Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron vs Model3 Long Range

Startet av bakskj, fredag 25. januar 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

z4rd

#15
Ah, ok. Da lærte jeg noe nytt i dag også :)
Nå synes ikke jeg at det er noe dårlige lys på dagens X, som jeg har erfaring med - selvom det alltid vil være fordelaktig med best mulig lys. Model 3 vet jeg ikke hvordan er. På samme tid regner jeg med at e-tron kommer best ut av samtlige, iaff med Matrix-LED.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...
.........
The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.
Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

Automatiske langlys gir deg ingenting som ikke venstre fingertupper løser like bra eller bedre. Matrix LED er noe HELT annet.

PF

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...
.........
The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.
Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

Automatiske langlys gir deg ingenting som ikke venstre fingertupper løser like bra eller bedre. Matrix LED er noe HELT annet.

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.

daktari

Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
Ikke Focus, men RS4  og S4 sedan mener du vel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hyperstress

Er LED Matrix lyssamme type lys som de adaptive som er på e-golf, eller er det ett nivå opp fra de igjen?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

AJ82

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:51
Er LED Matrix lyssamme type lys som de adaptive som er på e-golf, eller er det ett nivå opp fra de igjen?

Et par nivå opp fra de ;) Sjekk litt på youtube så ser du hva matrix lys er...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

PF

Sitat fra: daktari på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:48
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
Ikke Focus, men RS4  og S4 sedan mener du vel?

Nei, formdet insinuerer at teslaen er like godt skrudd som audien, det vet vi at den ikke er. Ref alle videoer om kvaliteten på m3.

Tiger123

Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!
[/quote]

E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
[/quote]

Eller BMW X5 mot BMW M3.

Imagine

#23
Sitat fra: Tiger123 på søndag 27. januar 2019, klokken 00:22
Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 18:25

Seriøst folkens - ille nok at man sammenligner M3 med eTron og I-Pace, men ikke nevn auto high beam og adaptive/matrix LED i samme setning!

«E-tron er noe HELT annet en M3. Kan ikke sammenliknes på noen som helst måte. Er jo to helt forskjellige typer biler.
Blir som å sette opp en  ford focus rs, mot en porsche cayenne.
[/quote]

Eller BMW X5 mot BMW M3.
[/quote]»




Vil ikke si Model 3 har såpass bra kvalitet som en BMW M3. Så er vel mer som å sammenligne en Audi Q8 eller Range Rover sport med en Mitsubishi Lancer Evo eller en liten amerikansk mellomklassesedan... som det jo faktisk er.

Helt sprøtt. Det eneste Model 3 og e-tron har felles er elbilfordelene.

Det er ganske få elbiler som konkurrerer direkte i samme bilklasser med hverandre. Noen få er det likevel:
Kompaktklasse: Leaf vs egolf vs Ioniq vs Ampera-e - kanskje også utdaterte B-klasse.
Kompakt-SUVer: E-niro og Kona

Ellers er omtrent alle de andre elbiler i sine egne unike segmenter.

El-Smart er minibil.

BMW i3 er en småbil/byracer. I billigsegmentet i denne bilklassen finnes også f eks Renault Zoe.

Model 3 er en sedan i mellomklassen, typisk en sportig Mazda 6 sedan med awd og sterk motor. BMW M3 er sikkert i nærheten karosserimessig og ytelsesmessig også, men holder ellers ganske mye høyere kvalitet på både opplevelse og utstyr tilgjengelig etc enn den elektriske amerikaneren.

Model S er en bil med karosseri som kan minne mest om Audi A7, men som holder et langt lavere nivå på kvalitetsopplevelse.

Model X er en flerbruksbil/minivan - snakker vi i retning Mercedes R-klasse, VW Sharan og Rodius?

Så har vi Jaguar I-Pace - den er mer i klasse med en BMW X4 eller MB GLC coupe med spesielt coupe-design. Dette om vi skal se på utvendig lengde og plassforhold.og utstyr tilgjengelig. Også hvilken Jaguar-modeller den beslekter mest på, nemlig F-Pace.

Så kommer e-tron. Den er ganske nære Audi Q8 på kjøreopplevelse og interiør og kvalitet. Egentlig er E-tron en bil med samme mål som A6 Allroad, bare med en del mer høyde.


Når EQC kommer og etterhvert iX3, vil disse være mellomklasse-SUVer. Egentlig sliksett et nivå under e-tron og iklasse med GLC og X3.

Så det faktisk ganske få elbiler som er direkte konkurrenter foreløpig.

olavxxx

Selvsagt kan man sammenligne Tesla Model 3 mot eTron eller mot iPace, man kan sammenligne den mot BMW M3.
Hva man ser når man sammenligner er forskjellige egenskaper.

Ingen av de er identiske, men hva man foretrekker vil jo da medføre hva man vil kjøpe.
Hvis model 3 har nok plass, er den et bedre kjøp for mange enn en Model X eller en eTron.

Hvis man vil ha chesterfield sofa i stuen sin og cognacglassholder som ser ut som en globus, er sikkert Audi og Jaguar mer appellerende enn en Tesla Model X.

Men du kan uansett sammenligne de.
Det er noe som heter "Nære substitutter" og veldig mange kan velge forskjellige bilstørrelser.

Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.

Man kan også sammenligne Model 3 med en BMW M3, da vil man se at Tesla Model 3 performance drar fra den på dragrace. Model 3 performance er også veldig bra på bane, den har faktisk slått flere banerekorder.

Hva er best av bil X og Y avhenger av hva man vil ha av bilen, hva bilen koster og hvilken bil man trenger.
Så ingen bil er best for alle, men alle kan sammenlignes og man kan vekte de tingene man selv verdsetter mest.

4Matic Fanatic

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:50
Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.
En 'sofa på hjul' som kjører Laguna Seca på 1:48...   ;)

Tiger123

#26
Ser det er sterke følelser i et par av sammenlikningene..., da spesielt hvor dårlig Tesla er ifht alt annet..

Skal bli spennende å se når e-tron sportback GT kommer. Burde jo parkere en vanlig sedan, model 3. Eller vent..., 0-100 eller 70-100 er ikke det som teller, eller...:). Igjen er det den høyst subjektive særnorske kvalitetsfølelsen man trøster deg med, når bilene ikke når opp til Tesla.

forzaman

Sitat fra: Tiger123 på mandag 28. januar 2019, klokken 00:40
Ser det er sterke følelser i et par av sammenlikningene..., da spesielt hvor dårlig Tesla er ifht alt annet..

Skal bli spennende å se når e-tron sportback GT kommer. Burde jo parkere en vanlig sedan, model 3. Eller vent..., 0-100 eller 70-100 er ikke det som teller, eller...:). Igjen er det den høyst subjektive særnorske kvalitetsfølelsen man trøster deg med, når bilene ikke når opp til Tesla.

Hva er det du babler om? "...når bilene ikke når opp til Tesla"? Skjønner jo fort hvilken side du kommer fra. Det er vel to ting som er rimelig klart her i verden når det gjelder Tesla og e-tron:

1. Tesla er beste på 0-100 og har skviset ut lengst rekkevidde av batteriene, men er dårlig på byggkvalitet.
2. e-tron er bra på byggkvalitet og premium følelse, men har ikke like bra rekkevidde som Tesla.

Disse tingene er veldokumentert av diverse erfaringer og en rekke artikler fra de som har utført tester. Men begynner å bli veldig lei av alle Teslaboy fans som er inne på et e-tron forum og på død og liv skal forsvare Tesla. Kan dere ikke gjøre det et annet sted.

Jeg er her inne for det jeg har mest lyst på en e-tron. Men det betyr ikke at jeg er imponert over hva Tesla har fått til ifm elbiler, og hvilken prosess de har fått i gang hos andre bilmerker. Men jeg er vant til tysk kvalitet, og verdsetter det vesentlig høyere en 0-100 en gang i blandt. Så hvis dere ønsker å skryte Tesla opp i skyene, vær vennlig å gjøre det et annet sted. De fleste av oss som er her inne ønsker å diskutere e-tron. Hvis vi hadde vurdert Tesla, så hadde vi vært på et annet forum.

SurSnasen

Og jeg som trodde Tesla-folk var interessert i utvikling mot mer miljøvennlig transport...

e-tron er et viktig steg i retning bort fra fossilt brensel. Sammen med Tesla. Sammen med Jaguar. Sammen med de andre som nå kommer på (sakte) løpende bånd.

Man kjøper den bilen man føler seg fortrolig med. Den bilen som gir best nytte i forhold til pris og egne preferanser. Noen synes 0-100 er dødsviktig. Andre mener ladenettverk pr i dag er det viktigste. Noen liker kvalitetsfølelse. Andre liker konvensjonelt utseende.

Jeg liker selv Tesla. Dvs ideen bak. Jeg liker den driven de har. Og jeg liker mye ved bilene. Men har hittil ikke funnet den Tesla-modellen som passer oss. Model X er for diger. Og når den i tillegg har dørløsningen de har, blir den altfor upraktisk for oss. Totalt uaktuelt med ski inne i bilen. Og totalt uaktuelt med skiboks på hengerfestet bak. Nytter ikke å måtte demontere den hver gang jeg skal parkere i garasjen, parkeringshus etc. Model S har mange av de rette kvalitetene, men blir altfor lav i kupeen. Baksetene er en vits når voksne skal sitte der i mer enn en halvtime. Innlastingen av unger i baksetene er altfor trang særlig i høyden. Ikke har den håndtak i taket, slik at svigers og bestemor, som er avhengig av hjelp for å komme seg inn og ut av bil, sliter veldig. Så da ble den uaktuell.
Model 3 har jeg i bestilling. Usikker på hva jeg gjør med den. Dessverre kan den ikke fungere som en nummer 1-bil for oss pga den er så lav og upraktisk, og at bagasjeromsmulighetene er for snaue med sin brevsprekkåpning. Men godt mulig den tas ut for å kunne fungere som en «av og til»-bil, som også kan leies ut litt.

i-Pace har også blitt vurdert, men der er det bagasjerommet som er altfor snaut. Og den er for dyr som «av og til»-bil.

e-tron er den første rene elbilen som treffer godt på våre kriterier som førstebil. Kunne nok ønsket at bagasjerommet var litt større. At rekkevidden var litt lengre. At ladeinfrastrukturen med lynlading var godt på plass allerede. Men totalpakken er svært god. Vi får tatt service og reparasjoner på den i nærområdet. Den har alle de vanlige praktiske løsningene, som håndtaket i taket, bagasjesikring, gardin mellom bagasjerom og sitteplasser. Gode bakseter hvor man som voksen får sitte komfortabelt. Fysiske knapper for nyttige funksjoner (misliker sterkt den tilnærmede knappeløse tilværelsen i Model 3).  Svært god implementering av 360-kamera (som totalt mangler på alle Tesla). Godt støydempet (som dog må sies å ikke være personlig testet ennå).

Alt i alt; Model 3 er nok en meget god bil som svært mange kommer til å like. Men det er en vidt forskjellig bil kontra e-tron.

Og til sist: Audi har fått svært mye tyn for at informasjonsflyten har vært for dårlig. Men la oss da ta Tesla som eksempel: takstativ. Vi vet det kommer på Model 3, men ingen har noe snøring NÅR man kan få kjøpt de. Og det på biler som har vært kundelevert i flere titusen-tall allerede. Og hengerfeste? Og, den modellen som jeg egentlig skulle ha av Model 3 siden den bare skulle være en «av og til»-bil; den de har lovet til 35000 USD. Når i all verden kan den ventes? Snart tre år siden Tesla lovet denne, og vi begynte å sette oss på liste for den. Og vi venter. Og vi venter. Og venter. Og venter...

ToWalkOrDrive

#29
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 27. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:50
Skal man ha en "drivers car", er det egentlig bare to av de i elbilverden: BMW i3 og Tesla Model 3.
Skal man ha sofa på hjul, er det eTron eller iPace.
En 'sofa på hjul' som kjører Laguna Seca på 1:48...   ;)

Ser at testene spriker, men har lest et sted at noen ville bli litt skuffet dersom de tror e-tron kjører likt en tilsvarende Audi ettersom en kan "feel the extra weight", men da sammenligner de jo med biler som koster det doble i Norge. Til den prisen som e-tron selges for i Norge virker det som et veldig godt kjøp. Angående Laguna Seca, som du sier e-tron gjør på 1:48, så er jo det bra. Det er likt en standard Model 3 Long Range med andre støtdempere klarer det på, mens Tesla Model 3 Performance kjører runden på 1:46,8, men 1:41,2 med andre støtdempere. Så Audien bruker da ca 7% mer tid rundt banen, men Audien skal da heller ikke være en racerbil. Det er en SUV/CUV/Stasjonsvogn som virker å gjøre jobben veldig bra til det bruket. Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).

https://electrek.co/2018/12/12/tesla-model-3-performance-laguna-seca-production-ev-record/


Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA