Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil parkering Oslo

Startet av Electrix, onsdag 23. januar 2019, klokken 23:06

« forrige - neste »

Electrix

Det er en stund siden jeg var i Oslo nå, men forstår det som at det fremdeles er gratis parkering for elbiler?

Jeg skal bo på Thon Panorama fredag kveld til søndag og satser på å finne en parkeringsplass i området da jeg har med kone og tre barn. Noen som vet om det burde gå greit? Vi tenker oss en tur på teknisk museum lørdag på dagen, men resten av tiden regner jeg med å ha bilen parkert i området Rådhusgata og omegn... Kanskje finner jeg også en ladeplass, men er ikke avhengig av det.

Noen som ser noen utfordringer her, eller burde det være grei skuring?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

automat

Det er gratis å parkere elbil på offentlige plasser i Oslo (inkludert beboerparkering). Men man kan omtrent glemme langtidsparkering innenfor ring 1. Stort sett totimers begrensning man-lør 09-20
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Garasjen under Akershus festning er fin for å lade, her bruker det være ledig på ettermiddag og helg. Men, maks 10 timer - dvs. om du skal stå der hele tiden blir det gjerne en gul lapp på bilen. (Men, trolig ikke så mye dyrere enn p-hus, uten strøm...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Innenfor Ring 1 (hvor du har hotell midt i) er alt av gateparkering tatt bort fra nyttår, eller omgjordt til HC eller varebilparkering. Så dersom du ikke har HC-kort eller elbil på grønne skilter, er festningsgarasjen eneste alternativ til vanlig parkeringshus i det området.

Sjekk uansett med hotellet. Byhoteller selger ofte dagspass til lokale parkeringshus. Skal du inn og ut noen ganger, blir det fort billigere enn å betale for hver runde for seg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electrix

Hmm, så jeg må basere meg på parkering i garasjeanlegg fra 09-20? Sjekket akkurat nsb for sikkerhetsskyld, men de skal ha 3700 for familien tur-retur, så det frister jo ikke veldig...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: TB på torsdag 24. januar 2019, klokken 00:17
Garasjen under Akershus festning er fin for å lade, her bruker det være ledig på ettermiddag og helg. Men, maks 10 timer - dvs. om du skal stå der hele tiden blir det gjerne en gul lapp på bilen. (Men, trolig ikke så mye dyrere enn p-hus, uten strøm...)
Vet du hva det koster å stå der? jeg finner ikke noe info om den. Fant ut at hotellet har avtale med en annen garasje for 280 pr døgn, så det er ikke så aller verst, billigere enn nsb når man er 5 stk i hvert fall.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

espenri

Garasjen under Akershus festning er gratis.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

KjellG

Er det mulig å parkere, si ved Teknisk museum og deretter bruke trikk/buss i byen?

Orbit

Sitat fra: Electrix på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:53
Hmm, så jeg må basere meg på parkering i garasjeanlegg fra 09-20?
Nei, døgnet rundt! Kun grønne skilt og HC som kan parkere på gateplan innenfor ring 1.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

engolf

#9
du kan ju alltid parkera precis utanför ring1, typ bortom Youngsstorget, finns en del offentliga platser där en kan stå gratis hela helgen. Eller Majorstua, fiins en del platser reserverade laddbara bilar.

tobel

Her kan du lese om parkering og lading av elbil i Oslo, med lenke til kart over alle offenlige ladestasjoner:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Du kan parkere gratis ved Teknisk museum uten tidsbegrensning. Der er det også noen offentlige ladestolper.

Orbit

Sitat fra: engolf på torsdag 24. januar 2019, klokken 15:00
Eller Majorstua, fiins en del platser reserverade laddbara bilar.

Men de er maks 3 timer på dagtid (08-20), og alltid krav om aktiv lading (dersom du tenker på Neuberggata).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electrix

Takker for alle gode forslag, men siden det nå er meldt om så mye snø i morgen så ser det ut til at det blir lagt ned veto mot å kjøre vår Leaf fra 2012, så da blir det nok byttelånt dieselbil i stedet. Ironisk nok er MDGs fjerning av gratisparkering innenfor ring1 medvirkende til dette da vi uansett må betale full pris (560,- for to døgn) for parkeringshus nå så da forsvinner det argumentet. Fremdeles noe å spare på bompenger, men det ser ikke ut til å være nok. Får se hva værmeldingen sier i morgen.

Uansett så ser det ut til at det blir litt elbil-nerding på oss siden det er elbil-helg nå på teknisk museum  8) https://tekniskmuseum.no/besok-oss/helgeprogram/1668-26-27-jan-eltransport-helg
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TB

Takk for tips om elbil-helg på teknisk museum.  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elbil-1

Du kan parkere på pendlerparkeringene ved stasjonene langs toglinja inn til oslo.

du finner oversikten her: https://www.banenor.no/Jernbanen/pendlerparkering/

det koster 40 / døgn.

Noen har også ladestasjon så du kan koble til bilen på laderen der.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA