Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: hemi på tirsdag 29. januar 2019, klokken 21:10
For meg er begge biler i målgruppen for hva jeg kjøper.

målet er "ny elbil".

For meg også. Etter en del frem og tilbake med blant annet å ha reservert e-tron 2 ganger, Jaguar en gang så endte jeg opp med å kansellere e-tron og Jaguar og bestilte den ene Model 3 reservasjonen.

Håper for så vidt at en kan få lov å sette hengerfeste på Model 3 om ikke altfor lenge, men ingen katastrofe om så ikke skjer....men da blir den sikkert byttet ut med neste elbil i den størrelsen som får hengerfeste og noenlunde samme effektivitet som Model 3. (Eller kryper til korset og kjøper e-tron)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

asbkar

Samme her, vil ha ny bil som er elbil, da blir det å velge mellom de elbilene som går an å kjøpe. Hadde reservasjon på TM3, e-tron og EQC. Bestile TM3 og kansellerte de andre.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

hemi

Jeg har også kansellert i-pace, var skeptisk og berettiget sådan viser det seg. Jeg har bestilt en model 3 performance mens audi har kuka og surra med NDA'er forsinkelse og surr. dårlige enn forventet rekkevidde og ytelse samt hengervekt. P

Vurderer nå faktisk virkelig å bestille e-tron, sitter og ser teslabjørn videoer nå, men +10 mil på en i3 120ah er helt OK, om ikke imponerende. Jeg bestiller ikke audi til 1 mill uten prøvekjøring må sies, så vi får se i februar.

spm er om jeg dog ikke bare beholder m3p til taycan kommer som awesome konkurrent, eller ikke. hvem vet.

EQC reservasjonen ble kanselert for lenge siden. Men de sender meg stadig info. Jeg har blitt skeptisk til å forhåndskjøpe biler uten prøving, og uavhengige tester da jeg kjøpte leaf 40kwh, og bilen viste seg å være CRAP. både inni, kjøremessig og på rekkevidde/lading.

olavxxx

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 29. januar 2019, klokken 21:02
Model 3 og e-tron appellerer vell til ganske ulike grupper, vet om flere som har bestilt rnten TM3 eller e-tron og felles for dem alle er at den andre bilen ikke er et slternativ sv ulike grunner. E-tron med høyere bakkeklaring, 1800kg hengervekt, bedre bagasjeplass. X og I-pace er vell en mer direkte konkurrenter.
Jeg går fra late 17 X med alt utstyr til 3 Performance, hvit/hvit. Har unge på 1.5 år og samboer, hun har egentlig også en bil da.

X var større enn behovet jeg trodde skulle komme med unge. Overdreven hoarding.

Med relativt beskjedne km føler jeg 3P kommer mer til sin rett med lavere startpris og derfor lavere verditap per km kjørt. Videre er det den første elbilen som er SKIKKELIG drivers car.

At jeg må manuelt åpne dører får heller være, det klarer jeg i fossilbil også ;) Gleder meg veldig til 3P. Var veldig fornøyd med X, tror 3P blir enda mer morsomt.

Personlig hadde jeg aldri kjøpt iPace eller eTron, selv om jeg vet man kan få mer luksus på de. Men jeg synes Tesla sin "luksus" er bra nok. Jeg trenger ikke skinn fra en sjøløve som taktrekk, massasje i stoler osv. Da vil jeg heller ha lenger rekkevidde, bedre akselerasjon, lavere vekt, flere lademuligheter osv.

Løve

Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.

hELgenen

Tesla har akkurat annonsert at de vil levere samme batteripakke over hele linjen (S/X) med software begrensninger på de forskjellige utstyrsgradene. Laveste rekkevidde 310 miles (498 km) med startpris 85K USD (ca 724K)

https://electrek.co/2019/01/29/tesla-launches-new-cheaper-model-s-x-software-limited-battery-pack/

Så de møter i alle fall konkurransen...........

tut

Sitat fra: Øggen på søndag 27. januar 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 15:21
Helt enig med deg Tellus. Å ikke levere bil med rattvarme i Norge i 2019 er for dårlig. Uansett merke og modell. Rattvarme er enkelt, billig og helt utrolig forløsende for god komfort om vinteren.

Om det er så enkelt og billig, koffor e det så vanvittig dyrt på denna VAG bilen da?
Samt at "premiumbilen" ikke kan kombinere rattvarme med ACC.??? Ikkje så enkelt likevel??

Vel, på Audi Q7 e-tron er det både rattvarme og ACC samtidig. (Så hvorfor det ikke går på nye e-tron vet ikke jeg :) ). ACC og alle assist-systemer (Q7) gjør at man kan slippe rattet helt i ca 2 svinger (så lenge veimerkingen er synlig) før bilen ber deg holde i rattet. Virker som om den registrerer at man styrer litt imot. Så lenge man holder hånda på rattet fungerer ACC utmerket og bedre enn tidligere biler type A6 Allroad, XC70. Dette blir bedre for hver generasjon tydeligvis. Ser frem til Autopilot i TM3 som leveres i mars :)

Øyvind.h

#172
Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
At du vil anta det er ikke noe sjokk.  ;D
Hans test av Etron var god og balansert.
Hvis man glatt hopper bukk over alle ulempene han fant kan du godt si at den "river teppet under salget".

Jeg kommer antakelig til å bestille Etron, men ser jo en god del ulemper så vel som fordeler med det. Den er god på støy og finish. Dårlig på forbruk, lading (ja vet den støtter 150kW), ytelser og plass sammenlignet med Model X.
Brukergrensesnitt litt smak og behag. Helt greit VAG produkt, men ikke spennende.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: tut på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:04
Sitat fra: Øggen på søndag 27. januar 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 15:21
Helt enig med deg Tellus. Å ikke levere bil med rattvarme i Norge i 2019 er for dårlig. Uansett merke og modell. Rattvarme er enkelt, billig og helt utrolig forløsende for god komfort om vinteren.

Om det er så enkelt og billig, koffor e det så vanvittig dyrt på denna VAG bilen da?
Samt at "premiumbilen" ikke kan kombinere rattvarme med ACC.??? Ikkje så enkelt likevel??

Vel, på Audi Q7 e-tron er det både rattvarme og ACC samtidig. (Så hvorfor det ikke går på nye e-tron vet ikke jeg :) ). ACC og alle assist-systemer (Q7) gjør at man kan slippe rattet helt i ca 2 svinger (så lenge veimerkingen er synlig) før bilen ber deg holde i rattet. Virker som om den registrerer at man styrer litt imot. Så lenge man holder hånda på rattet fungerer ACC utmerket og bedre enn tidligere biler type A6 Allroad, XC70. Dette blir bedre for hver generasjon tydeligvis. Ser frem til Autopilot i TM3 som leveres i mars :)
Hadde rattvarme i min forrige fossibil og det var fantastisk!

MEN, siden vi bruker forvarmen veldig aktivt (vi varmer alltid bilen opp på forhånd) så har jeg rett og slett ikke savnet det. 5-15 min med forvarming er nok til at rattet føles varmt nok ut.

Så for både Etron og M3 ville jeg tatt mangel på rattvarme med ro. Det er verre når det er stålis på innsidene av vinduene og fossilmotoren krever 30 min med tomgangskjøring før du kjenner varmen :D

HCO

Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
To spørsmål:

  • Hva røyker du?
  • Kan jeg få litt?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Handyman

Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
Bare så synd de ikke leverer bedre på elbildelen. Etter å ha sett videoene, er min konklusjon at dette heller ikke er en "Teslakiller", men en grei begynnelse for Audi. Dee er fortsatt et stort rom for forbedringer.
Men for all del det ser ut til å være en fin Audi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. januar 2019, klokken 08:17
Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
Bare så synd de ikke leverer bedre på elbildelen. Etter å ha sett videoene, er min konklusjon at dette heller ikke er en "Teslakiller", men en grei begynnelse for Audi. Dee er fortsatt et stort rom for forbedringer.
Men for all del det ser ut til å være en fin Audi.

Der er jeg også. At denne har en god del kortere rekkevidde enn min gamle veteran Tesla Model S RWD var det som førte til at den ble sjaltet ut. (Jeg gjør regning med at Ionity om ikke så lenge har akseptabel mengde ladere der jeg ferdes, så jeg svelger den kamelen)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daktari

Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
X100D OG S100 går begge lenger enn e-tron, også på vinteren. Jeg mistenker også vesentlig lenger på sommeren pga. torque sleep.  Audi "overpresterer" litt på vinteren pga. Varmepumpen som Tesla mangler, men sommerrekkevidden blir ganske lik.
Tror også salget av S og X går noe ned nå, men Tesla vil selge så mange 3 at det uansett blir et knallår for dem. Hvis electrek har rett får vi nå straks S og X med 100-batteri og 8 kWh buffer i topp, til ca 70.000 lavere pris, dvs fra ca 800.000,- Med CCS-kontakt lader den kanskje 150 kW også. Ikke et dårlig valg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:38
Tesla har akkurat annonsert at de vil levere samme batteripakke over hele linjen (S/X) med software begrensninger på de forskjellige utstyrsgradene. Laveste rekkevidde 310 miles (498 km) med startpris 85K USD (ca 724K)

https://electrek.co/2019/01/29/tesla-launches-new-cheaper-model-s-x-software-limited-battery-pack/

Så de møter i alle fall konkurransen...........

Wow! Akkurat mens hjernen min sliter hardt mellom e-tron og Model 3 Performance, så kommer Tesla med "92kW"-tilgjengelig-versjon....BRAIN OVERLOAD!! Prisen på 85000USD er før 1200 dållars i klargjøring, så reellt er det 86200. Ser de har brukt 8,7 i vekslingskurs til norske kunder før, så en ender nok oppe i 750.000 i Norge. I USA ble den 9000 dollar dyrere enn 75D-versjonen. Så da passer det fint. Det er jo veldig bra med 8 mil ekstra rekkevidde, raskere lading osv. Hmmmmm.... dette blir jo bare verre og verre.... Satte opp et lite sammenligningsark...
Tesla Model Y                         2021-

olavxxx

Sitat fra: Løve på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:27
Nå har jeg sett alle videoene til TeslaBjørn og jeg vil anta at eteon river teppet under både S&X-salget. Nok rekkevidde og helt utrulig mye mer luksus og finish i alt annet.
eTron fikk ikke bare positivt i denne testen
https://m.nettavisen.no/livsstil/test-audi-e-tron-55-quattro/3423586003.html

Sitater:
Men om vi skal koste på oss et lite stikk i siden på Audi: Det er kanskje litt vel mye plast her?



Da vi forsøkte å koble oss til Ionitys ladere på Gol, endte vi opp med tre mislykkede ladeforsøk - der bilen kun den ene gangen faktisk startet å lade - og da avsluttet etter ni - 9 - sekunder.



Det er fortsatt ting å forbedre. Styrefølelsen kunne vært mer levende. Forbruket kunne vært lavere. Bagasjerommet foran kunne vært større.

Og intelligensen på utregning av rekkevidde kunne vært bedre.





Å fjerne styringen fra midtkonsollen og erstatte det med to trykkfølsomme skjermer fremstår ikke nødvendigvis som et skritt fremover - særlig fordi menyene til Audi ikke er spesielt logisk bygget opp.





Og mye annet som den får trekk for.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA