Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M-versjon av i4 bekreftet

Startet av JorgenM, torsdag 24. september 2020, klokken 19:36

« forrige - neste »

JorgenM

BMW M Boss, Markus Flasch:
- Next year we will launch the first battery-electric M car in the performance segment

https://www.bmwblog.com/2020/09/24/bmw-m-boss-confirms-electric-car/
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

#1
Hater å høre om ting som "var bedre før", men BMW sitt designspråk er nå så katastrofalt forferdelig at smerten omtrent er fysisk. Sier ikke de er verre enn asiatiske biler flest, men forventer mer av BMW. Hjelper liksom ikke så mye med en M-versjon når den ser slik ut. Og ja, jeg har hatt M-biler, og skulle ønske det var en BMW jeg hadde lyst på neste gang, men designet og erfaringene med usannsynlig mye feil på X5en vi hadde før Model X, har gjort at BMW omtrent er en fallen stjerne for min del.

(Har for ordens skyld BMW i garasjen nå og)

Ansjosfilet

Nye M3 ser jo veldig tøff ut da, og jeg tror i4 blir smashing. Den nye grillen har allerede grodd på meg.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Counterpointer



Må si at blå er vesentlig tøffere enn grønn (og da er fargen irrellevant )

RJK

#4
Når jeg så den nye grillen på BMW 3 og 4 hos Broom.no (spesielt bilde 5) og bilnorge.no (bilde 66) så begynte jeg å tenke på Pumba... Og det var IKKE positivt ment:


https://www.tv2.no/broom/11665338/




Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Jeg er litt spent på å se disse in real, kanskje de ser bedre ut da.

Så tror jeg designet virker mer naturlig på i4 enn fossil-versjonene.
Håper vi får se produksjonsversjon av i4 snart også nå da...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

telcontar

BMW design har gått helt  feil vei for min del, vil de fenge kinsere så får de gjøre det. Jeg kjøper ihvertfall ikke BMW lenger

1317142119

BMW har vel malt seg inn i et hjørne med det nye designet. Nyregrillen er BMWs kjennetegn og nå lager de tidenes parodi av en nyregrill. Så lanserer de elbiler (uten behov for grill) med samme design. Dette er en bil som kommer til å havne på designskraphaugen sammen med BMW E46/5 og det meste av annen dritt designet av Bangle.

Liker heller ikke at de skal basere i4 på 4-serie. Man sier jo at BMW først satser på elbiler med i4 og iNext, men så lenge de skal baseres på fossilbiler blir de like mislykkede compliance biler som iX3. 4-serie har flotte linjer den altså, men har de tenkt å ha 600 liter bagasjerom foran under det lange panseret?

Hva med å faktisk designe en elbil fra bunnen og utnytte de mulighetene det gir?

Stikkkontakt

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:39
BMW har vel malt seg inn i et hjørne med det nye designet. Nyregrillen er BMWs kjennetegn og nå lager de tidenes parodi av en nyregrill. Så lanserer de elbiler (uten behov for grill) med samme design. Dette er en bil som kommer til å havne på designskraphaugen sammen med BMW E46/5 og det meste av annen dritt designet av Bangle

Smaken er vel subjektiv.
Jeg syns dette er en særdeles lekker bil. Og om jeg skulle ha en midsize cabrio hadde jeg ikke vurdert andre enn denne.
Jeg er enig i at panseret på i4 er unødvendig langt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

JorgenM

Sitat fra: 1317142119 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:39
Man sier jo at BMW først satser på elbiler med i4 og iNext, men så lenge de skal baseres på fossilbiler...
"iNext" er vel helt egen plattform?

Tipper det blir den siste også. Helt klart best økonomi i å tilby alle motorvarianter fra samme samlebåndet. Kan heller ikke se noen ulemper med at elbiler er basert på fossilbiler.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Aem

#10
Sitat fra: JorgenM på lørdag 10. oktober 2020, klokken 12:09
Sitat fra: 1317142119 på lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:39
Man sier jo at BMW først satser på elbiler med i4 og iNext, men så lenge de skal baseres på fossilbiler...
"iNext" er vel helt egen plattform?

Tipper det blir den siste også. Helt klart best økonomi i å tilby alle motorvarianter fra samme samlebåndet. Kan heller ikke se noen ulemper med at elbiler er basert på fossilbiler.

Nei, der tar du feil. iNext er bygd på samme CLAR platform som de andre fossil/hybrid/elektrisk bilene. Det eneste som er unikt med iNext er at den blir kun tilgjengelig som elbil. i1, iX1, i3, iX3, i4, i5, i7 og iX7 vil dele platform med sine fossil utgaver.

Jeg ser heller ingen ulemper med strategien til BMW. Selvfølgelig er det en fordel med elbil-platform for elbil som gir bedre utnyttelse av plassen. Men Hyundai har vist med Kona (samt Ioniq) at det kan bygges fantastiske elbiler med lang rekkevidde så lenge det er planlagt at elbil-utgaven skal dele på samme platform som fossil-utgaven.  Hvis det ikke er planlagt får du biler som e-golf hvor du plasserer batterier der det er plass. Ikke bare får du dårlig plass men også kort rekkevidde, fordi bilen var ikke planlagt som elbil og ingen planlagt plass for batteri. i4 har en rekkevidde på 600 km WLTP fra en 80 kwh batteripakke med RWD. Det er jo veldig bra! Det er så å si på samme nivå som Model 3 som klarer 560 km (LR AWD) og 600 km (LR RWD) fra 75 kwh.

Personlig syns jeg den lukkende sorte grillen ser bedre ut på i4 enn fossilutgaven. Det er som om BMW designet elbilen først, men så har vi ikke sett nye 4 Series Gran Coupe som jeg personlig syns er den fineste bilen i BMW portefølje. Folk klager på at det er en grill på i4, men den er jo lukket og det ødelegger ikke aerodynamisk sånn sett. Den er jo der mer som en design element (med sensorer) enn en funksjonell grill. Vi må også huske at i3 har en liten lukket sort grill, pluss at grillen gir i4 en tøff personlighet.

F1-gubben

Det har dukket opp noen bilder av en kamuflert i4 som kanskje kan være M-varianten.


https://insideevs.com/news/449717/bmw-i4-m-ev-spy-photos/
2004 BMW 530i - "Black-sapphire Metallic"
2017 BMW i3 - Fully charged - "Protonic Blue"
(bestilt) 2022 BMW i4 M50 Supercharged - "Portimao Blau"

JorgenM

Siste i4-ryktene fra en insider:

The SOP of i4 will not be simultaneous with G26 ICE. i4 will start production in November 2021. Right now I can see only the RWD i440 (my initial guess of AWD for this model was incorrect) and the i4 M50 xDrive. The i440 seems to be pretty pedestrian: you will be able to configure it like a stripped down 420i or something like that, even 17" wheels (though maybe US will have 18" standard). The M50 looks like a proper M Performance model, with M bodywork, bigger brakes, adaptive suspension, rear spoiler, 18"-20" wheels, etc. i440 can be equipped with the same as an option. Basically, the main difference between the two models is the lack or presence of the front motor. In what is likely the biggest disappointment for this item, I can't get power numbers or battery capacities for these models.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Stikkkontakt

Sitat fra: JorgenM på fredag 04. desember 2020, klokken 16:03
Siste i4-ryktene fra en insider:

The SOP of i4 will not be simultaneous with G26 ICE. i4 will start production in November 2021. Right now I can see only the RWD i440 (my initial guess of AWD for this model was incorrect) and the i4 M50 xDrive. The i440 seems to be pretty pedestrian: you will be able to configure it like a stripped down 420i or something like that, even 17" wheels (though maybe US will have 18" standard). The M50 looks like a proper M Performance model, with M bodywork, bigger brakes, adaptive suspension, rear spoiler, 18"-20" wheels, etc. i440 can be equipped with the same as an option. Basically, the main difference between the two models is the lack or presence of the front motor. In what is likely the biggest disappointment for this item, I can't get power numbers or battery capacities for these models.

Det er vel nærliggende å tro at 40-benevnelsen har like mye effekt som 40 ICE-modellene til BMW. De har som regel mellom 300 og 350 hk. iX3 har benevnelse sdrive35 og da har nok i440 mer effekt.
i4 M50xdrive er nok modellen det har vært snakk om en stund. Med 530 hk. Det er det samme som BMW M550i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA