Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?

Startet av elbil, fredag 25. januar 2019, klokken 17:03

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: anrefsah på lørdag 26. januar 2019, klokken 09:53
Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. januar 2019, klokken 00:03
Nå kjenner jeg ikke til Tesla, men på min Kona Electric kan jeg aktivere Park-gir uten parkbrems.
Da kan jeg vugge bilen frem og tilbake, og jeg hører et tydelig klunk-klunk under panseret som om en "girboks" gir litt vandring hver vei.
Akkurat slik vi opplever en fossilbil parkert i gir, uten parkeringsbrems.

Og når jeg aktiverer parkeringsbrems hører jeg tydelig servoer som trekker til bremsene bak.
Altså står min Kona Electric ikke med noen bremser inn på skivene i ren Park. Bilen holdes og kan ikke trilles mer enn noen få cm. Men ingen bremser har kontakt.
Svar mtp Kona.
Du må være veldig forsiktig med å vugge bilen i P uten parkbremsen på, da denne låsepinnen fort kan knekke. Så det anbefales alltid å parkere med parkbrems aktivitert. Knekker låsepinnen må du betale reparasjon selv, da Kia og Hyundai sier det er brukerfeil. Er en del som har opplevd det på Kia Soul vet jeg.
Høres ikke bra ut. Da må låsemekanismen være veldig svak på disse ja.
Vet om flere fosilbiler med automatgir som også mekanisk låser drivverket, og om det gjøres mens bilen triller så låser hjulene seg uten at noe svikter. Men det er ikke anbefalt av den grunn!!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elbil

Det som er fint med slike forum, er at det er mange som er her som brukere har peiling på litt av hvert. Selv om jeg ennå ikke har kjørt denne bilen selv, har jeg så langt lært at pakkeringsbremsen er å finne ved å trykke på enden av høyre hendel. Ved å trykke mer enn et par sekunder er den elektriske pakkeringsbremsen aktivert. I tillegg kan den aktiveres på skjermen.
Imidlertid har jeg egentlig ikke fått svar på om et par sekunders trykk på knappen på hendelsen kan brukes under fart uten å ødelegge noe. Som tidligere nevnt, jeg har et barnebarn som skal lære å kjøre bil til sommeren, og han skal lære å få kjøre en av de sikreste bilene som jeg vet om. Uansett, det er greit å vite om en nødbrems.
Peugeot iOn

elbil

Forhåpentligvis blir det ingen hendelse, men det er jo viktig å kunne få stoppet under øvelseskjøring hvis nødvendig. Det skulle selvsagt vært hendel i stedet for hendelse i min forrige post. Det var nettbrettet som tok over styringa
Peugeot iOn

Handyman

Sitat fra: elbil på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:16
Det som er fint med slike forum, er at det er mange som er her som brukere har peiling på litt av hvert. Selv om jeg ennå ikke har kjørt denne bilen selv, har jeg så langt lært at pakkeringsbremsen er å finne ved å trykke på enden av høyre hendel. Ved å trykke mer enn et par sekunder er den elektriske pakkeringsbremsen aktivert. I tillegg kan den aktiveres på skjermen.
Imidlertid har jeg egentlig ikke fått svar på om et par sekunders trykk på knappen på hendelsen kan brukes under fart uten å ødelegge noe. Som tidligere nevnt, jeg har et barnebarn som skal lære å kjøre bil til sommeren, og han skal lære å få kjøre en av de sikreste bilene som jeg vet om. Uansett, det er greit å vite om en nødbrems.
I følge noen brukere i dette forumet er det mulig:
https://forums.tesla.com/forum/forums/using-emergency-brake-function
Ser ut til å fungere som andre elektiske parkeringsbremser, treg reaksjon, kun på bakhjulene med liten bremseeffekt som resultat.
Bruk av parkeringsbrems som sikkerhet ved øvelseskjøring er etter min erfaring en falsk trygget, selv om det vel er et krav. Å skulle aktivere dette ved bruk av en knapp tror jeg i praksis ikke hjelper. Tipper at bilens nødbrems slår inn lenge før. Å øve på at "eleven" reagere umiddelbart på ordet "BREMS" eller "STOPP" mener jeg er langt mer effektivt. Men det betinger mange gjentakelser før det sitter automatisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Her er en video som viser hvordan det fungerer. Tipper det er likt på Model 3.
https://www.youtube.com/watch?v=tNsl2oqvxuo
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

Sitat fra: Handyman på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:59
Sitat fra: elbil på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:16
Det som er fint med slike forum, er at det er mange som er her som brukere har peiling på litt av hvert. Selv om jeg ennå ikke har kjørt denne bilen selv, har jeg så langt lært at pakkeringsbremsen er å finne ved å trykke på enden av høyre hendel. Ved å trykke mer enn et par sekunder er den elektriske pakkeringsbremsen aktivert. I tillegg kan den aktiveres på skjermen.
Imidlertid har jeg egentlig ikke fått svar på om et par sekunders trykk på knappen på hendelsen kan brukes under fart uten å ødelegge noe. Som tidligere nevnt, jeg har et barnebarn som skal lære å kjøre bil til sommeren, og han skal lære å få kjøre en av de sikreste bilene som jeg vet om. Uansett, det er greit å vite om en nødbrems.
I følge noen brukere i dette forumet er det mulig:
https://forums.tesla.com/forum/forums/using-emergency-brake-function
Ser ut til å fungere som andre elektiske parkeringsbremser, treg reaksjon, kun på bakhjulene med liten bremseeffekt som resultat.
Bruk av parkeringsbrems som sikkerhet ved øvelseskjøring er etter min erfaring en falsk trygget, selv om det vel er et krav. Å skulle aktivere dette ved bruk av en knapp tror jeg i praksis ikke hjelper. Tipper at bilens nødbrems slår inn lenge før. Å øve på at "eleven" reagere umiddelbart på ordet "BREMS" eller "STOPP" mener jeg er langt mer effektivt. Men det betinger mange gjentakelser før det sitter automatisk.
Er sikkert ikke alene om å ha sittet "stoppstoppstoppstoppstoppSTOPP!!!  :D :D Selv om håndbrekket var mellom setene.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

anrefsah

Det er ikke krav om håndbrekk tilgjengelig for ledsager lenger.

Hva slags krav stilles til bilen?

Bilen må være en personbil klasse B. Tidligere var det krav om effektiv håndbrems på gulvet midt mellom forsetene slik at bilen lett kan stanses av ledsager. Dette kravet er fjernet, men det anbefales likevel å ha slik håndbrems.

Den må ha ett speil i tillegg til de som er påbudt for vanlig fører (2 sidespeil + 1 «sladrespeil» i frontvinduet), slik at ledsager har tilstrekkelig sikt bakover.

Bilen må være merket bak med rød «L» på hvit bakgrunn under øvelseskjøringen. Dette skal være godt synlig for andre trafikkanter.

https://www.jusstorget.no/privat-ovelseskjoring


Her er noen utfordringer du kan møte under «kjøretimene»:

Du har liten mulighet til å stanse bilen selv. Du må derfor oppfatte problemer så tidlig at du kan be den som øvelseskjører om å bremse ned i god tid.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/trafikksikerhet/privat-ovelseskjoring


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Amatøren

#22
Liten avsporing, men når det først er snakk om øvelseskjøring:

Noen bilutleie firmaer har godkjente skolebiler til utleie til private også.

Da har de fullt utstyrt med ekstra pedalsett, ekstra innvendig speil (skal være to da - ett for å se bakover og ett til å se ansiktet/øynene til eleven) og ekstra utvendig sidespeil.

Bærum bilutleie har to stykk Golf. En med manuelt gir og en med automat gir.

Føler man at man trenger ekstra behov for inngripelse i starten (eller trenger ekstra øving med manuelt gir før oppkjøring) så er det et godt tilbud.

Vi brukte det noe, men har valgt å kjøpe en gammel VW Polo med manuelt gir for poden trenger litt ekstra mengde trening. Håper verdifallet blir mindre enn leien av skolebil før vi selger den.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Klykken

I model S holder man inne P-knappen for å benytte håndbrekk i fart. Bør ikke være annerledes i TM3.
Vedr øvelseskjøring, benytt "speedlimit" for å begrense topphastighet eller "valet mode". Sett akselerasjon i chill i tillegg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jlan

I min X (med separat caliper for parkeringsbremsen) er det er slik at for å stanse bilen hvis "gass"pedalen holdes inne, så må man i tillegg til å holde P knappen inne bevege spaken litt så bilen går i N. Det krever litt trening, for hvis spaken beveges til endestopp, så går den ikke ut av D.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA