Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

#60
Sitat fra: Amoss på fredag 25. januar 2019, klokken 14:40
Sitat fra: model3citizen på fredag 25. januar 2019, klokken 14:14
... men er ganske irritert av at justering av hastighet, blir gjort som på biler laget for land hvor man har styring på høyre side, nemlig på høyre side av rattet.

Jeg finner det egentlig helt naturlig at justering av hastighet skjer på samme side uavhengig av om man justerer den med pedal eller ratthjul.  Så vidt jeg vet har man også pedalen på samme side helt uavhengig av hvilken side av veien man kjører på. Derfor bør også ratthjulet være på samme side.

Selv kjører jeg i dag en bil med vanlig CC, og også der er farts-justeringen på høyre side, og bilen er helt klart laget for høyrekjøring i ett land med høyrekjøring. Så hvor du har fått det for deg at dette varierer basert på siden man kjører på aner ikke jeg...

Det er ganske vanlig. Alle BMW har på venstre side av rattet, likeså Citroën, VW, Ford og Opel. Attpåtil Tesla Model S har på venstre side.

Tellus

Sitat fra: emurof på fredag 25. januar 2019, klokken 15:24

Rattvarme er bra å ha hvis bilen er elendig til å varme opp kupeen, men med Model 3 går det jo lett som en lek å skru på varme fra stua si og gå ut når bilen er varm. Da vil rattet også være varmt. Eventuelt kan du med enkelhet styre luftstrømmene med varmluft mot hendene dine hvis du er litt kald.


Votter og hansker er helt klart undervurdert ja. Egentlig trenger man ikke varmeapparat heller. Hva er galt med en skikkelig pelskåpe ? Hadde M3 kommet uten seter så hadde det også gått fint. En banankasse gjør samme nytten og er mer miljøvennlig  :)

Geir K

Hva er best. Da kommer det bare subjektive svar. Kjøp den bilen du liker. Har hatt Audi, og tenkte at jeg skulle ha en e-tron. Men utålmodig som jeg er, så ble det Model 3. Er ennå ikke overbevist over at el-bil er riktig, men valget er tatt, så det blir artig å prøve. Har en elbil til, R Zoe, og den er familien veldig glad i.Virker godt skrudd. Samt 2 fossile, hvorav den ene for hengerfeste nå :) . Selv må jeg nok venne meg til at det kun er en skjerm. Synes det ser "enkelt" ut. MEN, kjøpte Tesla av en grunn, infrastruktur samt evnen til å få bra rekkevidde ut i fra en gitt batteripakke. Bilen ble reservert/bestilt når det sto i VG at de kunne levere fra Feb/Mars.

Kos dere med bilen dere har, eller venter på. Det er den beste. Uansett merke, fordi du valgte den. MEN, ikke prøv å overbevise andre om det. Fordi kan ha andre "needs"

Amoss

Sitat fra: model3citizen på fredag 25. januar 2019, klokken 15:28
Det er ganske vanlig. Alle BMW har på venstre side av rattet, likeså Citroën, VW, Ford og Opel. Attpåtil Tesla Model S har på venstre side.

Greit nok, godt å høre at Tesla har tatt til vettet og flyttet det til rett side her da ;)

Men altså, har hatt en god del biler og ingen av disse har hatt hastighets-justering rattet på venstre side. Greit nok, har man ratt-gir og hastighets justering på hendel bak rattet så må det jo flyttes til feil side.

Uansett er ikke dette noe jeg hadde giddet å bruke 2 kalorier på å bekymre meg om. Hadde det vært slik du ønsker så hadde jeg ikke kunnet bry meg mindre.
Model S 85D

e-Stig

#64
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. januar 2019, klokken 13:29
Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Car for a Civilized Age på fredag 25. januar 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.
Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000
Veldig vanskelig å sammenligne priser når bilprodusentene tenker så forskjellig om ekstrautstyr, men man må i alle fall legge på førti tusen for pilotpakken til Model 3. Håper ingen kjøper en bil uten adaptiv cruisekontroll.
Hvorfor ikke? Har det på X'en men liker det ikke. Bruker den kun som vanlig CC (i den grad det går an, får jo fortsatt fantombremsinger). Kommer til å kjøpe uten på Model 3.

For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?

Edit: Kommentar til posten over; e-Golf har adaptive cruisekontroll på rattet på venstre side.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Løve

Leaf har fartsjustering på høyre side, og det irriterer vettet av meg.

Og ACC til alle gjør at vi får betydelig bedre flyt i trafikken, en nesten fjerner alt som heter påkjørsel bakfra, og er bare helt fantastisk å ha i rush-trafikken. Skal aldri ha en bil uten igjen.

emurof

Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 15:44
Sitat fra: emurof på fredag 25. januar 2019, klokken 15:24

Rattvarme er bra å ha hvis bilen er elendig til å varme opp kupeen, men med Model 3 går det jo lett som en lek å skru på varme fra stua si og gå ut når bilen er varm. Da vil rattet også være varmt. Eventuelt kan du med enkelhet styre luftstrømmene med varmluft mot hendene dine hvis du er litt kald.

Votter og hansker er helt klart undervurdert ja. Egentlig trenger man ikke varmeapparat heller. Hva er galt med en skikkelig pelskåpe ? Hadde M3 kommet uten seter så hadde det også gått fint. En banankasse gjør samme nytten og er mer miljøvennlig  :)

Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Man trenger ikke votter og hansker når bilen er varm når man setter seg inn.

Bjoris

En kan ikke sammenligne e-tron og M3...

Det blir som å si at 3-serien er mye billigere enn X5

emurof

Sitat fra: Bjoris på fredag 25. januar 2019, klokken 16:59
En kan ikke sammenligne e-tron og M3...

Det blir som å si at 3-serien er mye billigere enn X5

Samt at e-tron er utdatert alt.

olavxxx

Mange her inne som føler de må inn på Tesla delen av forumet for å forsvare kjøp av sin (for dyre) elbil med dårlig effektivitet.

Min dypeste medfølelse.

olavxxx

Sitat fra: Bjoris på fredag 25. januar 2019, klokken 16:59
En kan ikke sammenligne e-tron og M3...

Det blir som å si at 3-serien er mye billigere enn X5
Mer som å si M3 er billigere enn A6 2.0 diesel.

jkirkebo

#71
Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 15:56
For å holde konstant fart og avstand. Å ligge bak en bil med yoyo-kjøring er irriterende. Jo flere som kjører med cruisekontroll jo smidigere går trafikken. Det får ikke hjelpe at Tesla er svindyre på dette. For meg er det helt utenkelig å kjøpe en bil uten den siste teknologien på plass, selv om man kanskje kan kjøpe dette i etterkant?

Edit: Kommentar til posten over; e-Golf har adaptive cruisekontroll på rattet på venstre side.

Jeg kjører mye mykere og jevnere manuelt bak andre biler enn det ACC klarer. ACC ser bilen foran, jeg ser ofte flere titalls biler fremover og ser hvordan køen vil utvikle seg. Liten grunn til å gi mye gass for å tette en luke om det blir stopp igjen 5 sekunder senere. ACC fikser ikke dette foreløpig.

Med ACC kjører man akkurat like ujevnt som bilen foran. Med CC eller manuell kjøring kan man kjøre mye jevnere.

Uten bil foran er CC klart best da den ikke driver med "fantombremsing" for biler i andre felt eller i tunneler.

Forøvrig synes jeg høyre side av rattet er best. Er vant til volum på venstre og CC på høyre fra Leafen samt volum på venstre fra TMS og TMX. Med CC på venstre hadde jeg nok endt opp med å endre hastighet istedenfor volum i ett sett ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

olavxxx

Sitat fra: Geir K på fredag 25. januar 2019, klokken 15:50
Hva er best. Da kommer det bare subjektive svar. Kjøp den bilen du liker. Har hatt Audi, og tenkte at jeg skulle ha en e-tron. Men utålmodig som jeg er, så ble det Model 3. Er ennå ikke overbevist over at el-bil er riktig, men valget er tatt, så det blir artig å prøve. Har en elbil til, R Zoe, og den er familien veldig glad i.Virker godt skrudd. Samt 2 fossile, hvorav den ene for hengerfeste nå :) . Selv må jeg nok venne meg til at det kun er en skjerm. Synes det ser "enkelt" ut. MEN, kjøpte Tesla av en grunn, infrastruktur samt evnen til å få bra rekkevidde ut i fra en gitt batteripakke. Bilen ble reservert/bestilt når det sto i VG at de kunne levere fra Feb/Mars.

Kos dere med bilen dere har, eller venter på. Det er den beste. Uansett merke, fordi du valgte den. MEN, ikke prøv å overbevise andre om det. Fordi kan ha andre "needs"
Du har nok rett i det, jeg går selv fra en maks utstyrt X til en 3P (hvit/hvit).
Så kjøper jeg div stasj til den i tillegg, folie til interiøret, jeg har kjøpt ekte karbondeler osv.

Klart at en iPace eller en e-Tron fanatiker kan sitte der å snakke om at man må ha kuskinn og knotter å skru på, men det er ikke viktig for meg. Jeg elsket Xen jeg hadde, den var mer enn luksus nok for meg.

Jada, jeg vet det fins biler med skjermer i nakkestøttene, jeg vet det fins biler med massasje i setene, jeg vet det fins biler med innebygd telefon, innebygd skrivebord til PC i baksete, kjøleskap osv.

Men litt av det som trekker meg mot 3 er også det som gjør at dne på noen områder er mer "spartansk".
Det er jo blant annet lavere vekt, men også syk ytelse, lang rekkevidde og veldig rask lading i km/t.

I tillegg er Tesla hittil bilprodusenten som støtter sine biler lengst og gir oppdateringer gjennom luften.
Man har jo også spotify, man har stort kart, morsomme easter eggs, men får nye features gjennom oppdateringer.

Så har man Tesla sine superladere, som er genialt enkelt å bruke. Man bare kjører og så finner bilen ut hvor du trenger å stanse, så drar du bare ut kabelen fra superladeren, trykker inn knappen og vips åpner ladeluken seg.

Så plugger man bare inn superladeren.

Kontrasten til dette er jo de som da må laste ned GK, Fortum, BKK, Ionity og alle mulige andre apper, bare for å kjøre mellom to tettsteder. Men klart at som Teslaeier kan man også velge å lade på de andre stasjonene, så man har full fleksibilitet.

Men dette med å ikke drive å laste ned apper som man må taste inn ditt og datt av info i, så virker de gjerne ikke når man skal starte ladingen osv er jo VELDIG bra. Det er mye viktigere enn det faktum at superladeren er mye billigere å bruke enn fortum, grønn kontakt, ionity osv. Prisen på hurtiglading er for de fleste ikke så viktig, siden man gjerne lader mest hjemme.

Men Tesla gjør det raskt, de gjør det enkelt, strømlinjeformet.
Jeg gleder meg til elbilen som er den mest kjøredynamiske elbilen, elbilen som jeg mener gir mest for pengene og fremdeles er et røverkjøp.

Klart at vi kan også si at eTron, iPace, Model X osv er røverkjøp i forhold til hva fossile utgaver koster, men til syvende og sist gir en 3 performance en miks av ytelsen til 2018 BMW M5 med BMW M3/AMG mercedes.

Det er jo en banebil som virker på gate, som går veldig bra og henger bra.
Den har også track mode kjøling osv. I tillegg er den "komfortabel nok".

Så klart at man ikke får den samme bilen ved å velge X eller 3P, men jeg velger da vekk litt "luksus" for å få en kjøremaskin uten like. Og jeg vil egentlig si at model 3 er luksus nok :-) Klarer meg fint uten massasje i stolene, skinn i bagasjerommet og eik på dørsidene.

Geir K

Må si jeg er spent jeg og. Valgt P, og valgt bort massasje i setene som var i forrige bil. Fra høy bakkeklaring til lav. Blir spennende.

Løve

Ionity og E-Tron vil i nær fremtid fungere akkurat som Tesla sine SC. Plugg inn og lad, og det var det. Pluss at E-Tron har OTA. Jeg tipper OTA med betydelig bedre kvalitetskontroll på det som slippes ut i bilene enn hva Tesla slipper løs. I det store og hele så er effektivitet det eneste Tesla har igjen å briljer med, så lenge det varer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA