Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Å lade en elbil begynner å bli like dyrt som og kjøre diesel.

Startet av Arthur Morgan, torsdag 24. januar 2019, klokken 18:28

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Så mye koster det å kjøre el-bil med rekordhøye strømpriser

Strømprisen i vinter ligger på et historisk høyt nivå, og det betyr også at de som kjører el-bil må betale mer for å kjøre.

Torsdag er spotprisen på Østlandet over én kroner per kWh hele dagen, og er i sine dyreste perioder på hele 1,34 kroner, skriver Nettavisen.

Den rene spotprisen på strøm er derimot ikke alt du må betale. Det er både el-avgift, påslag i spotprisen, grønne sertifikater og nettselskapenes andel.

Den faktiske prisen for disse tingene varierer avhengig av både hvor i landet du bor, og hva slags strømavtale du har, men et rimelig anslag for Bergen er følgende:

Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris:  5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh


Nettleie BKK: 41,54 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
Prispåslag Fjordkraft Enkel Spotpris:  5,49 øre/kWh øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
Totalpris med torsdagens høye priser: 1,42 kroner/kWh
Hvor mye koster det å lade el-bilen?

Hvis du lader hjemme, betyr det at det å fylle opp batteriet på bilen koster nettopp 1,42 kroner per kWh - ganske uavhengig av hva slags el-bil du har.

Den faktiske kostnaden av å fylle opp batteriet er derimot høyere. El-bilforeningen melder at man må regne med et «ladetap» på 10-15 prosent. Det betyr at du må bruke 10-15 prosent mer strøm enn det batteriet faktisk klarer å lagre.

Tar vi i utgangspunkt i det laveste, blir den reelle prisen per kWh du faktisk får på batteriet 1,57 kroner.

Til sammenligning tar Fortum ganske nøyaktig 3 kroner per kWh med hurtiglading.

Tesla har nylig justert prisen på sine superladere, og tar nå 1,70 kroner per kWh.

Hvor mye strøm bruker en el-bil?

Det faktiske strømforbruket på en el-bil varierer veldig med kjøremønster, hvilken el-bil du har, om du har bilen stående ut eller inne, om du bruker mye varmeapparat og mye mer.


Ved ren småkjøring der du alltid starter med kald bil, kan vi snakke om et reelt forbruk på 3-4 kWh per mil, mens du på langkjøring på sommeren på enkelte modeller er nede på 1,5 kWh per mil.

Nå på vinteren er det på langkjøring realistisk med et forbruk på 2-3 kWh per mil avhengig av hvordan du kjører og hva slags bil du har.

Hvor mye koster kjøringen

Prisen på å kjøre med el-bil per mil blir dermed som følger:

Hjemmelading, 2 kWh/mil: 3,14 kroner
Hjemmelading, 3 kWh/mil: 4,71 kroner
Hurtiglading, Fortum, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)
Hurtiglading, Fortum, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)
NB! Hurtiglading blir vesentlig dyrere per kWh om du lader med kaldt batteri eller fortsetter å lade etter at batteriet er 80 prosent fullt. Årsaken er at du betaler per minutt du lader, og du kan få mye lavere effekt om ikke alt er perfekt.

Hvor mye koster fossilbil-kjøringen?

Drivstoffkostnadene på en vanlig bil med forbrenningsmotor varierer i likhet med el-biler både med prisen på drivstoff, kjøremønster og type bil.

Med en normal pumpepris og aktiv bruk av rabattavtaler er det for tiden realistisk å regne med en pris på rundt 15 kroner per liter drivstoff.

Pris per mil blir da følgende, avhengig av forbruk:

0,3 liter per mil: 4,5 kroner
0,4 liter per mil: 6 kroner
0,5 liter per mil: 7,5 kroner
0,6 liter per mil: 9 kroner
0,7 liter per mil: 10,5 kroner
0,8 liter per mil: 12 kroner
0,9 liter per mil: 13,5 kroner


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Men totalprisen per kwt er vel litt høyere enn "bare" hva de skal ha?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

tibber73

Det var en lang utgreiing. Jeg kjører nå elbilen og koser meg med det, mens dere regner på hva som lønner seg :-)
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Gardin

Sitat fra: SKYNET på torsdag 24. januar 2019, klokken 18:28
Prisen på å kjøre med el-bil per mil blir dermed som følger:

Hjemmelading, 2 kWh/mil: 3,14 kroner
Hjemmelading, 3 kWh/mil: 4,71 kroner

...

Hvor mye koster fossilbil-kjøringen?

Pris per mil blir da følgende, avhengig av forbruk:

0.5 liter per mil: 7,5 kroner
0,6 liter per mil: 9 kroner
0,7 liter per mil: 10,5 kroner
0,8 liter per mil: 12 kroner
0,9 liter per mil: 13,5 kroner
Etter å ha skjult noen urealistiske alternativer viser da tallene dine at energikostnaden er mye lavere for elbiler enn for diselbiler selv med høye strømpriser. Forutsatt at man lader mest hjemme naturligvis. Hurtiglading kan fort bli vel så dyrt.

stefse

Fossilbiler bruker også mer i kulda. Det skal kjøres tilleggsvarmere, og føret krever også sitt. En kort tur på et par-tre km med kaldstart begge ganger kan fort bli til en liter. Men dette merkes ikke likegodt som på en elbil.
En kjenning kjører en nyere fransk dieselbil, og den plages med utladet startbatteri, fuktighet i bilen og ting som slutter å virke. Hun må "lufte" bilen på lengre turer bare for bilens egen skyld, for å unngå disse problemene. Det bidrar vel heller ikke akkurat til drivstofføkonomien.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Burger

Ett par ting jeg reagerer på.

1 - Hvordan er man så korka at man handler til 94.97 øre kwt i dag?
  142 øre (totalpris)
- 5.49 øre (påslag)
- 41,54 øre (nettleie)
=94.97 øre kwt
Jeg ser jeg peaka ~77.7 øre i dag rundt klokken 20:00, handlet på spotpris fra Tjørholm kraftverk via Tibber.
Når det skulle ha vært dyrt i dag så var det 70 ish øre.

2 - hvorfor lade når strømmen er dyr?

3 - Hvilke biler får man 3kwt pr mil?
Den mest strømsluket jeg har vært borti er Tesla og selv ikke den klarte eieren å presse opp i 3kwt pr mil.

4 - Hvorfor fokusere så gæli på elbil? Vi bruker 120kwt pr dag på huset nå, og elbil står for 20kwt.

5 - En elbil som lader i 6 timer når man kommer hjem burde ha 2 timer dyr lading og 4 timer gradvis billigere.

Det er så mye feil med de utregningene og tallvridning for å få fram ønsket propeganda at jeg gruer meg til de neste familiesammenkomstene der de som sluker FUD rått skal hovere.

Hadde besøk av strømselgere som prøvde å skremme meg med mye FUD om at strømmen skulle være dyr og "bind deg til oss og vi garanterer at strømprisen ikke overstiger 75 øre kwt. Vi vil ikke si noe om de andre forholdene og hvordan det er om natten, til våren når det blir billigere eller gi et skriftlig tilbud. Men du blir flådd av de nye strømmålerne! Signer!"

FUD : https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jkirkebo

Sitat fra: Burger på torsdag 24. januar 2019, klokken 20:56
Ett par ting jeg reagerer på.

1 - Hvordan er man så korka at man handler til 94.97 øre kwt i dag?
  142 øre (totalpris)
- 5.49 øre (påslag)
- 41,54 øre (nettleie)
=94.97 øre kwt
Jeg ser jeg peaka ~77.7 øre i dag rundt klokken 20:00, handlet på spotpris fra Tjørholm kraftverk via Tibber.
Når det skulle ha vært dyrt i dag så var det 70 ish øre.

2 - hvorfor lade når strømmen er dyr?

3 - Hvilke biler får man 3kwt pr mil?
Den mest strømsluket jeg har vært borti er Tesla og selv ikke den klarte eieren å presse opp i 3kwt pr mil.

4 - Hvorfor fokusere så gæli på elbil? Vi bruker 120kwt pr dag på huset nå, og elbil står for 20kwt.

5 - En elbil som lader i 6 timer når man kommer hjem burde ha 2 timer dyr lading og 4 timer gradvis billigere.

Det er så mye feil med de utregningene og tallvridning for å få fram ønsket propeganda at jeg gruer meg til de neste familiesammenkomstene der de som sluker FUD rått skal hovere.

Hadde besøk av strømselgere som prøvde å skremme meg med mye FUD om at strømmen skulle være dyr og "bind deg til oss og vi garanterer at strømprisen ikke overstiger 75 øre kwt. Vi vil ikke si noe om de andre forholdene og hvordan det er om natten, til våren når det blir billigere eller gi et skriftlig tilbud. Men du blir flådd av de nye strømmålerne! Signer!"

FUD : https://en.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty_and_doubt

Jeg kan svare på noen av disse:

2. Om jeg trenger å lade hjemme, så lader jeg hjemme. Selv om strømmen skulle koste 2,- pr. kWh. Det blir dyrere å stoppe på en hurtiglader underveis.

3. Teslaen min ligger på et snitt på 270Wh/km (X75D) etter 54.000km. Medregnet 11% ladetap blir det 303Wh/km eller rett over 3kWh/mil. Men jeg drar MYE rundt på tung henger, så det påvirker tallene en god del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

I de tilfellene hvor en elbil bruker 3-4kWh/mil, så er det ingen dieseler som bruker mindre enn en liter på mila. Og sammenligner vi likt for likt, så blir det for eksempel å sammenligne forbruket på en X mot en X5 M50d eller noe slikt. Lykke til med å kaldkjøre den på 0,3.. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA