Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1500 privatfly for noen dager, Her fyker vi rundt i elbil,

Startet av Arthur Morgan, torsdag 24. januar 2019, klokken 08:11

« forrige - neste »

Leaf_2014

Men dette er jo akkurat det samme som de fleste elbileiere gjør: preiker miljø relatert til landtransport, men flyr mer enn noen gang, og har sannsynligvis en energibruk og CO2-utsllipp som ikke reduseres men heller øker.

Klimakrisa må bli så sinnsykt mye verre før folk flest gidder bry seg.

Heldigvis begynner skolene å innføre CO2-kalkyler som endel av matteleksene for å bevisstgjøre hvilke deler av forbruket vårt som monner. Da er det plutselig ikke så kult å fly verden rundt i tide og utide eller ratte Princess hele sommeren. Tror bevisstgjøringen må starte tidlig.


Leaf 2014

cra

Det er da ingen grunn til å ikke tette det lille hullet i båten som man tross alt er innnen rekkevidde av (altså kjøre elbil) selv om der er et mye større hull et annet sted (de som flyr).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#3
Er selv ute og flyr til alpene akkurat nå med penger spart på å ikke betale bom.  ::)

Neste gang blir det dieselen i stedet. Med tillegg for bagasje, ombooking og transfer kunne vi kjørt diesel for 1/2 prisen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Ja, hva var det han sa han fra Cicero på P4 i går, at en flytur til Thailand tilsvarte biff 2-3 ganger i uka i et helt år? Så kan man jo tenke seg at det er mulig å redusere på begge områder...

Ellers interessant om klimakrisen: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002518/avspiller

Leaf_2014

Utfordringen kan være overfokusering på elbilen som redningsmann for klimaet alene. Viktig å innse at det bare er en av mange brikker. Biff, bolig, fly samt forbruk generelt er like viktige tema.
Leaf 2014

Gardin

Jeg forstår ikke helt premisset for denne tråden? Indikerer tittelen at det skulle være en belastning å fyke rundt i elbiler, og en frustrasjon over at noen andre forurenser enda mer enn oss vanlige elbilister?

Jeg synes det er helt topp å fyke rundt i elblien min, og føler meg priviligert som har muligheten til dette.

elektrolux

Problemet er vel blaserte kakser som ikke forstår at de i 2019 kunne møttes via en skype linje.

I stedet virker det som det er viktig å se og bli sett. Hvorfor i alle dager skal f. eks Rema sende direktøren sin til dette møtet?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electrix

Jeg har ikke lagt merke til noen som mener at elbilen er redningsmann for klimaet alene, jeg ser bare at dette er brukt som stråmannsargumentasjon fra elbilmotstandere.

Elbilutviklingen fører også til at man har begynt med elbusser mange steder, elferger bygges nå i massevis, elektriske anleggsmaskiner kommer, Volvo ce har varslet overgang til elektrisk og at de stopper videre utvikling med dieseldrift, til og med oljeselskapet Equinor har som krav at alle supplybåter de leier inn er hybride med batteripakke.

I tillegg ser man sammenhenger som at flere elbiler fører til økt interesse for fornybar energi, og økt andel av fornybar energi fører til økt interesse for elbiler fordi når man ser at det nytter og at utslipp kan unngås på et område så øker interessen for å forbedre andre områder.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ingeniøren

De felste av disse gubbene, for det er felst gubber, har vel vett nok til å innse at med slike på toppen kommer vi ALDRI til å klare å redusere noe.

Det er bare å spenne sikkerbeltene da det kan bli tøft, og håpe dere ikke har unger.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

cra

Nå er jeg ikke noen "gubbe på topen", men jeg har deltatt i mange nok skype-møter (og andre tilsvarende platformer) til å vite at det alltid er bedre å møtes rundt bordet. Man mister en hel del kommunikasjon når man ikke er i samme rom og kan oppfatte nyanser i tale og kropsspråk. Men ofte er det å møtes elektronisk godt nok, og klarer man å få "gubbene" dit er mye gjort, og dit trur jeg vi er på god vei.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. januar 2019, klokken 06:59
De felste av disse gubbene, for det er felst gubber, har vel vett nok til å innse at med slike på toppen kommer vi ALDRI til å klare å redusere noe.

Det er bare å spenne sikkerbeltene da det kan bli tøft, og håpe dere ikke har unger.....
Trist å si det, men personlig tror jeg dessverre at det er lovendringer kloden over som må til for å få dette i havn, strenge restriksjoner på båttransport, fly, pendling, etc.

Tror nok også at vi må innse at de fleste (alle?) her inne også bidrar kraftig i feil retning. At alle kjøper Tesla, Jaguar eller Audi er neppe veien å gå, redusert forbruk er nok eneste mulighet på sikt.

elektrolux

Hovedproblemet er vel at vi jobber for mye, og produserer for mye. Til og med ungene våre reiser nå på ferier til alpene og Asia.

I min tid var vi glade for en helgetur på MC treff...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

janegils

Sitat fra: gr på fredag 25. januar 2019, klokken 10:17
Trist å si det, men personlig tror jeg dessverre at det er lovendringer kloden over som må til for å få dette i havn, strenge restriksjoner på båttransport, fly, pendling, etc.

Det som har størst sjanse til å "redde kloden" er nok strenge restriksjoner på ungeproduksjon...
The rotation of earth really makes my day

timingbeltkiller

Det er desverre altfor seint å redde menneskeheten fra klimaselvmord.
Et sted mellom 2050 og 2100 er selvmordforsøket 100% vellykket.

Det er likevel noen muligheter til å unngå det med hjelp av hendelser
som dreper minst 80% av verdensbefolkningen:
- En verdensomspennende sykdoms epidemi
- En 3 verdenskrig med kjernefysisiske våpen
- Romlegeme som kolliderer med jorda og stenger ute solvarmen i lengre tid
- Giga vulkanutbrudd med ditto virkning på solvarmen
- ......
- ......
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA