Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

stesch

Har tenkt å bytte min Golf GTE i nyere Tesla. Er det noen av de som har prøvekjørt som kan si noe om kjørefølelsen? Er bilen stiv som min GTE, jeg opplever at den har gokartfølelse, jeg prøvekjørte Modell S og synes den var helt midt i blinken. Er Modell 3 mye stivere enn Modell S?

olavxxx

Sitat fra: stesch på mandag 18. februar 2019, klokken 18:28
Har tenkt å bytte min Golf GTE i nyere Tesla. Er det noen av de som har prøvekjørt som kan si noe om kjørefølelsen? Er bilen stiv som min GTE, jeg opplever at den har gokartfølelse, jeg prøvekjørte Modell S og synes den var helt midt i blinken. Er Modell 3 mye stivere enn Modell S?
3P vil jo være stivere enn 3LR (den er 1cm lavere, samt kommer på 20"). LR kommer på 18" hvis du ikke oppgraderer til 19 eller 20".

Men jeg tror nok 3P vil være mye mer gokartfølelse enn din GTE, sikkert også mer enn model S.
Det er ikke nødvendigvis at den er stivere enn S (det vet jeg ikke, kan være det eller ei), men den har lavere vekt (mange hundre kg).

Husk det fins mange forskjellige Model S, P85+ er kanskje den stiveste Model S.

mthoring

Sitat fra: stesch på mandag 18. februar 2019, klokken 18:28
Har tenkt å bytte min Golf GTE i nyere Tesla. Er det noen av de som har prøvekjørt som kan si noe om kjørefølelsen? Er bilen stiv som min GTE, jeg opplever at den har gokartfølelse, jeg prøvekjørte Modell S og synes den var helt midt i blinken. Er Modell 3 mye stivere enn Modell S?

Jeg har ikke prøvd Golf GTE, men kjørefølelsen i TM3 er glimrende, og er en av de tingene anmeldere trekker frem som veldig bra med bilen.

Opplevde ikke Model 3 Performance som merkbart stivere enn TMS 75D m/luft i hvertfall, men den sitter som støpt på veien. Jeg synes kjørefølelsen på 3 perf. er bedre enn på S.

Vil tro gokartfaktoren i 3 er en klasse over Golf GTE.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

stesch

Har kanskje skrevet litt klossete, men jeg ønsker meg en bil med mindre gokartfølelse enn GTE har. Prøvekjørte Modell S 100D og den synes jeg var glimrende, får vente til køa har lagt seg og få prøvekjørt Modell 3. Om Modell 3 er stivere enn GTE får jeg heller prøve å finne meg en nyere S75D.

olavxxx

Sitat fra: stesch på mandag 18. februar 2019, klokken 19:02
Har kanskje skrevet litt klossete, men jeg ønsker meg en bil med mindre gokartfølelse enn GTE har. Prøvekjørte Modell S 100D og den synes jeg var glimrende, får vente til køa har lagt seg og få prøvekjørt Modell 3. Om Modell 3 er stivere enn GTE får jeg heller prøve å finne meg en nyere S75D.
Du vet gocartfølelse er at bilen svinger/reagerer kjapt? Den trenger ikke være sykt ukomfortabel. Det er ikke et racing understell, selv om bilen tar mange banerekorder.

stesch

Sitat fra: olavxx
/quote]
Du vet gocartfølelse er at bilen svinger/reagerer kjapt? Den trenger ikke være sykt ukomfortabel. Det er ikke et racing understell, selv om bilen tar mange banerekorder.
For meg er gocartfølelse også at bilen er stiv og krenger lite. Jeg foretrekker litt behagelig duving.

olavxxx

Sitat fra: stesch på mandag 18. februar 2019, klokken 19:31
Sitat fra: olavxx
/quote]
Du vet gocartfølelse er at bilen svinger/reagerer kjapt? Den trenger ikke være sykt ukomfortabel. Det er ikke et racing understell, selv om bilen tar mange banerekorder.
For meg er gocartfølelse også at bilen er stiv og krenger lite. Jeg foretrekker litt behagelig duving.
3 Performance sies å være "komfortabel nok", men det er ikke en krengebil.
Men greien med alle elbiler som har skateboarddesignet er at vekten er sykt lavt nede.

SÅ du får en helt annen kjørefølelse enn en fossil hybrid :) (Selv om vekten skulle være høyere).
Det er som om bilen veier mindre enn den gjør, siden vekten ikke "drar bilen" over på siden, som i en fossil eller hybridbil.

Amoss

Mine 2 cent. Prøvekjørte TM3P, og opplevde den som *litt* stivere enn hva jeg vil kalle "en normal bil" (har ikke noen erfaring med noen av bilene som er nevnt her). Men som nevnt over så er denne litt senket i forhold til de øvrige TM3 utgavene, og er utstyrt med 20" lavprofildekk. En LR/MR/SR med 18" dekk vil jeg ikke tro oppleves noe stivere enn en hvilken som helst annen normal bil. Om det er GTI eller "P" du er ute etter så må man nok forvente at de prioriterer stivhet fremfor komfort.

Må si at jeg ikke merket noen krenginger med bilen da jeg testet den, men prøvde ikke i så veldig høy fart, men derimot nettopp på litt svingete smale småveier med de vanlige asfalt hullene/sprekkene nettopp for å kjenne etter slike ting. Følte bilen lå godt på veien og var lett å styre.
Model S 85D

Imagine

Må si denne bilen kjørte veldig bra. Om man «innstiller seg» på det den skal være: en rask elbilsedan med masse sportslighet så kjører den omtrent som en BMW 3-serie med m-pakke. Ligger pent på veien på motorveien og fjærer kontant og sporty, uten å bli ukomfortabelt. Bedre enn f eks i3.

Prøvde en Performance og den er ekstremt rask. Mer enn man trenger og moro i massevis.
Bra setekomfort og bilen virker tight og fin. Ingen ulyder på min tur selv i bykjøring i humpete veier.
På motorveien over 80-90 km/t er det dessverre litt hjulstøy. Jeg tror de likevel er til å leve med. Totalt sett en meget god bil om man vil ha en sportslig lynrask elbil-sedan.

Litt mye av bilens funksjoner er på skjermen, men det er om alt annet tilvenning. Likevel liker jeg personlig svinghjul og speedometerløsningen i i3 bedre. Men uansett -applaus fra meg. Skjønner det hvis den selger som bare pokker. Men den burde kanskje vært stasjonsvogn for å tikke av alle bokser for en typisk norsk familie. Da hadde den faktisk trolig vært helt uslåelig i sin prisklasse, om man tåler litt sportslighet innretning og at det ikke er SUV-bakkeklaring. Kan må også tåle st bilen ikke har Audi-kvalitet på interiøret. Men mer enn bra nok likevel, synes jeg. Litt merkelig nøkkelkort-system synes jeg. Men det kan man vel også vende seg til.

Liker utseendet, spesielt i svart med 20 tommere. Men den ser dessverre for ordinær og vanlig ut for å fremtre som noe spesielt. Litt synd, for den er spesielt sporty og rask. Er ikke mange som tar denne i lyskryssene, kanskje Model S P100D... og en del supersportsbiler på rett side av porsche 991 turbo s bare.
Et leketøy for gutta, som også kan kjøres lett av bestemor. Men dama likte den dessverre ikke så godt utseendemessig og synes den var «for guttete», så blir dessverre ikke Model 3 som bil nr 2 på oss. Vi får se etterhvert.

olavxxx

@imagine, nøkkelkort bruker man ikke til hverdags. Man har mobilen som automatisk nøkkel.

Kortet er mer backup hvis mobil er tom for strøm, eller hvis du vil låne vekk bilen. Ellers er jo bilen ganske fet hvis man får på noen andre hjul, samt man kan wrappe, få på karbonspeil, foliere ene blanke midtkonsollen osv. da er man langt på vei med små grep som kan tilbakeføres enkelt også.

Macobat

Swedish Auto Motor Sport have tested Model 3 P in the latest issue. It is unfortunately behind pay wall, but they absolutely LOVE the car and are very impressed. Note that these 4 motor journalists have driven most ICE cars out there from cheap to very expensive and they have not been very positive on EVs before.

:+1: 8)

SÅ TYCKER REDAKTIONEN OM MODEL 3 PERFORMANCE

Tesla Model 3 har äntligen landat på svensk mark och vi får ut en Performancebil med 450 hk och upptäcker snart att det här är världens skojigaste elbil på snö!

1. KIM FELLVING Model 3 har en framvagn som för tankarna till förrförra generationen 3-serie (E90), vilket är ett fantastiskt betyg! Samtidigt är drivlinan den mest egosmekande jag kört på vinterväglag. Du blir Ken Block på precis alla snötäckta vägar! Kulfaktor = 11/10.
2. JOHN ARGELANDER Det var länge sedan jag körde en mellanklassare som kändes så nätt och så lätt! Model 3 Performance har visserligen massor av lättillgänglig effekt, men det är snarare chassit och styrningen som imponerar mest på mig. Och inredningen – otroligt läcker!
3. JOHN ERIKSSON Köregenskaperna är fantastiska och riktigt underhållande. Men inte nog med det. Jämfört med sitt storasyskon Model S tycker jag att körställningen är mycket bättre, liksom fjädringen, riktningsstabiliteten och bilens gång i största allmänhet. En kanonvagn.
4. JOAKIM DYREDAND Just D-låten poppar upp. "Hur är det möjligt? Man frågar sig gång på gång ..." I varje kurva förundras jag av hur kontrollerbar 3 är. Full gas in i kurvan. Dito i kurvan eller vid utgången. Det spelar ingen roll, 3 räddar alla hyss. Går det att köra av vägen? Bilen trotsar fysikens lagar, när väglaget är allt annat än gynnsamt. Wow!


Link to article:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/provkorningar/20190219/prov-tesla-model-3-performance-elnojd-varldens-skojigaste-elbil-pa-vintern/

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på tirsdag 19. februar 2019, klokken 18:22
Et leketøy for gutta, som også kan kjøres lett av bestemor. Men dama likte den dessverre ikke så godt utseendemessig og synes den var «for guttete», så blir dessverre ikke Model 3 som bil nr 2 på oss. Vi får se etterhvert.

Det kan fikses ;) Om det blir Model 3 på kona til erstatning på Leafen skal den folieres. Hun vil ha rosa bil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:20
Om det blir Model 3 på kona til erstatning på Leafen skal den folieres. Hun vil ha rosa bil ;)
Ufff, det minner om den Model S i velour som går i området her.

Men hva gjør en ikke for kjærlighet ....

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:23
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. februar 2019, klokken 20:20
Om det blir Model 3 på kona til erstatning på Leafen skal den folieres. Hun vil ha rosa bil ;)
Ufff, det minner om den Model S i velour som går i området her.

Men hva gjør en ikke for kjærlighet ....

Hehe, jeg setter pris på litt fargerike biler jeg, så det er ikke meg imot. Hadde først blå TMS og nå rød TMX. Synes også den gulfolierte TMSen er ganske kul ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jon Braathen

Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:33
Sitat fra: olavxxx på lørdag 26. januar 2019, klokken 08:17

Utfordringen er at mange av dagens CCS ikke er så rask som lovet, pga kabler uten kjøling.
Tror mange av de er cappet på 70-80 kW.
Alle Ionity er kappet på 80kW.
Skikkelig fadese. De snakket jo om 350 kW og skulle jo bygge ut mye fortere.

Alle Ionity-ladere er 350kW, leverandøren av vannkjølte kabler deriomat har ikke klart og levere, kablene byttes ut ila våren - sier ionity.
Uansett er det kun e-tron og tm3 som får ladet med mer enn 200A så, problemet er jo ikke der pr idag. ;)
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA