Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan fungerer håndbrekk i TM3?

Startet av elbil, fredag 25. januar 2019, klokken 17:03

« forrige - neste »

elbil

Leser, og tror jeg får med meg det meste av det som skrives omTM3 både her og andre steder på nettet. Men har ikke sett noe om håndbrekket på TM3. Jeg har så vidt fått sitte i en utstillingsbil, men denne detaljen gikk meg hus forbi. Må en inn på skjermen for å aktivere en elektrisk håndbrems? Det er jo ikke noe handtak som kan aktiviseres etter det jeg kan forstå.
Har et barnebarn som skal øvelseskjøre med meg i sommer. I min snart 8 år gamle Ion er det et fysisk håndbrekk mellom setene, men det er nettopp denne bilen som snart blir avløst av TM3. Dette er bakgrunnen for spørsmålet, og barnebarnet må få lære og kjøre en sikker god bil.
Peugeot iOn

Vesel

#1
Bilen har en girhendel på høyre side. Der kan man blant annet sette bilen i P. Så sant man setter bilen i P, N, R eller D så regner jeg med bilen ordner alt selv når det gjelder aktivering eller deaktivering av det elektroniske håndbrekket. Dersom den aktiverer håndbrekket mens bilen står i D og man står stille, så er det bare å trykke på gasspedalen igjen så deaktiveres den. Ville nok knapt være merkbart. Unngår at bilen ruller noe sted når man egentlig ikke har det som hensikt.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

indianrunner70

Tror jeg har lest et sted at dersom bilen står i park, så aktiveres låse mekanisme på bakhjul automatisk..

Tøvdall

Sitat fra: indianrunner70 på fredag 25. januar 2019, klokken 17:09
Tror jeg har lest et sted at dersom bilen står i park, så aktiveres låse mekanisme på bakhjul automatisk..

Forklart i Like Tesla sin siste film på YouTube. Hold inne knappen på girvelgeren. Enkelttrykk gir park modus, hold inne (2 sek) gir håndbrekk i tillegg!
2019 Model 3 (Midnight Silver metallic)
SOLGT - 2018 e-Golf FL (Atlantic Blue)

elbil

Vessel, Dette forstår jeg, for det er det samme på Ion også. Den står når du setter den i park posisjon. Det gjør også min Mercedes, men i tillegg har den en elektrisk håndbrems som kan aktiveres under fart. Kan hendelsen på TM3 kjøres rett i park under fart, og fungere som håndbrekk?
Peugeot iOn

elbil

Peugeot iOn

GRS

Hvordan "henger" en elbil i P uten at bremser/håndbrekk er i bruk? På motstanden i elmotoren(e)?
TM3P sort/sort

MooCow

Ifølgje Tesla sin Manual går parkeringsbremsen på automatisk når du set girveljaren i P.

Sjå Powering off på side 44.
https://www.tesla.com/content/dam/tesla/Ownership/Own/Model%203%20Owners%20Manual.pdf

trykkertor

Hmmm...... kan det være forskjellig fra USA til Europa?
Her vises hvordan en skiller Park og parkeringsbrems.
https://youtu.be/_Cnifd78q3Y?t=36

Amoss

Sitat fra: GRS på fredag 25. januar 2019, klokken 19:30
Hvordan "henger" en elbil i P uten at bremser/håndbrekk er i bruk? På motstanden i elmotoren(e)?

Så vidt jeg har fått med meg i fra S så gjør den ikke det. "P" = "håndbrekk" da elmotorene ikke kan holde bilen. Når bilen er i drift skal så vidt jeg har forstått "P" knappen være "nødbrems", altså tilsvarende håndbrekk.

... men med alle forbehold om at jeg har missforstått, eller at PM motoren bak på TM3 faktisk vil holde bilen i "P" :)
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 23:28
Sitat fra: GRS på fredag 25. januar 2019, klokken 19:30
Hvordan "henger" en elbil i P uten at bremser/håndbrekk er i bruk? På motstanden i elmotoren(e)?

Så vidt jeg har fått med meg i fra S så gjør den ikke det. "P" = "håndbrekk" da elmotorene ikke kan holde bilen. Når bilen er i drift skal så vidt jeg har forstått "P" knappen være "nødbrems", altså tilsvarende håndbrekk.

... men med alle forbehold om at jeg har missforstått, eller at PM motoren bak på TM3 faktisk vil holde bilen i "P" :)
Nei parkeringsbrems er ikke magnestisk holding av motoren! Da ville vi sett phantom drain og varmgang etter en stund. Det står i manualen at det er aktivering av bremsene bak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Nå kjenner jeg ikke til Tesla, men på min Kona Electric kan jeg aktivere Park-gir uten parkbrems.
Da kan jeg vugge bilen frem og tilbake, og jeg hører et tydelig klunk-klunk under panseret som om en "girboks" gir litt vandring hver vei.
Akkurat slik vi opplever en fossilbil parkert i gir, uten parkeringsbrems.

Og når jeg aktiverer parkeringsbrems hører jeg tydelig servoer som trekker til bremsene bak.
Altså står min Kona Electric ikke med noen bremser inn på skivene i ren Park. Bilen holdes og kan ikke trilles mer enn noen få cm. Men ingen bremser har kontakt.

Amoss

Sitat fra: Handyman på fredag 25. januar 2019, klokken 23:37
Nei parkeringsbrems er ikke magnestisk holding av motoren! Da ville vi sett phantom drain og varmgang etter en stund. Det står i manualen at det er aktivering av bremsene bak.

Som jeg trodde ja :)
Model S 85D

Rav4_EV

Ingen fossilbiler som henger på motoren når automatgiret står i "P".
Det er en egen låsetapp som slår inn i gearkassen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

anrefsah

Sitat fra: trykkertor på lørdag 26. januar 2019, klokken 00:03
Nå kjenner jeg ikke til Tesla, men på min Kona Electric kan jeg aktivere Park-gir uten parkbrems.
Da kan jeg vugge bilen frem og tilbake, og jeg hører et tydelig klunk-klunk under panseret som om en "girboks" gir litt vandring hver vei.
Akkurat slik vi opplever en fossilbil parkert i gir, uten parkeringsbrems.

Og når jeg aktiverer parkeringsbrems hører jeg tydelig servoer som trekker til bremsene bak.
Altså står min Kona Electric ikke med noen bremser inn på skivene i ren Park. Bilen holdes og kan ikke trilles mer enn noen få cm. Men ingen bremser har kontakt.
Svar mtp Kona.
Du må være veldig forsiktig med å vugge bilen i P uten parkbremsen på, da denne låsepinnen fort kan knekke. Så det anbefales alltid å parkere med parkbrems aktivitert. Knekker låsepinnen må du betale reparasjon selv, da Kia og Hyundai sier det er brukerfeil. Er en del som har opplevd det på Kia Soul vet jeg.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA