det er Isofix på idet minste de to på sidene bake, husker ikke helt på den i midten.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

DanskenBGO

Sitat fra: Nelz22 på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:47
Hei,

ser noen har prøvd med familien under prøvekjøringen. Noen som kan si mer om dette?
Hvordan er det med barn i baksetet? Er det ISO fix bak? Hvilken barnesete har dere?

Der er isofix bak, vi brugte Recaro babysete med isofix base som passede fint, god plads foran, og ikke noget skraping mellem sete og babystol, jeg er 175. Emmaljunga barnevogn passede også fint i bagagerum, med hjulene afmonteret var der plads til en god størrelse taske ovenpå da vi prøvekørte.

torlie

Har ikke lest gjennom alle 20 sider her, men tenkte å booke en prøvekjøring etter utleveringstakten av Model 3 har gitt seg litt, altså litt nærmere sommeren. Ønsker ikke bidra til enda mer press på salgsapparatet  :)

Vil rett og slett teste Model 3 mtp evt kjøp/reservasjon av Model Y.

Ser man booker prøvekjøring via nett.

Ved å klikke Be om en prøvekjøring, samtykker jeg i å bli kontaktet for å planlegge en avtale med Model S, X eller 3.

Prøvekjøring må avtales i forkant antar jeg, drop in er ikke mulig?

Er det noen som har fått låne bil fra en dag til en annen, eller er det kun korte prøveturer som er mulig?

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Asarin

Hittil har det bare vært etter booking, og 1 time på en ukedag eller 30min på en helg. Kan hende det endrer seg etterhvert som trykket avtar.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA