Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-Tron kontra Model 3 - holy camoly!

Startet av My2cents, torsdag 24. januar 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: E_S på fredag 25. januar 2019, klokken 10:13
Nei, men jeg har eid tre Model S. At bilen blir en halvmeter kortere gjør ikke organisasjonen eller byggkvaliteten noe annerledes.

Nå skryter du på deg 21cm for mye  :laugh:
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

My2cents

Sitat fra: bakskj på fredag 25. januar 2019, klokken 09:36
Satte opp en kjapp sammenligning mellom E-tron og TM3.
Bagasjeplassen og hengerfeste måtte vært eneste argument som taler fordel E-Tron etter mine preferanser.
Kilde: https://ev-database.org


Tviler på at det er mer bagasjeplass i E-Tron enn TM3. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer.





Ja og så en i frunken også da, seks bagger totalt der altså.



Til sammenligning de samme baggene i en XC70 (burde kanskje ta med de baggene til en Audi forhandler for å teste i E-Tron for sammenligning)



bakskj

Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 10:18


Tviler på at det er mer bagasjeplass i E-Tron enn TM3. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer.


Greit nok, da sitter vi bare igjen med hengerfeste til ca. 300.000 da :)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

navyelsen

Skjønner ikke at folk blir overrasket og klager over at e-tron er dyr.
Audi har alltid vært en dyr bil, og kommer alltid til å være premiummerket til VAG.
Synes prisen er som forventet.

E-tron er priset litt over en Q5 som er en mindre bil. Toppspekket er e-tron mye billigere enn Q7.
For kunder som ønsker seg en Audi eller annen premium SUV, er e-tron et godt kjøp!

Å sammenligne den med M3 blir feil, da det er to helt forskjellige kjøretøysklasser som dekker ulikt behov.
Alternativet til e-tron er i mine øyne model X, og denne har i dag en startpris som ligger over 200.000 høyere enn e-tron.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Tellus

Og hva er galt med Kona ?

- Mye billigere enn M3
- Går nesten like langt
- Hatchback
- Mer premium enn M3 (skinn, HUD, rattvarme osv osv).
- Mangler litt på aks, men who cares.

Trenger man mer plass så har vi Nissan Leaf.
Hvis man først ikke bryr seg om premiumkvaliteter så bør man vurdere å få mest mulig for pengene.

Er man på jakt etter en premiumbil så er ikke M3 på shortlisten engang.
Er man på jakt etter en SUV/CUV er heller ikke M3 på shortlisten.
Vil man ikke ha sedan så er ikke M3 på shortlisten.

Hvis rekkevidde er eneste kvalitet man vektlegger så er det vel kun M3 og kanskje MS på listen.
Hvis elbil er elbil så kan man selvfølgelig sammenligne alt fra Buddy til MX.

Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car for a Civilized Age

Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Og hva er galt med Kona ?

- Mye billigere enn M3
- Går nesten like langt
- Hatchback
- Mer premium enn M3 (skinn, HUD, rattvarme osv osv).
- Mangler litt på aks, men who cares.

Trenger man mer plass så har vi Nissan Leaf.
Hvis man først ikke bryr seg om premiumkvaliteter så bør man vurdere å få mest mulig for pengene.

Er man på jakt etter en premiumbil så er ikke M3 på shortlisten engang.
Er man på jakt etter en SUV/CUV er heller ikke M3 på shortlisten.
Vil man ikke ha sedan så er ikke M3 på shortlisten.

Hvis rekkevidde er eneste kvalitet man vektlegger så er det vel kun M3 og kanskje MS på listen.
Hvis elbil er elbil så kan man selvfølgelig sammenligne alt fra Buddy til MX.

Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.

Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000

Løve

Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Nei, ikke har de fått fart på hurtigladingen heller... /s Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Andre sin matematikk viser og at farten som en reiser i med en E-Tron kontra en Model 3 er omtrent lik på grunn av Audien sin betydelig høyere ladehastighet.

Car for a Civilized Age

Sitat fra: Løve på fredag 25. januar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Nei, ikke har de fått fart på hurtigladingen heller... /s Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Andre sin matematikk viser og at farten som en reiser i med en E-Tron kontra en Model 3 er omtrent lik på grunn av Audien sin betydelig høyere ladehastighet.

Tesla model 3 har oppnådd de beste resultatene i krasjtesten i USA noensinne

Magnus Hansen

Diskusjoner med utgangspunkt i at bil X er mye bedre enn bil Y, kommer det sjeldent noe godt ut av..

Lynkjapp

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. januar 2019, klokken 11:54
Diskusjoner med utgangspunkt i at bil X er mye bedre enn bil Y, kommer det sjeldent noe godt ut av..
At X er bedre enn Y spiller ingen rolle når man har bestilt 3. :D

Magnus Hansen

Sitat fra: Lynkjapp på fredag 25. januar 2019, klokken 11:59
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 25. januar 2019, klokken 11:54
Diskusjoner med utgangspunkt i at bil X er mye bedre enn bil Y, kommer det sjeldent noe godt ut av..
At X er bedre enn Y spiller ingen rolle når man har bestilt 3. :D

Oups  :) Håper ikke jeg med uhell sparket i gang en ny diskusjon ..

e-Stig

Sitat fra: Car for a Civilized Age på fredag 25. januar 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Tellus på fredag 25. januar 2019, klokken 10:57
Å kjøpe performanceutgaven av M3 til 650.000 kr når man kan få etron, I-Pace eller EQC entrymodeller til rundt samme pris blir som å stashe opp en Skoda til samme pris som en A6. Sikkert noen som gjør dette også.
Performance Model 3 koster ikke 650 0000 men 555 000

Veldig vanskelig å sammenligne priser når bilprodusentene tenker så forskjellig om ekstrautstyr, men man må i alle fall legge på førti tusen for pilotpakken til Model 3. Håper ingen kjøper en bil uten adaptiv cruisekontroll. Prøvde å finne ut hva prisen er for ACC på e-tron men fant det ikke ut i farten.

Vi må også huske at det ikke blir solgt sedaner i Norge, så dette er en ekstra brems for Model 3.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

bjornskj

#43
Sitat fra: My2cents på fredag 25. januar 2019, klokken 10:18
Tviler på at det er mer bagasjeplass i E-Tron enn TM3. Her er bilder av fem fullstappa store bagger i bagasjerommet på TM3 og da var det plass til overs til litt mer.
Tja, greit nok i volum men når han såkalte TeslaBjørn prøvde å få inn to store kofferter inn i TM3 så var ikke akkurat det uten problem, noe som jeg klarer greit i min Golf da jeg kan stable de i høyden. Så stappe inn myke bagger er en ting men å putte inn store og harde gjenstander kan være litt mer utfordrende. Er vel det som er fordelen med kombi/SUV fremfor sedan.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Car for a Civilized Age på fredag 25. januar 2019, klokken 11:43
Sitat fra: Løve på fredag 25. januar 2019, klokken 11:24
Sitat fra: HCO på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:35
Sitat fra: Løve på torsdag 24. januar 2019, klokken 23:22
E-tron er jo en ordentlig bil, satt sammen av folk som kan bil, og som er gjennomført kvalitet i alle ledd. Det er dette som er Premium.

Javel? Elbil kan de iallefall ikke. Hvor ble det av 500km, 3 motorer, rask aksellerasjon og god plassutnyttelse? Nei, e-Tron er får i løveklær.

Nei, ikke har de fått fart på hurtigladingen heller... /s Nå er bil mer enn bare drivlinje. En har kupe og sikkerhet som en del av pakka. Og om jeg må velge bil å være i under et uhell så kommer Model 3 langt langt nede på lista. E-Tron kommer veldig høyt.

Andre sin matematikk viser og at farten som en reiser i med en E-Tron kontra en Model 3 er omtrent lik på grunn av Audien sin betydelig høyere ladehastighet.

Tesla model 3 har oppnådd de beste resultatene i krasjtesten i USA noensinne

Ok. Du vet at resultatene er klassifisert etter størrelse? Så det er nok fortsatt sånn at en i en Model S, som frontkolliderer med en Model 3, fortsatt har bedre odds enn føreren i sistnevnte. Hvordan det hadde gått front-mot-front med en Model X har jeg ikke lyst å tenke på engang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA