Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron vs Model3 Long Range

Startet av bakskj, fredag 25. januar 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

bakskj

Satte opp en kjapp sammenligning av disse to dersom det er noen her som meg som vurderer disse to mot hverandre. Kilde: https://ev-database.org

2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

ArTa

Takk
Den var virkelig savnet.
Og med kildehenvisning også.

:+1:
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

My2cents

Den praktiske cargo plassen skulle være interessant å teste kontra testen som ble gjort på Tesla sin model 3 - siden man allikevel sammenligner. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer + en ekstra stor bagg i frunken.





Ja og så en i frunken også da, så seks store bagger totalt der altså.



Til sammenligning de samme baggene i en XC70, antar 70-80l mer praktisk plass tilgjengelig i den enn i TM3, men alikevel.



SurSnasen

Har begge to i bestilling selv. Og her er min vurdering av de to opp mot hverandre:
- Model 3 er billigst, helt klart
- e-tron er mest praktisk, helt klart (hengerfeste, slippe å forholde seg til brevsprekk for innlasting i bagasjerommet, fleksibilitet på bagasjen, takstativ-mulighet fra første dag, ISOFIX-løsning, innlastingshøyde bakdørene mtp små barn som skal settes i sine bilstoler)
- e-tron har et design som gjør at man slipper vann rennende inn i kabinen og bagasjerommet. Og dette ser faktisk for eget vedkommende ut til å bli en god grunn til å unngå Model 3. Med unger, innlasting av ditt og datt, bagasje, handlenett, unger, og stadige dager med regn, sludd, slaps og snø, er det lite ønskelig med vann og snø inn i bilen.
- e-tron har betydelig flere muligheter for tilvalg og utstyr (HUD, 360-kamera, seter, kan velge fast tak, slipper å sitte med lue på kalde vinterdager, hengerfeste som nevnt, automatisk bakluke)
- e-tron har spyler for spylervæske på ryggekamera
- e-tron har konvensjonelle dørhåndtak (ja, jeg ser det som en absolutt fordel)
- Model 3 har stort og godt kart
- e-tron har bedre navigasjonssystem
- e-tron har Carplay/Android Car
- e-tron har tilgang på bedre servicenett og deletilgjengelighet
- dette blir i stor grad subjektivt, men jeg opplever, etter å ha sittet i begge, at e-tron er en langt mer forseggjort bil, og gir langt bedre kvalitetsinntrykk enn Model 3.
- Model 3 vinner på rekkevidde. Men så er det da også et helt annet design. e-tron er en fullverdig SUV. Model 3 er en såpeglatt sedan.
- Model 3 har tilgang på større ladenettverk
- e-tron ser ut til å få en langt bedre ladeprofil (potensielt holde 150 kW opp til 80%, og kanskje opp til 50 kW opp til nærmere 100%)

Men hva er tingen med at man nå plutselig skal vurdere e-tron og Model 3 som likeverdige alternativer? Ja, for noen som ikke har spesielle behov, kan begge være alternativer. Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.

Kåre Knatten

Men hva er tingen med at man nå plutselig skal vurdere e-tron og Model 3 som likeverdige alternativer? Ja, for noen som ikke har spesielle behov, kan begge være alternativer. Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.

Det har jeg heller ikke forstått, men det er vel noen som mener at elbil = elbil. Men når det gjelder fossilbiler er det forskjellige typer? Etter min mening er det stor forskjell på et såpestykke og en SUV. Det er sikkert noen fordeler med Model 3, men E-tron er bygget for nordiske forhold. Ikke bare spyler på ryggekamera, men varme i frontradar har vel Tesla tenkt på ennå, slik at ACC'EN fungerer i snøvær.

opheim

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 10:55
[...]- e-tron er mest praktisk, helt klart (hengerfeste, slippe å forholde seg til brevsprekk for innlasting i bagasjerommet, fleksibilitet på bagasjen, takstativ-mulighet fra første dag, ISOFIX-løsning, innlastingshøyde bakdørene mtp små barn som skal settes i sine bilstoler)[...]

Nå kjenner jeg ikke til hvordan det har vært gjort på Model S, men jeg så en video for en tid tilbake om montering av takstativ på Model 3. Og det kan umulig være bare meg som synes det ser ubeskrivelig shady ut, og i tillegg forholdsvis tidkrevende om man kun vil ha stativ på ved behov? Relativt tynn, vinklet stålplate som skal lirkes under gummilist og i praksis hektes på glasset, for så å skrus fast i stativet? Takke meg til solide rails og enkel av- og påmontering etter behov...:)


https://www.youtube.com/watch?v=FtPiRoXFhNU
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Ae

Tilhengervekt
e-tron  1800 kg
M3 0kg

Noen som vet diameteren på rattet på e-tron vs M3? Og hva med avstanden mellom blinkelysene?
Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

ArTa

Jeg driver å vurderer Audi Q7 eller Nissan Micra.
Hadde vært fint om noen kunne ordne en slik sammenlikning som bakskj har fått til (Etron vs mod3)  for disse 2 kandidatene og.
Takker på forhond
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

My2cents

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 25. januar 2019, klokken 11:18
Men hvorfor ikke sammenligne samtidig med Model S og Model X? e-tron er mer en direkte konkurrent til disse to, samt i-Pace.

Etter å ha sjekket ut alle tre bilene så er det plassmessig sammenlignbart mellom Tesla Model 3 og Audi E-Tron (ta med litt bagasje og noen personer selv som jeg gjorde og sjekk). Model X er i en klasse opp (og vel så det) plassmessig fra disse to. I-Pace er golf størrelse inni.

SurSnasen

En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.

Chimp

Sitat fra: ArTa på fredag 25. januar 2019, klokken 12:17
Jeg driver å vurderer Audi Q7 eller Nissan Micra.
Hadde vært fint om noen kunne ordne en slik sammenlikning som bakskj har fått til (Etron vs mod3)  for disse 2 kandidatene og.
Takker på forhond

På kornet. Hvorfor all denne sammenlikningen. Min elbil er bedre enn din elbil får jeg hele tiden følelse av. Jaguar rakker ned på tesla, audi rakker ned på jaguar og tesla, tesla rakker ned på alle. Hvorfor så mye sammenlikning av forskjellige modeller. Nå kan man få kommentaren "hvorfor kjøpte du ikke hyundai kona eller kia niro istedet?" etter å ha kjøpt en jaguar eller audi. Don't get me started...Kan aldri huske å ha vært borti det tidligere med fossilbiler. Ja selvfølgelig vurderte jeg golf da jeg kjøpte audi a3, men valgte etter utseende og ikke etter lommeboka.

har forresten kjørt golf mye, og i pace et par ganger. de kan ikke sammenliknes i størrelse. i pace er en mye større bil enn min nåværende a3, som er ganske lik golf i størrelse siden de bygges etter samme plattform av samme konsern.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 12:56
En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.

Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...

Er mest bekymret over frost-egenskapene på Teslaen...dørhåndtak....

The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.



http://www.xautoworld.com/tesla/testing-model3-headlights-data/
Tesla Model Y                         2021-

AJ82

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. januar 2019, klokken 13:21
Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 12:56
En annen ting som definitivt går i favør e-tron: lysene! På Model 3 kan du bare glemme adaptive lys.

Som nevnt tidligere; dette er to vidt forskjellige biler.

Om det ikke er adaptive lys, så er det i hvert fall Auto Full Beam. Vet ikke om det virker, men...
Ser ut til at lysene er gode nok på en Model 3, selv om lyset ser vel hvitt ut...og så er det noe med lover...om de har lov til å være like kraftige i Norge som de er i USA...

Er mest bekymret over frost-egenskapene på Teslaen...dørhåndtak....

The only drawback with Model 3 headlights is that they are 'not adaptive headlights', but the Auto High Beam feature is available which detects vehicles and oncoming traffic ahead.



http://www.xautoworld.com/tesla/testing-model3-headlights-data/

Uten lyktespyler så er det begrensninger på hvor sterkt lys man kan ha. Tesla har derfor justert ned lysstyrke på S og X.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

z4rd

Har de det på de nye LED-lysene? Trodde det kun gjaldt de første S som hadde xenon. Ja, så lenge har den vært på markedet :) Det er vel pga varmeutvikling det ble nedjustert? Det er vel ikke problemet på LED, som har blitt standard.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

AJ82

Sitat fra: z4rd på fredag 25. januar 2019, klokken 16:08
Har de det på de nye LED-lysene? Trodde det kun gjaldt de første S som hadde xenon. Ja, så lenge har den vært på markedet :) Det er vel pga varmeutvikling det ble nedjustert? Det er vel ikke problemet på LED, som har blitt standard.

Har ikke noe med varmeutvikling å gjøre, kun lysstyrke og mulig "feil" lysbilde ved skitne lykter. Hadde Tesla kostet på seg lyktespylere kunne de også skrudd opp lysstyrken.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA