Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

Løve

Helt enig med deg Tellus. Å ikke levere bil med rattvarme i Norge i 2019 er for dårlig. Uansett merke og modell. Rattvarme er enkelt, billig og helt utrolig forløsende for god komfort om vinteren.

Wibla

Har aldri hatt bil med rattvarme, så det klarer jeg meg uten enn så lenge. Men setevarme er flott for å få litt lunk i setet under forvarming.

Må man ikke ofre andre (mer nyttige) funksjoner for å få rattvarme i e-tron?
2018 Tesla Model S 75D

Løve

Jeg klarte meg og uten rattvarme til jeg en dag lånte en bil som hadde. Etter det var det uaktuelt å bytte til bil som ikke hadde rattvarme. Men det er vel ofte sånn, det en ikke har prøvd savner en sjelden?

MooCow

#108
Sitat fra: Tellus på søndag 27. januar 2019, klokken 15:10
Sitat fra: magnetic på torsdag 24. januar 2019, klokken 22:11
rattvarme er vel ikke noe problem, da man stiller den ene varmluftstrålen( som er lokalisert rett bak rattet) rett mot rattet og den andre mot side vindu. Så tror fingre og ratt blir temmelig fort varm

Sier de som aldri har opplevd å ha rattvarme ?

Etter at jeg fikk rattvarme på min 1.gen Leaf i 2011 har jeg aldri vurdert annet. Bruker det stort sett hver eneste dag om vinteren både når jeg har forvarmet og når jeg ikke har forvarmet. Det hender nemlig at man av forskjellige grunner ikke forvarmer.

I og med at rattvarme er ganske billig så er det kanskje det utstyret jeg vil gi høyest verdi/pris på en bil. Ser at det visse kombinasjoner av utstyr ikke gir rattvarme for e-tron. Slike dumme restriksjoner er det heldigvis ikke for M3. Konfigurasjon påvirker ikke mulighet for rattvarme. Her skal Tesla ha kred.

Sant at Model 3 konfigurasjon ikkje endrar muligheiten for rattvarme, i og med at Model 3 ikkje tilbyr rattvarme i heile tatt :(

Øggen

Sitat fra: Løve på søndag 27. januar 2019, klokken 15:21
Helt enig med deg Tellus. Å ikke levere bil med rattvarme i Norge i 2019 er for dårlig. Uansett merke og modell. Rattvarme er enkelt, billig og helt utrolig forløsende for god komfort om vinteren.

Om det er så enkelt og billig, koffor e det så vanvittig dyrt på denna VAG bilen da?
Samt at "premiumbilen" ikke kan kombinere rattvarme med ACC.??? Ikkje så enkelt likevel??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

PF

Kan vel være fordi de kommer med en helt ny sensor som kjenner om du holder i rattet og ikke må styre litt i mot som mange andre leverer.
Men er det premium og ikke levere Hud, masasje i setene, adaptive ledlamper osv? Varme i rattet er kanskje ikke kjempe viktig når man har 10kw varmeapperat i bilen.

MooCow

Sitat fra: PF på søndag 27. januar 2019, klokken 18:57
Kan vel være fordi de kommer med en helt ny sensor som kjenner om du holder i rattet og ikke må styre litt i mot som mange andre leverer.
Men er det premium og ikke levere Hud, masasje i setene, adaptive ledlamper osv? Varme i rattet er kanskje ikke kjempe viktig når man har 10kw varmeapperat i bilen.

Er nok individuelt ja, hendene mine er generelt kaldare enn resten av kroppen, så då er varme i rattet veldig bra! Varme i rattet kan nok ikkje reknast som premium i og med at så godt som alle billeverandørar kan tilby dette, billig som dyr ;) Men desto dårligare at det då ikkje kan leverast på ein såpass dyr bil :)

PF

Det kan leveres, bare ikke i kombinasjon med autopilot systemet deres.

Counterpointer

Sitat fra: PF på søndag 27. januar 2019, klokken 19:25
Det kan leveres, bare ikke i kombinasjon med autopilot systemet deres.
Det er det de kaller forsprang gjennom teknikk.....

MooCow

Sitat fra: PF på søndag 27. januar 2019, klokken 19:25
Det kan leveres, bare ikke i kombinasjon med autopilot systemet deres.

Ikkje på model 3 nei, men ja S og X har det som standard. Men kan henda du snakka om Audi :P

olavxxx

eTron trollet trenger ikke rattvarme, han hamrer så hardt på tastaturet :-)

e-Stig

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. januar 2019, klokken 19:48
Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 15:56
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?
Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.

Men hvis "alle" kjører med cruisekontroll vil vi får optimale forhold for fin flyt i trafikken. Det er jo ikke til å komme fra at ACC er med på å øke sikkerheten i trafikken. Hvis alle er bakstreverske og ikke tar i bruk ny teknologi så kommer vi ikke videre. Litt overraskende å lese at Tesla-fan er så konservative. Hvis ingen kjøper ACC hvordan skal det da gå med autopilotene?
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Øyvind.h

Fint med rattvarme, for all del. Men kanskje mest viktig for folk med dårlig blodsirkulasjon i hendene?
I Teslaen kan jeg telle på en hånd antall ganger jeg har aktivert den manuelt. Nå styres den automatisk så jeg trenger egentlig ikke tenke på det, men det er definivt ikke en viktig funksjon for meg. Har hatt det i Leaf, S og X. Blir ikke noe savn i Etron for min del. Kona er litt frossenpinn og kommer nok til å savne det.
Men jeg har hatt det i flere biler og vektlegger det svært lite.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

rattvarme er magi.

Spørs nok også hvilken livsstil man har, jeg er maaaange timer ute om vintern, og det å kunne tusle inn i bil med rattvarme er fantastisk.

ladov

Leste denne for et par dager siden: https://www.aftenposten.no/kultur/i/Mg09zB/Noen-fa-biler-med-selvkjorende-evner-kan-fjerne-koproblemet

Artikkelen snakker om at hvis bare 5% av bilene får en adaptiv cruisekontroll som er litt mer avansert enn dagens vil det drastisk bedre trafikkflyten og bortimot eliminere de spontane køene som oppstår av seg selv når trafikken blir høy nok.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA