Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

e-Stig

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. januar 2019, klokken 23:41
Sitat fra: e-Stig på søndag 27. januar 2019, klokken 22:47
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. januar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 15:56
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?
Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.
Men hvis "alle" kjører med cruisekontroll vil vi får optimale forhold for fin flyt i trafikken. Det er jo ikke til å komme fra at ACC er med på å øke sikkerheten i trafikken. Hvis alle er bakstreverske og ikke tar i bruk ny teknologi så kommer vi ikke videre. Litt overraskende å lese at Tesla-fan er så konservative. Hvis ingen kjøper ACC hvordan skal det da gå med autopilotene?
Det er ikke slik at man kræsjer uten ACC. Det er andre systemer som skal ta seg av slikt. Jeg har "collision warning" på "early" og da piper det høylytt ganske tidlig om jeg tar innpå bilen foran med stor hastighetsforskjell. Om jeg ikke bremser selv vil nødbrems aktiveres.

Får prøve å holde liv i diskusjonen om ACC. Det ser ut som det er lettere å skrive 10 sider om rattvarme enn å slå et slag for adaptiv cruisekontroll.

Jeg har kjørt uten ACC i 30 år så jeg vet at man ikke krasjer uten. Allikevel tror jeg det er et steg i riktig retning av flere årsaker. For å referere til linken nederst på side 8, der Aftenposten skrev: "Adaptiv cruisekontroll er en avgjørende komponent i fremtidens kunstig intelligente biler. Hvis bare én av 20 biler bruker funksjonen, kan køen minske og drivstofforbruket stupe."

Jeg hadde nettopp en leiebil uten cruisekontroll i et par uker, og må bare innrømme at jeg ikke var så presis på gasspedalen som jeg trodde. Det var en uvant bil med litt større motor enn jeg har før. Tok meg selv i å ligge både ti over og ti under fartsgrensen. Jeg tror kanskje teknologien kommer fortere enn vi skjønner. Hvor lett vil det være å selge en bil uten ACC til den prisen man ønsker seg om 3-4 år?
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Løve

ACC håper jeg er det neste som blir påbudt. Det vil revolusjonere trafikkflyten og redusere påkjørsler bakfra.

Men hvordan er det mulig for Audi å ikke klare å kombinere ACC og rattvarme ::)

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Magnus Hansen

Sitat fra: Løve på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46
ACC håper jeg er det neste som blir påbudt. Det vil revolusjonere trafikkflyten og redusere påkjørsler bakfra.

Men hvordan er det mulig for Audi å ikke klare å kombinere ACC og rattvarme ::)

Trafikkflyt? Da må ACC bli vesentlig bedre enn feks på min egolf. Veldig rykkete. Sen på å reagere på biler som fletter både inn og ut. Når det gjelder påkjørsler bakfra så er det jo automatisk nødbrems som gjør forskjellen uavhengig av acc.

Løve

ACC begynner nedbremsing lenge før nødbrems. ACC er designet for å holde unna ræva til bilen fremfor deg, nødbrems er designet for at du ikke skal dø når du svimer i trafikken. Du får fort karosseriskade om di baserer kjøringen din på nødbrems.

e-Stig

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 29. januar 2019, klokken 14:35
Sitat fra: Løve på tirsdag 29. januar 2019, klokken 13:46
ACC håper jeg er det neste som blir påbudt. Det vil revolusjonere trafikkflyten og redusere påkjørsler bakfra.

Men hvordan er det mulig for Audi å ikke klare å kombinere ACC og rattvarme ::)
Trafikkflyt? Da må ACC bli vesentlig bedre enn feks på min egolf. Veldig rykkete. Sen på å reagere på biler som fletter både inn og ut. Når det gjelder påkjørsler bakfra så er det jo automatisk nødbrems som gjør forskjellen uavhengig av acc.

Skal ikke blande inn VW i denne tråden men hvis du har en ny e-Golf med rykkete ACC så er noe galt med den. Jeg kjører med cruise minst 80 prosent av strekningen til jobb og er fornøyd med oppførselen til bilen. Skrur av ACC og bruker D1-D3 inn mot to rundkjøringer og et T-kryss underveis. Har opplevd et par ganger at cruisekontrollen er unødvendig forsiktig når bilen foran kjører ut og slakker ned, men da legger jeg foten forsiktig på gasspedalen for å holde farten.

Tror de som er veldig negativ til adaptiv cruisekontroll må gi den et par sjanser til. Det skjer store forbedringer fra generasjon til generasjon. For ti år siden fikk jeg sjokk da jeg prøvde vanlig cruisekontroll første gangen, og brukte lang tid på å finne ut av det. Fem år senere satt jeg "med foten på bremsen" i tilfelle den adaptive teknologien skulle svikte. Nå har det blitt en del av kjørestilen.

Skal prøve Model 3 når den kommer på veien, og er spent på hva Tesla har fått til med både cruisekontroll og autopilot. Håper mange velger ACC i fremtiden så slipper jeg å irritere meg over å ligge bak andre som varierer farten med 20-30 km/t. Det generelle inntrykket mitt er også at vi kommer fortere frem ved å bruke adaptive cruisekontroll.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

S4e

Har dessverre ikke ACC på Ampera-e og savner det veldig. Både Volvo V70 og Mazda 6 ACC fungerte helt fint for flere år siden på motorvei (men ikke på småveier og i kryss). Både meget avslappende og hjelper deg i å holde fartsgrensen også. V70 klarte også kø med helt stopp, men Mazda 6 kuttet dessverre ut under 30 km/t.

Har CC på Ampera-e i dag og det vil jeg si fungerer svært dårlig på motorvei, med mindre du nesten er alene på veien. Du må følge med veldig aktivt og ofte justere fart eller koble ut CC.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

#157
Sitat fra: Løve på tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:24
ACC begynner nedbremsing lenge før nødbrems. ACC er designet for å holde unna ræva til bilen fremfor deg, nødbrems er designet for at du ikke skal dø når du svimer i trafikken. Du får fort karosseriskade om di baserer kjøringen din på nødbrems.

Bilen min varsler med piping (early collision warning) lenge før nødbrems trår i kraft, så man har god tid til å bremse ned manuelt. Pipingen er ganske distinktiv, og det er lett å oppfatte at det er collision warning som piper. Fungerer helt topp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Sitat fra: e-Stig på tirsdag 29. januar 2019, klokken 15:37
Jeg skal ikke blande inn VW i denne tråden men hvis du har en ny e-Golf med rykkete ACC så er noe galt med den. Jeg kjører med cruise minst 80 prosent av strekningen til jobb og er fornøyd med oppførselen til bilen. Skrur av ACC og bruker D1-D3 inn mot to rundkjøringer og et T-kryss underveis. Har opplevd et par ganger at cruisekontrollen er unødvendig forsiktig når bilen foran kjører ut og slakker ned, men da legger jeg foten forsiktig på gasspedalen for å holde farten.

Tror de som er veldig negativ til adaptiv cruisekontroll må gi den et par sjanser til. Det skjer store forbedringer fra generasjon til generasjon. For ti år siden fikk jeg sjokk da jeg prøvde vanlig cruisekontroll første gangen, og brukte lang tid på å finne ut av det. Fem år senere satt jeg "med foten på bremsen" i tilfelle den adaptive teknologien skulle svikte. Nå har det blitt en del av kjørestilen.

Skal prøve Model 3 når den kommer på veien, og er spent på hva Tesla har fått til med både cruisekontroll og autopilot. Håper mange velger ACC i fremtiden så slipper jeg å irritere meg over å ligge bak andre som varierer farten med 20-30 km/t. Det generelle inntrykket mitt er også at vi kommer fortere frem ved å bruke adaptive cruisekontroll.

Bruker acc daglig på egolfen. Skal si at det er 180km bilen, så ikke siste. Men vet ikke om acc er oppdatert. Rykkete er kanskje overdrevent, men reagerer for sent både nedbremsing og akselerer ukomfortabelt. Eco program hjelper. Men mest irriterende er at den ikke takler fletting. Bil som svinger av må helt ut av veien før golfen reagerer.

MooCow

Om ACC er viktig eller ikkje har jo mykje med trafikkmengda og kva vegar ein køyrer på. Ser for meg at det sikkert kan funka på høgtrafikerte vegar. Har berre prøvt ein Skoda med ACC, og når bilar forsvann bak ein sving, så gassa han på for å bremsa att når han såg dei att. Les og mykje betre trafikkbildet enn ACC gjer, så køyrer meir komfortabelt og økonomisk uten. Men i tett trafikk så kan det nok vera behageleg å sleppa å tenka så mykje.

Dani3l

Sitat fra: MooCow på tirsdag 29. januar 2019, klokken 16:50
Har berre prøvt ein Skoda med ACC, og når bilar forsvann bak ein sving, så gassa han på for å bremsa att når han såg dei att.

Hehe, sånn er min 2016 VW også (same shit, different wrapping). Ellers syns jeg jo VAG sin ACC fungerer ganske bra, nok til at jeg ville savnet det, og det er en av grunnene til at jeg har bestilt EAP på TM3.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

HermanGatevold

Samme her. Blitt bortskjemt med ACC. Golfen funker akseptabelt. Skulle gjerne kjøpt ACC uten EAP, men sånn går no dagan

DagfinnN

Sitat fra: S4e på tirsdag 29. januar 2019, klokken 16:00
Har CC på Ampera-e i dag og det vil jeg si fungerer svært dårlig på motorvei, med mindre du nesten er alene på veien. Du må følge med veldig aktivt og ofte justere fart eller koble ut CC.
Kunne ikke ha sagt det bedre selv. En av 3 grunner til at jeg vurderer å bytte inn (am)Pæra vår mot slutten av året.
Skal prøvekjøre TM3 i løpet av våren før vi bestemmer oss.
Brevsprekka bak en en kamel jeg må svelge, men når Carl Ivar har svelget kameler så...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Cowboystrekk

Model 3 og e-tron appellerer vell til ganske ulike grupper, vet om flere som har bestilt rnten TM3 eller e-tron og felles for dem alle er at den andre bilen ikke er et slternativ sv ulike grunner. E-tron med høyere bakkeklaring, 1800kg hengervekt, bedre bagasjeplass. X og I-pace er vell en mer direkte konkurrenter.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

hemi

For meg er begge biler i målgruppen for hva jeg kjøper.

målet er "ny elbil".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA