Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eie Tesla i Bodø/Salten

Startet av otrooyen, torsdag 24. januar 2019, klokken 13:13

« forrige - neste »

otrooyen

Hei, har et spørsmål til Tesla eiere i Bodø/Salten.
Jeg flytter til Bodø i løpet av kort tid og vurderer innkjøp av Tesla.

Men jeg har noen spørsmål som Tesla ikke svarer meg skikkelig på og ønsker da å høre her.

Hovedproblemet mitt er servicesenter...
Om jeg skal ha min Tesla på service finnes det ikke servicesenter i Bodø, bilen må da enten til Tromsø eller Trondheim. Det er jo ikke snakk om korte avstander her, og om jeg må skifte et blinklyshus feks. må jeg reise en dagstur for å fikse... ::)

Er det noen i Bodø med Tesla som kan fortelle meg hvordan dere løser det? Sender med hurtigruta? Får leiebil? Venter til ferien og tar service når dere passerer et servicesenter?

Tesla sier jo at 2019 er et stort år hvor de vil utvide mye. Men om Bodø får et servicesenter, det vil tiden vise..
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

Fornybarbil

Teslaeiere i Salten kan kanskje gå sammen for å legge press på Tesla angående servicesenter her? Finnes det statistikk på hvor mange Teslaer vi har her oppe?

otrooyen

#2
Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 26. januar 2019, klokken 21:45
Teslaeiere i Salten kan kanskje gå sammen for å legge press på Tesla angående servicesenter her? Finnes det statistikk på hvor mange Teslaer vi har her oppe?
Hadde ikke vært dumt, er jo krise egentlig..
Mener å ha hørt tallet 4000, er jeg helt på jordet da? Var jo noen i avisa som var veldig engasjerte da Tesla drev med pop-up butikk?
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

THE

Tesla må jo opp med flere SC etterhvert som antall biler i Norge sikkert dobles de neste to åra.

Salten/Bodø bør være et naturlig sted.

Hvis Tesla gjør alvor av å bygge ut superladere i Finnmark også, så bør de vel få et SC lenger nord enn Tromsø også om et par år.

Og fremdeles er det plass til flere SC sørpå også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

otrooyen

Sitat fra: THE på søndag 27. januar 2019, klokken 09:27
Tesla må jo opp med flere SC etterhvert som antall biler i Norge sikkert dobles de neste to åra.

Salten/Bodø bør være et naturlig sted.

Hvis Tesla gjør alvor av å bygge ut superladere i Finnmark også, så bør de vel få et SC lenger nord enn Tromsø også om et par år.

Og fremdeles er det plass til flere SC sørpå også.

Det som jeg er redd for, er at de heller satser på servicesentrene som er overbelastet i sør. Det er jo et sirkus.. har selv en nyere BMW og Sulland tar meg inn innen 2uker, så skremmende å høre om ventetider opp til et år. Men det er forhåpentligvis 1/10000 situasjoner.

Bodø/Salten bør jo få et servicesenter mtp hvor mange biler som vil komme i området.
Lofoten/Vesterålen burde også bli påspandert er SC i mine øyne.
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

haheide

Kommer en i nærheten av Gullesfjord (krysset E10 og riksvei 85)

"Lofoten Supercharger. Kommer Snart Target opening in 2019. Exact timing and specific location may vary."
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

DagfinnN

Sitat fra: haheide på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:56
Kommer en i nærheten av Gullesfjord (krysset E10 og riksvei 85)

"Lofoten Supercharger. Kommer Snart Target opening in 2019. Exact timing and specific location may vary."
Denne har stått på kartet siden i fjor vår. Kommer kanskje....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Arntiv

Bekreftet 27.07.13. Levert 21.12.13, Svart S85 med pano, lyd, luft og hattehylle. 19" Polar Wheels med Hakka 8.

otrooyen

Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

simba

#9
Til dere som vurderer Tesla og bor i Salten-området: Med mindre dere bare kan "stikke innom" Tromsø eller Trondheim hver gang det blir feil på bilen - glem det!

Har selv en Tesla med flere feil (bakdør, trunk, skjerm, dyser), men eneste svaret jeg får er at jeg må "stikke innom" et servicesenter. En biltur som i beste fall tar ni timer, og koster meg minst en arbeidsdag som jeg må avspasere eller bruke ferie på, anser jeg ikke som å "bare stikke innom". På vinterstid er det rett og slett uaktuelt å legge ut på en sånn langtur, det vil ta langt mer enn 9 timer til Tromsø eller 11 timer til Trondheim. Alternativet er å bruke 10k+ på å sende bilen med tog eller hurtigrute til Trondheim eller Tromsø. Rett og slett arrogant holdning av Tesla.

For all del, Tesla er en helt fantastisk bil å kjøre. Sitter som et skudd på vinterføre også. Men mangelen på lett tilgjengelig service gjør at jeg ikke kan anbefale andre å kjøpe Tesla. Det er også tydelig at bilen ikke er lagd for vinterlige forhold: vrient å koste snø/is fra under panseret hvor vindusviskerene er gjemt, dørhåndtakene som fryser hver gang det er overgang fra mildvær til kulde (og som er årsak til at ene bakdøra vår ikke funker), vinduer som fryser fast i gummien rundt dørene, ladekabel som fryser fast i bilen osv... det kan høres ut som bagateller, men når du må stå der hver jævla morra gjennom vintersesongen og plages med å det ene eller det andre før du kan stresse avgårde på jobb - det er ikke verdt det.

Edit: Og til dere som sier at Tesla tar kostnaden med å sette bilen på hurtigruta til Tromsø: Ja, de gjør dette - første gangen. Goodwill, kaller de det. Men deretter er det stopp. Bom stopp.


otrooyen

Sitat fra: simba på fredag 15. februar 2019, klokken 22:22
Til dere som vurderer Tesla og bor i Salten-området: Med mindre dere bare kan "stikke innom" Tromsø eller Trondheim hver gang det blir feil på bilen - glem det!

Har selv en Tesla med flere feil (bakdør, trunk, skjerm, dyser), men eneste svaret jeg får er at jeg må "stikke innom" et servicesenter. En biltur som i beste fall tar ni timer, og koster meg minst en arbeidsdag som jeg må avspasere eller bruke ferie på, anser jeg ikke som å "bare stikke innom". På vinterstid er det rett og slett uaktuelt å legge ut på en sånn langtur, det vil ta langt mer enn 9 timer til Tromsø eller 11 timer til Trondheim. Alternativet er å bruke 10k+ på å sende bilen med tog eller hurtigrute til Trondheim eller Tromsø. Rett og slett arrogant holdning av Tesla.

For all del, Tesla er en helt fantastisk bil å kjøre. Sitter som et skudd på vinterføre også. Men mangelen på lett tilgjengelig service gjør at jeg ikke kan anbefale andre å kjøpe Tesla. Det er også tydelig at bilen ikke er lagd for vinterlige forhold: vrient å koste snø/is fra under panseret hvor vindusviskerene er gjemt, dørhåndtakene som fryser hver gang det er overgang fra mildvær til kulde (og som er årsak til at ene bakdøra vår ikke funker), vinduer som fryser fast i gummien rundt dørene, ladekabel som fryser fast i bilen osv... det kan høres ut som bagateller, men når du må stå der hver jævla morra gjennom vintersesongen og plages med å det ene eller det andre før du kan stresse avgårde på jobb - det er ikke verdt det.

Edit: Og til dere som sier at Tesla tar kostnaden med å sette bilen på hurtigruta til Tromsø: Ja, de gjør dette - første gangen. Goodwill, kaller de det. Men deretter er det stopp. Bom stopp.

Takk for utfyllende info!
Er dette jeg er så redd for...

Har hatt dialog med Trondheim, og de sier at Bodø trenger virkelig eget SC.
Men igjen, kan ikke bekrefte om det kommer noe i nær framtid.
Det er vel ingen tvil om at det kommer et SC i Bodø/Salten i fremtiden, men om det er om 1mnd eller 1-tiår er jo usikkert...

Takk for svaret
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA