Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringsbot tross Park Mini

Startet av Marthe Brekke, onsdag 06. februar 2019, klokken 16:35

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Electrix på torsdag 07. februar 2019, klokken 09:17
Jeg brukte mitt i flere år i Kristiansand og hadde aldri noe problem der. Men mitt parkeringsur har elektronisk "viser" i stedet for digitalt klokkedisplay så da blir det litt som på de manuelle parkeringsurene, det er vanskelig å se så detaljert hva klokka faktisk er. Intervallene er vel også 10 eller 15 min eller noe sånn.

Hvis parkerinsselskapet er vanskelig kan det være verdt å spørre dem både om de aksepterer bruk av parkeringskive og om de aksepterer elektroniske parkeringsur, og i tillegg om de forstår virkemåten og unøyaktigheten de aksepterer med den manuelle skiva. Det er godt mulig at ingen har tenkt gjennom dette.

I Kristiansand er regelen helt tydelig:
noen steder er det fortsatt slik at du må bruke urskiva. Den skal da stilles på det klokkeslettet du parkerte.
https://www.kristiansand.kommune.no/teknisk-og-eiendom/kripark/slideshow/el-biler/

Jeg har forøvrig selv den urskiva med pil og kvartersoppløsning. Men som sagt tidligere - det er bare å stille den til å gå ca 15 minutter for seint så er problemet løst.

Ellers så må jeg jo få skryte av Kristiansand; jeg synes det er flott med de 3 gratis parkeringsalternativene de har for elbiler (se linken ovenfor).

mvh Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stefse

Fikk denne boten i fjor, klagde, men bortkastet energi. Lastet ned bruksanvisningen til dette apparatet, men instillingen kan ikke endres. Konklusjonen er at man må bevokte bilen et par minutter dersom man ser P-vakter. Unngår også å parkere på private P-plasser, der er det ofte overivrige P-vakter på provisjon som lusker rundt i buskene for å sprette frem som troll av eske i det rette øyeblikk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Arha

For å slippe spaning etter parkeringsvakter er det jo mye enklere med Kirkebømetoden?  Still uret til å gå 10 minutter for sent, så er problemet ute av verden en gang for alle.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

TorT

Det er jo så typisk norsk å lage sine egne vrier som er vanskeligere enn alle andres.
Det sitter en sur kall i en eller annen byråkratisk posisjon som får en problemstilling i fanget, og går inn for å gjøre det vanskeligst mulig.

Første gang jeg brukte parkeringsskive var i Sverige, antagelig 1998, kom til en småby som hadde systemet. Mye halv og heltimesparkering i sentrum, med parkeringsskive. Fikk greit tak i den i nærmeste kiosk. Kostet muligens en tier.
Husker ikke helt, men fikk også greie instruksjoner.

En skal sette tiden fram til neste kvarter, så hvis en har parkert ett minutt over halv, så får en i praksis 14 minutt ekstra. Sånn var systemet.
Disse parkeringsskivene er jo så grovt utført at tanken på at en parkeringsvakt skal stå å fintyde minutter, og gi deg bot på en halvtimes eller femtenminutters parkeringsplass ut i fra det han kan se gjennom vinduet er jo helt urimelig. Det hadde man tydeligvis skjønt i Sverige som hadde brukt systemet i årevis.

Disse parkeringsurene er tydeligvis laget ut ifra dette systemet, som fungerer helt etter planen i andre land.

Men i Norge skal som vanlig kruttet oppfinner på nytt hver gang.

Ikke vet jeg , men ser ikke bort ifra at det blir praktisert forskjellig i forskjellige kommuner, og kanskje også forskjellig i forskjellige parkeringsselskap.

Noen som vet om praksis i sin by? Er det forskjeller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA