Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva avgjør forskjellen på soc i leafspy og display?

Startet av Joltus, onsdag 23. januar 2019, klokken 18:44

« forrige - neste »

Joltus

Veldig varierende her.

I dag hadde eg 100% på display men bare 93 i leafspy. Og foreslått rekkevidde påvirkes merkbart av dette. Var det som gjorde at eg tok en sjekk.

Gids stemte bra overens med prosenten i leafspy.

Men hva gjør at det er så varierende? Tidligere var det typisk 98 prosent i la mot 100 i display.

MrOtto

#1
Dashbordet viser 0-100% mellom ca. 2 og 38 KWh, brutto kapasitet minus buffer i bunn og topp som er netto ca 36 kWh
Leafspy viser SOC mellom 0 og 40 kWh, uten buffere. Derfor får du aldri ladet til Leafspy SOC 100%, eller under normale forhold tappet det til 0%.

Joltus

Ja det vet eg veldig godt.

Men hvorfor er variasjonen så stor?

93 prosent liksom...... På Leaf 40 er 7 prosent ganske mye.

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på torsdag 24. januar 2019, klokken 07:37
Ja det vet eg veldig godt.

Men hvorfor er variasjonen så stor?

93 prosent liksom...... På Leaf 40 er 7 prosent ganske mye.

Et mulig (sikkert ikke det eneste) svar er følgende:
I kaldt vær er indre motstand i battericellene større. Sjansen for at noen av cellene fortere når maks tillat verdi (ca 4,15-4,20V) øker derfor. Ladingen går da over i "konstant spennings lading". Kanskje særlig hvis variasjonen mellom cellene da er litt stor, så vil kanskje også "halestrømmen" på de fulleste cellene fortere synke under det nivået som gjør at lading kuttes og bilen tror den er fulladet.

jeg ser f eks ikke bort fra at om du ventet en halv time, for så å plugge i laderen igjen, så hadde du fått en god del GIDS ekstra.

(Dette kan være forklaringen siden bilen din er ganske ny og du vel fortsatt har høy SOH. Hadde dette dreid seg om en bil med stor degradering, så hadde forklaringen vært en annen. Da hadde det jo handlet om at "tanken" rett og slett har blitt mindre, mens SOC i displayet fortsatt ville vist 100%, siden den hadde vært ladet til 100% av tilgjengelig "tank")

Vet ikke om det hjalp noe, men jeg tror dette kan være årsaken.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Kikket på soh. 96.

Men vil tro soh blir påvirket av nettopp forskjell på fullt og fullt.... Logisk setning....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA