Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye vil en e-tron koste i løpet av tre år?

Startet av kodax, onsdag 23. januar 2019, klokken 20:22

« forrige - neste »

kodax

Vi har en gammel V70 i dag som vi vurderer å bytte ut, og da med noe annet som kan trekke tilhenger, ha takboks, og får plass til to voksne, to barn og to hunder. I tillegg vil jeg ha automat og firehjulstrekk. En E-tron er det eneste elektriske alternativet i dag, (hundene får plass med en løsning fra www.hundeavdelingen.com). Jeg tipper da jeg går for vinterpakke, som sammen med vinterhjul kommer på ca 700K. For halve prisen får jeg en Skoda Octavia fra 2017, som er en ok ventebil til ID Buzz kommer som er den vi egentlig har lyst på.
Dersom vi kjøper en e-tron kan det altså hende at vi selger den igjen om tre år, og da er det interessant hvor mye den har kostet oss, og også sammenlignet med alternativene.
Jeg har derfor laget et regneark der jeg tror jeg har fått med alle utgiftspostene(?), men mange av postene er jo usikre, feks verdi på en ny elbil og en nesten ny diesel om tre år, serviceutgifter med dagens bil etc, så kom gjerne med innspill.
(PS. Arket er litt forandret siden jeg presenterte det i den andre posten min, bla. er tallene kanskje mer realistiske/mindre "tilpasset" å lure meg selv til å kjøpe e-tronen;)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

chiller

Med mindre du har problemfri lading på jobb så vil jeg si at ladestasjon hjemme er påkrevd.
Dog med retningen biler nå tar, og med tanke på at du har lyst på ID Buzz etter bilen du har nå, som helt sikkert kan bruke samme ladestasjon så vil jeg ikke putte hele den kostnaden på audi sin skulder.

hemi

regn 50% verditap på 3 år, det er normen på stor tysk bil
Sjekk gjerne med leasingselskap, sier de mindre pleier de ha rett.

Ladestasjon hjemme er MUST.

kodax

Vi bor og jobber i Oslo, bruker bare bilen av og til, og omtrent aldri på jobb. Jeg kan heller ikke komme på en eneste gang vi ville hatt behov for å kjøre langt etter annen langkjøring, så egentlig tror jeg vi fint ville klart oss med den lille 1,8KW-laderen. Er det ikke også sånn at jo langsommere man lader lithium, jo lengere holder dem? På den andre siden er det jo en liten utgift som gir stor fleksibilitet, og vel kanskje også bedre skkerhet, så vi setter nok opp en uansett. Og ja, den holder vel sannsynligvis lenger enn 3 år, men igjen er utgiften så liten at jeg ikke gadd å justere det.

Ang verditap, så har jo det vært lavt for elbiler så langt, 28-42% i følge denne: https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017/10/Hvilke-biler-er-billigst-aa-eie-Se-sjokktallene-her
Det kan jo endre seg når mange nok elbiler blir tilgjengelig, evt når ny teknologi kommer, men jeg tror det tar lenger tid enn tre år før det blir store forandringer her. Det kan jo hende at Audi bommer med sin 1.generasjons ellbil, designet er feks ikke akkurat radikalt, men jeg tror at nettopp den soliditeten denne bilen både utstråler og forhåpentligvis er, vil gjøre at den holder seg bedre i verdi mot konkurrentene som nå kommer enn feks Tesla som har fått et litt dårlig rykte ift kvalitet og service. (PS. Jeg digger Tesla, så dette er ikke ment som dissing!)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

Sitat fra: hemi på torsdag 24. januar 2019, klokken 01:53
regn 50% verditap på 3 år, det er normen på stor tysk bil
Sjekk gjerne med leasingselskap, sier de mindre pleier de ha rett.

Ladestasjon hjemme er MUST.

Ca 50% restverdi som 5 år gammel er mer typisk slik jeg har sett det. Verditapet du beskriver høres fransk eller italiensk ut  ;)

Trond.m

#5
Veditap på fossilbiler har vært mer forutsigbart, siden det har skjedd relativt liten teknologisk utvikling. En bekjent av meg kjøpte en i3 for 3 år siden. Den har falt over 50 % i verdi på 3 år, 40.000 km, selv om den ble kjøpt med storkunderabatt. (nypris minus innbytteverdi). i3 har i perioder holdt seg godt i pris og jeg har selv et minimalt verditap i samme periode ved å bytte bil rett før modellendringer. Det er derfor ekstemt vanskelig å forutse verdtap på elbiler, noe som vises i de høye leasingkostnader. Teknologisk utvikling, valutasvingning og innføring av avgift vil ha stor innvirkning på verditapet for elbiler. Jeg tror man må forvente 50 % verditap på 3 år gammel 60.000 km e-tron. Men verditapet på 1 år tror jeg derimot ikke blir mer enn 10 %. Stikk i strid med tidligere erfaringer hvor fossilbiler faller opptil 10-15 % straks de er ute av butikken.

Øystein16

Sitat fra: kodax på onsdag 23. januar 2019, klokken 20:22
For halve prisen får jeg en Skoda Octavia fra 2017, som er en ok ventebil til ID Buzz kommer som er den vi egentlig har lyst på.
For tilsvarande kan du kanskje få Passat GTE, med vanlege bruksfordelar som elbil innan +/- 30 km, samt hybrid og lading i fart. På lengre turar kan du styre kor du vil køyre med eldrift, evt planlegge lading i fart for køyring i tettbygde strøk.




kodax

Sitat fra: TM på torsdag 24. januar 2019, klokken 09:02
Veditap på fossilbiler har vært mer forutsigbart, siden det har skjedd relativt liten teknologisk utvikling. En bekjent av meg kjøpte en i3 for 3 år siden. Den har falt over 50 % i verdi på 3 år, 40.000 km, selv om den ble kjøpt med storkunderabatt. (nypris minus innbytteverdi). i3 har i perioder holdt seg godt i pris og jeg har selv et minimalt verditap i samme periode ved å bytte bil rett før modellendringer. Det er derfor ekstemt vanskelig å forutse verdtap på elbiler, noe som vises i de høye leasingkostnader. Teknologisk utvikling, valutasvingning og innføring av avgift vil ha stor innvirkning på verditapet for elbiler. Jeg tror man må forvente 50 % verditap på 3 år gammel 60.000 km e-tron. Men verditapet på 1 år tror jeg derimot ikke blir mer enn 10 %. Stikk i strid med tidligere erfaringer hvor fossilbiler faller opptil 10-15 % straks de er ute av butikken.
Ja, det eneste som er sikkert er at det er vanskelig å spå verdifallet for både fossilbil og elbil de neste årene. Jeg har egentlig lyst til å legge inn verdifall på 30% for e-tron, men siden  50% jo også er realistisk har jeg gått for 40%. (Jeg har jo lyst på den bilen;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 24. januar 2019, klokken 09:10
Sitat fra: kodax på onsdag 23. januar 2019, klokken 20:22
For halve prisen får jeg en Skoda Octavia fra 2017, som er en ok ventebil til ID Buzz kommer som er den vi egentlig har lyst på.
For tilsvarande kan du kanskje få Passat GTE, med vanlege bruksfordelar som elbil innan +/- 30 km, samt hybrid og lading i fart. På lengre turar kan du styre kor du vil køyre med eldrift, evt planlegge lading i fart for køyring i tettbygde strøk.
Jeg tror en hybrid vil ha et relativt stort verditap de neste tre årene. I tillegg kjører vi nesten aldri korte turer, så for oss vil to motorer med ekstra vekt og vedlikehold kun være en ulempe.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

#9
Jeg vil tippe at en e-tron limited 2019 modell vil koste 450-470.000 med normal km-stand (90-110.000km) som 5 år gammel i 2024.
Og en moderat utstyrt med 150.000km vil koste 370-400.

Det mest avgjørende for verditapet utover vanlig verditap vil som vanlig være når det kommer facelift, nytt batteri med lenger rekkevidde som alle vil ha eller ny modell av e-tron.
Om Tesla eller andre modeller kommer ked større batterier vil det ikke nødvendigvis ha så stor effekt på annenhåndsverdien til e-tron da biltypene er såpass forskjellige.

Trond.m

Ja, da ser jeg at spådommene ligger i området 50 % verdifall på 3-5 år.
Det som skiller restverdi på elbiler i forhold til fossilbiler er imidlertid at en elbil etter 5 år vil ha redusert bruksverdi i forhold til ny bil av samme merke 5 år senere. For å ta i3 som eksempel, så hadde den 15 mil rekkevidde som ny i 2016. Etter 60.000 km er rekkevidden kanskje redusert til 14 mil, samtidig som en ny har 30 mil rekkevidde og koster det samme som den gjorde ny i 2016. En premium fossil bil som har gått 60.000 km har samme bruksverdi som en ny bil. Så jeg holder fortsatt på 50 % på 3 år(kanskje 4)og i 2022 har vi faciten. Da bruker jeg sikker en hatt jeg kan spise   ;)

kodax

Sitat fra: Imagine på torsdag 24. januar 2019, klokken 10:21
Jeg vil tippe at en e-tron limited 2019 modell vil koste 450-470.000 med normal km-stand (90-110.000km) som 5 år gammel i 2024.
Og en moderat utstyrt med 150.000km vil koste 370-400.
Hvis en moderate utstyrt e-tron til 700K er verdt 400K etter 5 år med 150Kkm , så er det et verdifall på litt over 40%. Koster bilen litt mer og verdien er 370K, så er vedifallet ca 50% på 5 år.
Ser man på feks salg av brukte Teslaer hos Tesla, så er like modeller priset nesten konsekvent etter kilometerstand. Ikke nødvendigvis det som avgjør om bilen blir solgt, men jeg ser mye av det samme på Finn.
Hvis vi fortsetter med samme kjørelengde som nå, dvs 8000km i året, så står telleren vår på 40Kkm etter fem år, og bare 24Kkm etter tre år. Jeg vil tro at 40% vedifall som jeg da har regnet med i hvert fall ikke burde være helt urealistisk, og ikke umulig at jeg kan håpe på 30% heller:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

torlie

Verditap vil nok avgjøres mye om og NÅR konkurrenter tilbyr bortimot "tilsvarende" elbil.

Det er flere spennende konsepter, men lanseringstakten bør økes.

Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.

Hvorfor da kjøpe en 3 år gammel E-tron til samme pris som ny alternativ bil. 50-60% verditap på 3 år er nok realistisk.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

AJ82

Sitat fra: torlie på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:12
Verditap vil nok avgjøres mye om og NÅR konkurrenter tilbyr bortimot "tilsvarende" elbil.

Det er flere spennende konsepter, men lanseringstakten bør økes.

Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.

Hvorfor da kjøpe en 3 år gammel E-tron til samme pris som ny alternativ bil. 50-60% verditap på 3 år er nok realistisk.

Skjønner hvor du vil hen, men det blir også å forenkle det litt vel mye. Hvorfor kjøper f.eks. folk Q7, når de kan kjøpe Kodiak? Endel har også krav utover bare plass og rekkevidde.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

torlie

Sitat fra: AJ82 på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:17
Sitat fra: torlie på torsdag 24. januar 2019, klokken 11:12
Verditap vil nok avgjøres mye om og NÅR konkurrenter tilbyr bortimot "tilsvarende" elbil.

Det er flere spennende konsepter, men lanseringstakten bør økes.

Dersom det i 2020/2021 kommer mange fullgode elbiler (CUV/SUV), VW ID Crozz, Volvo XC40, Skoda Vision E, BMW X3, Tesla Model Y + flere og disse kan leveres i betydelig antall (tilnærmet ingen venteliste), og til priser fra kr 400-600k og rekkevidde på 45 mil WLTP, og tilsvarende ytelse og AWD.

Hvorfor da kjøpe en 3 år gammel E-tron til samme pris som ny alternativ bil. 50-60% verditap på 3 år er nok realistisk.

Skjønner hvor du vil hen, men det blir også å forenkle det litt vel mye. Hvorfor kjøper f.eks. folk Q7, når de kan kjøpe Kodiak? Endel har også krav utover bare plass og rekkevidde.

A.J.

Selvsagt, og kunne nok føyd til det. Merkelojalitet er viktig.

Enkelte som kjøper Audi ville uansett ALDRI kjøpt Skoda.  :) Uansett spennende og se, og gleder meg til utvalget av elbiler nærmer seg utvalget av fossil  :+1:
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA