Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Løve på fredag 25. januar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Nei, ikke har de fått fart på hurtigladingen heller... /s Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Andre sin matematikk viser og at farten som en reiser i med en E-Tron kontra en Model 3 er omtrent lik på grunn av Audien sin betydelig høyere ladehastighet.

Det vet vi strengt tatt ikke noe om da ingen har fått testet Model 3 på en rask CCS-lader ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Med så enorm forskjell i energieffektivitet betviler jeg også sterkt at det kan stemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: bjornskj på fredag 25. januar 2019, klokken 12:33
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 10:18
Tviler på at det er mer bagasjeplass i E-Tron enn TM3. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer.
Tja, greit nok i volum men når han såkalte TeslaBjørn prøvde å få inn to store kofferter inn i TM3 så var ikke akkurat det uten problem, noe som jeg klarer greit i min Golf da jeg kan stable de i høyden. Så stappe inn myke bagger er en ting men å putte inn store og harde gjenstander kan være litt mer utfordrende. Er vel det som er fordelen med kombi/SUV fremfor sedan.

Makshøyde på 45cm er ikke mye, ikke sjans å få en stor Samsonite inn stående.

SurSnasen


GRS

Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Og hva er galt med Kona ?

- Mye billigere enn M3
- Går nesten like langt
- Hatchback
- Mer premium enn M3 (skinn, HUD, rattvarme osv osv).
- Mangler litt på aks, men who cares.

Trenger man mer plass så har vi Nissan Leaf.
Hvis man først ikke bryr seg om premiumkvaliteter så bør man vurdere å få mest mulig for pengene.

Er man på jakt etter en premiumbil så er ikke M3 på shortlisten engang.
Er man på jakt etter en SUV/CUV er heller ikke M3 på shortlisten.
Vil man ikke ha sedan så er ikke M3 på shortlisten.

Hvis rekkevidde er eneste kvalitet man vektlegger så er det vel kun M3 og kanskje MS på listen.
Hvis elbil er elbil så kan man selvfølgelig sammenligne alt fra Buddy til MX.

Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.

Her er det så mye rart at man vet ikke hvor man skal begynne. Når du trekker inn Model 3 Performance, og sier at Kona "mangler litt aks, who cares", da har du iallefall ikke skjønt P kundene. Og er vel heller ikke i målgruppa...

Varme i rattet og en masse dilldall-utstyr gjør ikke en bil til premium. Det er helt andre kvaliteter som avgjør. Jeg mener ikke Tesla er i nærheten av endel tyske i opplevd kvalitet, men de er likevel et hav foran plastboksene jeg har sett på, som folk betaler nærmere 400 000 for uten 4x4. Her må jo folk velge det de føler for...

Vil man ha en sporty, rask, relativt kompakt familiebil med 4x4 og eldrift er Model 3 midt i blinken. Da er ikke en ribba, oppblåst, ineffektiv og "treig" (i forhold ;)) suv et alternativ. :)
TM3P sort/sort

Salvelinus

Sitat fra: Løve på fredag 25. januar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Nei, ikke har de fått fart på hurtigladingen heller... /s Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Andre sin matematikk viser og at farten som en reiser i med en E-Tron kontra en Model 3 er omtrent lik på grunn av Audien sin betydelig høyere ladehastighet.
Man skal jo helst ikke mate troll, men enten er dine antakelser om sikkerheten i Model 3 feil eller så aner ikke NHTSA i statene hva de driver med. Jeg vet hvertfall hvem av de to jeg legger min tillit til mtp sikkerhet.
https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-3-lowest-probability-injury-any-vehicle-ever-tested-nhtsa?redirect=no

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på fredag 25. januar 2019, klokken 12:04
Sitat fra: Car for a Civilized Age på fredag 25. januar 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.
Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000

Veldig vanskelig å sammenligne priser når bilprodusentene tenker så forskjellig om ekstrautstyr, men man må i alle fall legge på førti tusen for pilotpakken til Model 3. Håper ingen kjøper en bil uten adaptiv cruisekontroll.

Hvorfor ikke? Har det på X'en men liker det ikke. Bruker den kun som vanlig CC (i den grad det går an, får jo fortsatt fantombremsinger). Kommer til å kjøpe uten på Model 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Enig med jkirkebo. Det at det er umulig å aktivere god gammeldags dum CC på AP biler er faktisk ei veldig god grunn til å droppe AP.

Skulle egentlig ønske meg at det gikk an å velge om du ville aktivere TACC eller CC på Tesla med autopilot. Og så synes jeg også at TACC burde være standardutstyr og ikke knyttet opp mot autopilot.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

navyelsen

Sitat fra: StianSoppsan på fredag 25. januar 2019, klokken 13:00
Denne er jo litt beskrivende:
https://www.youtube.com/watch?v=Q3Y2NoglUQ4&t=595s

Han har garantert aldri spilt Tetris!
Ganske sikker på at jeg skulle fått inn to av de store koffertene bak, uten å legge ned setene. I tillegg til to små kofferter. Pluss rommet foran og under. Til sammen 2 store og 4 små kofferter.
Mer enn nok til en familie med to barn. Og takboks gir rom for enda mer bagasje!

Med mindre man har hund, trenger man egentlig mer plass?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Magnus Hansen

Barnevogn pluss diverse annet babyutstyr er jo også noe som fort tar opp såpass mye plass at det kan bli et problem

bjornskj

#55
Sitat fra: navyelsen på fredag 25. januar 2019, klokken 13:43
Han har garantert aldri spilt Tetris!
Ganske sikker på at jeg skulle fått inn to av de store koffertene bak, uten å legge ned setene. I tillegg til to små kofferter. Pluss rommet foran og under. Til sammen 2 store og 4 små kofferter.
Mer enn nok til en familie med to barn. Og takboks gir rom for enda mer bagasje!

Med mindre man har hund, trenger man egentlig mer plass?
Problemet med å sammenligne Tetris med den virkelige verdenen er at "koffertblokkene" ikke akkurat har en standard størrelse. Så for noen typer store kofferter går det nok å få inn fler av men ikke av andre. Samme med små kofferter, ref. igjen til videoen til TB https://youtu.be/nWjQn2aItlE
så fikk de ikke den lille trillekofferten inn i frunken da den var for høy.

Men Tesla får vel gjøre som noen andre bilfabrikanter har gjort tidligere med å gi ut sin egen koffertkolleksjon som matcher rommene i bilen som Tetrisbrikker ;)

Strøm Tycoon

#56
Sitat fra: THE på fredag 25. januar 2019, klokken 13:41
Enig med jkirkebo. Det at det er umulig å aktivere god gammeldags dum CC på AP biler er faktisk ei veldig god grunn til å droppe AP.

Skulle egentlig ønske meg at det gikk an å velge om du ville aktivere TACC eller CC på Tesla med autopilot. Og så synes jeg også at TACC burde være standardutstyr og ikke knyttet opp mot autopilot.

Enig med alt dette. Derfor jeg bestilte uten EAP, men er ganske irritert av at justering av hastighet, blir gjort som på biler laget for land hvor man har styring på høyre side, nemlig på høyre side av rattet.

Amoss

Sitat fra: model3citizen på fredag 25. januar 2019, klokken 14:14
... men er ganske irritert av at justering av hastighet, blir gjort som på biler laget for land hvor man har styring på høyre side, nemlig på høyre side av rattet.

Jeg finner det egentlig helt naturlig at justering av hastighet skjer på samme side uavhengig av om man justerer den med pedal eller ratthjul.  Så vidt jeg vet har man også pedalen på samme side helt uavhengig av hvilken side av veien man kjører på. Derfor bør også ratthjulet være på samme side.

Selv kjører jeg i dag en bil med vanlig CC, og også der er farts-justeringen på høyre side, og bilen er helt klart laget for høyrekjøring i ett land med høyrekjøring. Så hvor du har fått det for deg at dette varierer basert på siden man kjører på aner ikke jeg...
Model S 85D

emurof

#58
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Bare synd de er elendige på elbil da. Innsiden ser også ut som en skikkelig dinosaur - rotete med knapper over alt og knøttliten skjerm. Ikke mye "premium" over det utdaterte greiene der.

Hvis jeg ønsket fossilbil-instrumentpanel så hadde jeg kjøpt fossilbil.

Sitat fra: Løve på fredag 25. januar 2019, klokken 11:24Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Det ble stille da flere påpekte at Model 3 er best i test på kollisjonssikkerhet ja... Fortsatt ingen kommentar?

emurof

Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Og hva er galt med Kona ?

- Går nesten like langt

Kona går 400 km i følge EPA. Model 3 LR går 500 km. 25% lengre rekkevidde er ikke "nesten like langt".

Sitat- Mer premium enn M3 (skinn, HUD, rattvarme osv osv).

Eller mindre Premium (haugevis av unødvendige knapper, knøttliten skjerm, generelt utdatert design på instrumentpanel).

Rattvarme er bra å ha hvis bilen er elendig til å varme opp kupeen, men med Model 3 går det jo lett som en lek å skru på varme fra stua si og gå ut når bilen er varm. Da vil rattet også være varmt. Eventuelt kan du med enkelhet styre luftstrømmene med varmluft mot hendene dine hvis du er litt kald.

SitatÅ kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.

Man kan altså få en bil med mye dårligere rekkevidde og ytelse. Greit nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA