Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterhjul burde man kjøpe?

Startet av kodax, torsdag 24. januar 2019, klokken 21:22

« forrige - neste »

kodax

Jeg vil ha 19" vinterhjul. "Vinterhjulpakke liten" koster ca.30K. Det medfølgende utstyret er vel verdt maks 2K, så det blir 7500,- per hjul. Dette er jo en pris uten moms. Er disse hjulene verdt så mye? Er det andre bedre/lettere hjul man burde kjøpe i stedet?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

AndreasRingdal

Hvor har du tenkt å kjøre med vinterhjulene spiller også inn. Våte vestlandsveier med en og annen glatt dag eller snødekte innlandsveier
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Crown

Det er jo felgene som  er svært dyre. Ut i fra det jeg har sett på bilder, så ser det egentlig ut som ganske kjipe greier, der det som ser ut som aeroeffekt kun er klistremerker. Det er jo kommet pakker andre steder 10.000 billigere med kvalitetsfelger og -dekk. Fordelen er at kjøper man felgene med bilen får man også med 5 års garanti, men det får man jo fort andre steder også. Jeg vet ikke om jeg kjøper denne pakken, for å si det slik. Det andre utstyret der koster ikke mye, og strengt tatt er det bare matten og støtfangerbeskyttelsen som er noe å ha.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

kodax

Sitat fra: Crown på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:38
Det er jo felgene som  er svært dyre. Ut i fra det jeg har sett på bilder, så ser det egentlig ut som ganske kjipe greier, der det som ser ut som aeroeffekt kun er klistremerker. Det er jo kommet pakker andre steder 10.000 billigere med kvalitetsfelger og -dekk. Fordelen er at kjøper man felgene med bilen får man også med 5 års garanti, men det får man jo fort andre steder også. Jeg vet ikke om jeg kjøper denne pakken, for å si det slik. Det andre utstyret der koster ikke mye, og strengt tatt er det bare matten og støtfangerbeskyttelsen som er noe å ha.
Ja, det var dette jeg også tenkte. Hvilke pakker andre steder er ok?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Kåre Knatten

Hvis jeg går for original vinterdekkpakke, blir det bytte av felger mellom sommer og vinter. Blir 20" uansett.

Pedd84

Børster litt liv i denne i forhåpning om at noen har tips til valg av dekk til etron.
Får levert bil med 20 toms vinterhjul. Kjører hovedsakelig rundt Oslo, med en del turer til fjells hvert år. På fjellturene er det delvis kjøring på usaltede veier, men stort sett ganske gode kjøreforhold. Skal ha piggfrie dekk, men er usikker på hvilke dekk jeg skal be om å få levert med bilen.
Tips eller innspill?

mbh

Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.

Crown

Ingen av de tre variantene du kan velge blir noe stor feil. Jeg har Pirelliene man kan velge på Subaru Outbacken min, og de er kjempegode. Continental er et trygt valg, men slites fort etter min erfaring. Jeg valgte Nokian denne gangen, strengt tatt bare fordi det er de dyreste dekkene om jeg skulle kjøpt dem selv :-D Og så har jeg god erfarng med det fra før. Demobilen hadde Nokian, og det kjentes ok ut.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Pedd84

Takk for innspill. Jeg tror heller ikke det er allverdens forskjell på disse dekkene. Det er dog snakk om en relativt tung bil, som jeg ser for meg at vil fremheve egenskapene til de ulike dekkene på en litt annen måte en jeg er vant med.

kodax

Sitat fra: mbh på torsdag 28. februar 2019, klokken 13:32
Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.
Så er spørsmålet om de har prøvd bilen med noen andre dekk, og helst kjørt diverse testing. Hvis ikke, så er det en uttalelse som bare er ment for at du skal føle deg ekstra komfortabel med kjøpet/selger, noe som egentlig burde slå andre veien.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

mbh

Sitat fra: kodax på torsdag 28. februar 2019, klokken 20:24
Sitat fra: mbh på torsdag 28. februar 2019, klokken 13:32
Jeg har valgt Nokian piggfrie, etter råd fra selger hos Møller Vest. Det er det de har på demobilene og som de, i følge den samme selgeren, er svært fornøyde med.
Så er spørsmålet om de har prøvd bilen med noen andre dekk, og helst kjørt diverse testing. Hvis ikke, så er det en uttalelse som bare er ment for at du skal føle deg ekstra komfortabel med kjøpet/selger, noe som egentlig burde slå andre veien.

Hvilke andre parametre skal man vurdere etter? Det er de dekkene de bruker på demobilene. Ergo har de i det minste en erfaring med dekkene. Spør meg gjerne igjen om to år, så skal jeg til og med ta dine svært objektive vurderinger med i betraktningen.

Jeg har hatt Nokian på mine siste biler og har vært veldig fornøyd med det. Da er jeg nok lettere å lure til å velge dette merket også i fortsettelsen.

Meldola

Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

thomala

Sitat fra: Meldola på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:48
Er det noen som har spurt om å få levert bilen med vinterdekk på original felg? har bestilt 21" felger men kunne tenke meg å få den levert med vinterdekk på disse felgene og så kjøpe 22" til sommer.

Jeg fikk min Limited levert med vinterdekk på de originale 21" felgene.

Orbit

For de som vurderer levering med 19" felg fra fabrikk, og sette vinterdekk på disse: 19" sommerfelger er 8.5Jx19, mens vinterfelgene er 8Jx19, selv om det er samme design på felgen. Selve dekkbyttet er kurant, men det er (i følge Audi) ikke plass til kjettinger på annet enn 8Jx19. Nå er vel behov for kjettinger på e-tron et veldig lite behov for de aller fleste da.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA