Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk Trunk (+ frunk)

Startet av kirky, tirsdag 22. januar 2019, klokken 22:51

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 22:46
Hva med bare å strekke eksisterende fjær noe? Noen som har prøvd?
Hjelper nok ikke da tråden i seg selv er for stiv.
Det er svært enkelt å ta av dekselet for å se fjæren.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på mandag 13. mai 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 22:46
Hva med bare å strekke eksisterende fjær noe? Noen som har prøvd?
Hjelper nok ikke da tråden i seg selv er for stiv.
Det er svært enkelt å ta av dekselet for å se fjæren.
Jeg vet hvor den sitter, og har sett den. Alle fjærer kan strekkes, men det er ikke altid like vellykket.
Mener du at den ikke kan strekkes? Hvorfor i så fall?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

helge89

#62
Sitat fra: trykkertor på mandag 13. mai 2019, klokken 19:56
Takk for tilbakemelding på settet fra Biltema.
For ditt vedkommende.....mulig å parallell koble noen fjærer fra settet slik at du får det løfet du trenger?
Husk at når du strekker fjærene litt, så er det mulig å "tre de inn i hverandre". Dermed kan du kanskje få det du trenger av kraft inntil permanent løsning er på plass.

Jeg forsøkte to i parallell og, men ikke fornøyd med løsningen. Da det ga heller ikke nok kraft til å løfte panseret opp tilstrekkelig. Kanskje tre går i teorien, men det er såvidt plass til 2 av de kraftigste, og ser fort at det blir krøll eller en fjær detter av om man legger for mange sammen.

Jeg noterte forøvrig størrelsen på fjæra som satt der:
2,3 x 54,4 (33,9) x 14,6 mm
trådtykkelse x frilengde (fjærlengde) x ytterdiameter.

Du trenger ca 15,5 kg for å trekke fjæra 10 mm (k=15,5 N/mm).

Nå sitter den helt sikkert montert på en arm og i tillegg med låsemekanismen tatt i betraktning er det langt i fra gitt hvor mye kraft som trengs for å dytte sammen panseret, men definitivt ligger aller mesteparten av krafta i fjæra.

2,0 mm trådtykkelse vil gi en tredjedel av eksisterende lukkekraft, gitt de andre dimensjonene er like.
1,8 mm trådtykkelse vil gi en femtedel av eksisterende lukkekraft, gitt de andre dimensjonene er like

Jeg hadde nok lagt meg i mellom der i første omgang, men så er det jo å få med matche til de andre dimensjonene. Øke diameter vil også gi mindre kraft etc. Ikke gå for lengre fjær, da denne såvidt er trukket (5 mm) i forspenninga.

Edit: Jeg har bestilt følgende fra denne siden: https://www.ebay.com/itm/132965966037.

2 x 50 x 14 (halvparten av krafta til eksisterende)
1,5 x 50 x 10 (tredjedel av krafta til eksisterende)
2 x 50 x 17 (femtedel av krafta til eksisterende)

Tom

#63
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 23:23
Sitat fra: Toalmar på mandag 13. mai 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 22:46
Hva med bare å strekke eksisterende fjær noe? Noen som har prøvd?
Hjelper nok ikke da tråden i seg selv er for stiv.
Det er svært enkelt å ta av dekselet for å se fjæren.
Jeg vet hvor den sitter, og har sett den. Alle fjærer kan strekkes, men det er ikke altid like vellykket.
Mener du at den ikke kan strekkes? Hvorfor i så fall?
Strekker du den så får du den ikke til å henge på plass ganske enkelt..Det er veldig lite forspenn når den er montert,5-6mm tipper jeg...

1,3x11x55 skulle funke med kraftigere dempere,kanskje og med orginale..
https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/fjaerer-sjakler-kroker-og-klemmer/spiralfjaerer

Counterpointer

Jeg lagde meg en passelig lang fjær av en luftevetil fjær. Passet på at den var 6 cm lang. Funket ypperlig .

Har ikke tatt bilder, men det er fort gjort i morgen.

Gøyal hack

Handyman

Sitat fra: Tom på mandag 13. mai 2019, klokken 23:33
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 23:23
Sitat fra: Toalmar på mandag 13. mai 2019, klokken 23:15
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mai 2019, klokken 22:46
Hva med bare å strekke eksisterende fjær noe? Noen som har prøvd?
Hjelper nok ikke da tråden i seg selv er for stiv.
Det er svært enkelt å ta av dekselet for å se fjæren.
Jeg vet hvor den sitter, og har sett den. Alle fjærer kan strekkes, men det er ikke altid like vellykket.
Mener du at den ikke kan strekkes? Hvorfor i så fall?
Strekker du den så får du den ikke til å henge på plass ganske enkelt..Det er veldig lite forspenn når den er montert,5-6mm tipper jeg...

1,3x11x55 skulle funke med kraftigere dempere,kankje og med orginale..
https://nettbutikk.wuerth.no/festemidler/fjaerer-sjakler-kroker-og-klemmer/spiralfjaerer
Takk for info. Da gir det mening.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Charlie

Jeg gledet meg til å få min M3 i mai, men bestemte meg til slutt for å heller vente på Y om et par år, kanskje med moms i prisen, men likevel....
Jeg gledet meg så mye at jeg t.o.m. kjøpte Tesla-matter foran og bak, you name it...men de får jeg returnert. Så slo jeg meg løs og kjøpte i pur glede Evvanex Trunk og Frunk lifts, center konsoll og lysende T....

Totalt (utenom mattene) brukte jeg 6.300 kr

Som punktum kjøpte jeg Nomad wireless charger for 1.800 kr , begge med frakt og norsk mva.
Det er dyrt med tilbehør!
Surt, men legger de ut på finn...neste gang skal jeg vente til jeg får bilen i hus....

RuneW

Dere som har satt dere inn i dette hacket: Hva er det absolutt verste som kan skje? At frunk ikke spretter litt opp så man får fingrene under og kan løfte den opp?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:41
Dere som har satt dere inn i dette hacket: Hva er det absolutt verste som kan skje? At frunk ikke spretter litt opp så man får fingrene under og kan løfte den opp?
Tenker du på svakere fjær eller automatisk åpning?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:41
Dere som har satt dere inn i dette hacket: Hva er det absolutt verste som kan skje? At frunk ikke spretter litt opp så man får fingrene under og kan løfte den opp?
er det fjæren du mener så ja.. nesten
Fjæren legger press på armen som ligger mot låsen armen,men tror det er veldig usansynlig at feks. humper i veien skal klare å aktivere låsen,det er tross alt en egen fjær på låsearmen..
Uansett så vil den stoppe i lås nr2..

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:44
Sitat fra: RuneW på torsdag 16. mai 2019, klokken 14:41
Dere som har satt dere inn i dette hacket: Hva er det absolutt verste som kan skje? At frunk ikke spretter litt opp så man får fingrene under og kan løfte den opp?
Tenker du på svakere fjær eller automatisk åpning?

Fjær.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

trykkertor

Faren da er at frunk ikke spretter opp og blir liggende flatt.
Hvis den "krisen" oppstår, tar du en tynn umbrakonøkkel og kler med litt teip for å skåne lakken. Så stikker du den ned i panel gap, vrir rundt, og fisker opp frunk mens du trykker på "åpne frunk" via appen, eller en gjør det for deg på bilens skjerm.


nordic2064

Coolt. Skal du montere selv? Hadde vært fint om noen hadde startet import og levert en løsning inkl montering for oss med 10 tommeltotter

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA