Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteri service - i Asker området

Startet av CitroenSaxo2002, torsdag 24. januar 2019, klokken 22:12

« forrige - neste »

CitroenSaxo2002

Etter å ha byttet sirkulasjonspumpe, og nylig utført vannservice (hos Elbilmek) uten at de påpekte at noe var galt, så har vår kjære Vesla fremdeles utfordringer med batterikapasiteten. Bruker Checkelec hver gang jeg lader og kjører bilen, og kjører alltid under 100A (grønt). Men, spenningen faller ned i 100V allerede ved 60% SOC (ca 35 km kjørt). Gult lyset kommer på, og bilen går i strømbegrensing modus og bilen går ikke langt (max 1) før den rett og slett går tom og stopper. Ser aldri rød lampe lenger.

Ved å analysere spenning/strøm logget med Checkelec har jeg regnet ut at ved siste normal lading fra "tomt" batteri, tar batteriet imot litt i overkant av 6 kWh før toppladingen startet (som inntreffer ved 160V). Ladekurven ser helt normal ut. Dersom et nytt batteri har kapasitet på ca 12 kWh (100A x 120V x 60min - i henhold til manualen) så betyr det at batteriet nå har 50% kapasitet av nytt. Stemmer min logikk?

Planlegger å måle spenning over de tre batterikassene til helgen. Dersom det viser seg at batteriene har problemer, er det mulig å få byttet ut de som er dårlige? Jeg har lest her på forumet at det finnes batterier å kjøpe, men hvor kan jeg få utført en slik service - uten at det koster like mye som en brukt elbil. Liker bilen godt, og alt annet er i topp stand. 


Legger ved en logg fra normal lading fra "tomt" batteri, og fra siste kjøretur på ca 3 km.


elektrolux

Høres ut som du kan klare å fikse bilen selv med litt hjelp.

Elmo bor i Asker og kan kanskje bistå med deler og tips?

Ellers har vi testede batteri blokker til 1500 kr / stk. På PSA er det ofte begrenset skade på batteriet og dermed mulig å fikse til fornuftige priser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitroenSaxo2002

Takk Elektrolux!

Ja, det er noe slikt jeg håper på. Visse reparasjoner krever nok veiledning fra noen med mer erfaring enn hva jeg har. Ombygging til Lithium batterier blir jo fort 40-50 kNOK. Og, for det beløpet finnes det mange nyere elbiler på Finn.

Jeg trenger ikke kjøre langt hver dag (ca 10-12 km), men jeg er nødt til å vite om bilen går f.eks. 20 - 30 km pålitelig, eller ikke.

Elmo

#3
Jeg skrur mye selv i perioder, og veiledning er jeg åpen for. Har hjulpet/"lært opp" flere gjennom årene.
Og jeg har pådratt meg relativt stor "delelager" ;)  men jeg påtar meg ikke oppdrag for andre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på lørdag 26. januar 2019, klokken 09:07
Jeg trenger ikke kjøre langt hver dag (ca 10-12 km), men jeg er nødt til å vite om bilen går f.eks. 20 - 30 km pålitelig, eller ikke.

"Dessverre" må de gamle NiCd bilene enten holdes 100% i orden eller så varer de kun kort tid. Blir omtrent som å måtte holde hode over vann når en svømmer.

En dårlig celle medfører økt belastning på resten av batteriet, og reell fare for eksplosjon, så la være å kjøre med defekte celler. Det blir som å pisse i buksa og eskalerer raskt problemet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

CitroenSaxo2002

Ja, etter å ha lest mye på forumet så forstår jeg det.

Mitt ønske er egentlig å få en "kyndig persons" vurdering av situasjonen. Enten så må vi vrake bilen (som jeg ikke ønsker) eller så legger vi litt mer penger i den. Det er nettopp det siste jeg trenger råd/bistand til å finne ut av - basert på dere som har flere års erfaring. F.eks. den ble EU godkjent høsten 2018, byttet bremseskiver foran, en bærekule, og ny sirkulasjonspumpe installert. Kan jeg få 1-2 år til med bilen er jeg fornøyd.



Elmo

Forutsatt at du er innstilt på å skru selv så er det ikke noe problem å få den bilen til å gå mange år til.  Men å basere seg på å betale for at andre skal reparere når det tregs er dessverre dødfødt på disse bilene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA